2015-08-02, 21:26
Medlem
Tylakoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Vad syftade jag på om inte senaste termin? Fast inser nu att GU inte antar studenter under våren, alltså mitt fel. Det står på deras hemsida att man alltmer börjat använda sig av engelskspråkig litteratur (i alltfler kurser); "[...] Som ett led i internationaliseringen införs engelsk litteratur på allt fler av programmets kurser" (http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=S2JUR) Det kan givetvis vara ett försök för att locka till sig studenter...
Den som vill veta exakt vilka kurser som har engelska böcker finner svar på http://gul.gu.se/public/courseId/38966/coursePath/38097/38183/ecp/lang-sv/listUnderlyingEvents.do. Där finns litteraturlistor för alla obligatoriska kurser på GU. Vidare innehåller den internationella rätten nästan uteslutande engelsk kurslitteratur: http://kursplaner.gu.se/svenska/HRO600_Litteratur_13828_V15.pdf.

Off-topic: Impossible, ska du börja på GU nu i höst?
Senast redigerad av Tylakoid 2015-08-02 kl. 21:32.
Citera
2015-08-02, 21:32
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylakoid
Den som vill veta exakt vilka kurser som har engelska böcker finner svar på http://gul.gu.se/public/courseId/38966/coursePath/38097/38183/ecp/lang-sv/listUnderlyingEvents.do. Där finns litteraturlistor för alla obligatoriska kurser på GU. Vidare verkar den internationella rätten innehålla nästan uteslutande engelsk kurslitteratur: http://kursplaner.gu.se/svenska/HRO600_Litteratur_13828_V15.pdf

Off-topic: Impossible, ska du börja på GU nu i höst?

Hurså, kommer vi bli klasskamrater eller?
Citera
2015-08-02, 21:36
Medlem
Tylakoids avatar
Citat:
Hurså, kommer vi bli klasskamrater eller?
Tyvärr inte. Efter att ha tittat igenom några av dina trådar verkar vi ha en del gemensamt, däribland Seinfeld och förmågan att diskutera religion med flashbacks mindre bildade garde utan att ta självmord. För att inte nämna att vi båda ämnar plugga juridik på GU.

Förövrigt börjar jag HT16.
Senast redigerad av Tylakoid 2015-08-02 kl. 22:04.
Citera
2015-08-02, 22:03
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylakoid
Tyvärr inte. Efter att ha stalkat dina trådar verkar vi ha mycket gemensamt, däribland Seinfeld och förmågan att diskutera religion med flashbacks mindre bildade garde utan att ta självmord. För att inte nämna att vi båda ämnar plugga juridik på GU.

Förövrigt börjar jag HT16.

Avsnittet där Kramer skapar sig en "vattenpipaclub" tar kål på mig varje gång; (https://www.youtube.com/watch?v=jpcEietIoxk) Spola fram till den åttonde minuten MUHAHA! Den med Nazi-soup kan inte heller den sopas under mattan!

Du kommer garanterat komma in, Grattis Vi ses om ett år.
Citera
2015-08-03, 08:26
Medlem
Icecrypt08s avatar
Snart kommer gruppvalet för processrätten och jag undrar om någon har tips kring lärarna (SU).

Det är Börstell Viktoria, Freddy Larsson, Daniel Brunson, Anna Westin, Camilla Ulvenfalk Berg, Dan Leeman och Anna Hempel.
Citera
2015-08-03, 08:29
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Någon speciell lärare som ni rekommenderar till CC på SU?

Eller avråder från?

http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2446&termin=H15

Blekemo och Theddo/Johan.
Citera
2015-08-03, 12:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Snart kommer gruppvalet för processrätten och jag undrar om någon har tips kring lärarna (SU).

Det är Börstell Viktoria, Freddy Larsson, Daniel Brunson, Anna Westin, Camilla Ulvenfalk Berg, Dan Leeman och Anna Hempel.

Freddy är awesome. Hört samma om Daniel. När jag läste processen kund man bara ha de två samt Simon Andersson, som också var poppis.

Om de övriga vet jag intet.

edit: hmm, efter att ha kollat lite - de namn du skrev där är de som har hand om rättegångsspelen. Det är en mindre del av undervisningen rent tidsmässigt.
Senast redigerad av Sobofied 2015-08-03 kl. 12:48.
Citera
2015-08-03, 14:07
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Freddy är awesome. Hört samma om Daniel. När jag läste processen kund man bara ha de två samt Simon Andersson, som också var poppis.

Om de övriga vet jag intet.

edit: hmm, efter att ha kollat lite - de namn du skrev där är de som har hand om rättegångsspelen. Det är en mindre del av undervisningen rent tidsmässigt.

Jo jag misstänker dock att det är någon/några av dessa som även håller i seminarierna!
Citera
2015-08-03, 14:43
Medlem
Citat:
Stockholms juristprograms nya studieordning, tom. första kursen på T5, ser ut som följer. Kan vara bra att ha en post att länka, plus att det är kul att prokrastinera sitt tentapluggande.

En del fel förekommer säkert, men det bör ge en rätt bra bild hursom. I vissa fall innebär obligatorium inte att man måste klara av det för att tentera, men däremot för att få ut sitt betyg. PM:et på europarätt/statsrätt tror jag är samma uppgift men med två inlämningar.

T1

Juridisk introduktionskurs (JIK - intro, grundläggande metod, grundläggande förmögenhetsrätt, straffrätt, processrätt) 10,5 hp

ca 20h h storeföreläsningar (Flera av dessa är introduktion, paneldebatt, studieteknik mm - ingen undervisning really)
ca 60 h gruppundervisning (obligatorisk, iaf till stor del)
1 förhandlingsspel (obligatoriskt?)
1 case (obligatoriskt)
1 rättsfallkoncentrat (obligatoriskt)
1 praktiskt prov i rättsök (krävs godkänt för att få ut sitt slutliga betyg; man får dock skriva tentan även med icke godkänt resultat)

Examination:

1 tenta, 30 p (endast lagbok med understrykningar tillåten)
Ytterligare 4 p från obligatorierna ovan

Europarätt 7,5 hp

30 h storföreläsningar
7 x 2h seminarium (obligatoriskt: 5 av 7)
1 pm (obligatorisk, krävs godkänt för att tentera)
1 dugga (obligatorisk, krävs godkänt för att tentera, inga hjälpmedel tillåtna)

Examination:

1 tenta (all kurslitteratur mm tillåten), 20 p

Statsrätt 12 hp

ca 40 h storföreläsningar
12 h gruppundervisning
1 pm (obligatoriskt)
6x2 h seminarier (obligatoriskt: 75 %)
1 caseseminarium (obligatoriskt)

Examination:

1 tenta (all kurslitteratur mm tillåten), 30 p

T2

Civilrätt A (allmän och speciell avtalsrätt, skadeståndsrätt, sakrätt, fordringsrätt mm.) 22,5 hp

ca 100 h storföreläsningar
ca 80h gruppundervisning
Rättegångsspel (obligatoriskt. Oklart hur mycket tid det tar - åtminstone 4 h schemalagt - men innehåller författande av dom i grupp)
6 h avtalsförhandlingsspel (obligatoriskt)

Examination:
10 rättsfallskoncentrat a 1 A4, varav 3 ska lämnas in under 5 utkallelsetillfällen. Obligatoriskt. (jag orkar inte ens förklara).
1 pm, 10000 tecken. Obligatoriskt.

PM kan ge upp till 5p, rfk 3p att ta med sig till tentamen.
1 tenta, max 30p (all kurslitteratur mm tillåten). Maxpoäng på kursen är alltså 38p.

Civilrätt B (immaterialrätt och marknadsrätt) 7,5 hp

ca 20h storföreläsningar
ca 25 h gruppundervisning (pseudo-obligatorisk; 5 närvaropoäng att ta med sig till tentan)

Examination: 1 tenta (Maxpoäng på kursen 30; på tentan 25 (oftast). AB brukar vara 25. All kurslitteratur mm tillåten).

T3

Civilrätt C, the 9th circle of hell (arbetsrätt och familjerätt) 10,5 HP

ca 55 h storföreläsningar
ca 25 h seminarium
1 förhandlingsspel (frivilligt men ger 2p)

Tillkommer: särskild uppsatshandledning/undervisning

Examination - sammanlagt 80 p (AB ~68)
2 duggor, krävs godkänt för att få tentera, inga hjälpmedel
2 tentor, 30p var (all kurslitteratur tillåten)
1 uppsats (4000 ord) inkl. muntlig pres och opponering, 20 p

Civilrätt D (fastighetsrätt, miljörätt, lite entreprenadrätt), 12 hp

ca 40h storföreläsningar
ca 30h gruppundervisning

Examination:

1 pm med tillhörande seminarium (diskussion/presentation i grupp), 4 p
1 tenta, 32 p (endast lagtext och rättsfallslista)

Associationsrätt (och lite företagsekonomi) 7,5 hp

ca 35h storföreläsningar
6 seminarium, 15 h (5 av 6 obligatoriska. Ger 0, 1, 3 eller 5 poäng att ta med sig till tentamen; aktivitet och kunskap betygsätts - alltså inte ren närvaropoäng).

Examination:
Seminarium, max 5 p
1 tenta, 25 p (all kurslitteratur mm tillåten)

T4

Skatterätt (inkl. en smula företagsekonomi), 15 hp

ca 35 h gruppundervisning
3 seminarium

examination
2 av 3 seminarium, 1 p
1 dugga, 5 p (inga hjälpmedel)
1 tenta, 24 p (endast lagtext och rättsfallslista)

Straffrätt, 15 hp

ca 70 h storföreläsningar
ca 40 h seminarium, 20st (15/20 obligatoriskt)

1 "självtest" under gruppundervisningen, obligatoriskt

Examination:

1 pm, 3 p
1 tenta, 30 p (endast lagtext och rättsfallslista)

T5

Processrätt, 18 hp

ca 30 h gruppundervisning

2 rättegångsspel - totalt 5 obligatoriska tillfällen - omfattar skrivande av stämningsansökan, dom mm.
3 seminarium, 6 h (2 av 3 obligatoriska)
Studiebesök på domstol

Examination:

1 tenta, 36p (i övermorgon! endast lagtext och rättsfallslista)

Skulle man kunna få en uppdatering eller är den fort aktuell ?

Vet nån när det är upprop i SU ? eller får man ett mejl den 10onde ?
Senast redigerad av HusBlatten 2015-08-03 kl. 14:46.
Citera
2015-08-03, 14:51
Medlem
Tylakoids avatar
Citat:
Avsnittet där Kramer skapar sig en "vattenpipaclub" tar kål på mig varje gång; (https://www.youtube.com/watch?v=jpcEietIoxk) Spola fram till den åttonde minuten MUHAHA! Den med Nazi-soup kan inte heller den sopas under mattan!

Du kommer garanterat komma in, Grattis Vi ses om ett år.
Det gör vi! Haha, ja, soup-nazi avsnittet tillhör definitivt de bättre episoderna.

Väl mött!
Senast redigerad av Tylakoid 2015-08-03 kl. 15:02.
Citera
2015-08-03, 15:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Skulle man kunna få en uppdatering eller är den fort aktuell ?

Jag ska försöka uppdatera under veckan.

Citat:
Vet nån när det är upprop i SU ? eller får man ett mejl den 10onde ?

"Nyantagna och reserver - Juristprogrammet HT 2015
Nyantagna till Juristprogrammet:
Kallelse till det obligatoriska uppropet för Juristprogrammet kommer att skickas per e-post (som finns angiven i din profilpå antagning.se) till de nyantagna. Kallelsen skickas ut måndag den 10/8-15.

Det obligatoriska uppropet kommer att äga rum torsdag den 20/8 kl. 10 i hörsal 2 i A-huset, i Södra huset, Stockholms universitet, Frescati.

"

De brukar vara lite slöa med info, men have faith.
Citera
2015-08-03, 15:54
Medlem
Citat:
Jag ska försöka uppdatera under veckan.

"Nyantagna och reserver - Juristprogrammet HT 2015
Nyantagna till Juristprogrammet:
Kallelse till det obligatoriska uppropet för Juristprogrammet kommer att skickas per e-post (som finns angiven i din profilpå antagning.se) till de nyantagna. Kallelsen skickas ut måndag den 10/8-15.

Det obligatoriska uppropet kommer att äga rum torsdag den 20/8 kl. 10 i hörsal 2 i A-huset, i Södra huset, Stockholms universitet, Frescati.

"

De brukar vara lite slöa med info, men have faith.

Tack, ditt snabba svar uppskattas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in