2015-02-19, 13:35
Medlem
Codaxs avatar
Hej!
Läser för närvarande på Komvux och är snart klar. Jag är intresserad av att läsa juristprogrammet, men jag har i betygssnitt med meritpoäng ett jämförelsetal på 20.16 vilket tyvärr inte räcker. Högskoleprovet 1.3. Jag är alltså rätt nära men inte riktigt där rent betygsmässigt.

Dessa alternativ har jag:
1. Skriva prövningar i några kurser fram till sommaren där jag skriver A och precis kommer in i Umeå
2. Gå juridiskt grundår i Uppsala (HT14 19.30), kämpa och hoppas jag får högsta betyg på alla tentor så jag får fortsätta läsa på juristprogrammet i Uppsala from T3.
3. Söka utvidgad JIK vid Lund och hoppas sätta AB på tentan för att få börja i Lund VT16.
4. Alternativ 2, men jag söker dessutom till JIK Lund VT16 som är på distans, och har som backup-plan ifall jag inte får högsta betyg på grundåret. Kommer då vara väl förberedd till tentan och ev få börja Lund HT16 eller Uppsala T3.
5. Inte sätta ihop mitt slutbetyg till sommaren, utan fortsätta läsa några Komvux-kurser i normal takt och höja mitt snitt så att jag kan söka in till Lund, Uppsala eller Stockholm VT16 via gymnasiebetyg. Gör då slutbetyget under hösten, väldigt lätt att få A på Komvux-studier... Men så tråkigt och ostimulerande. Synd man inte skötte sig i gymnasiet.....
6. Skita i allt och börja jobba i kassan på ICA.

Ni som studerar/studerat på juristprogrammet, vad är era erfarenheter med facit i hand? Vad är smartast att göra?

Otroligt tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Codax 2015-02-19 kl. 13:38.
Citera
2015-02-19, 14:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Hej!
Läser för närvarande på Komvux och är snart klar. Jag är intresserad av att läsa juristprogrammet, men jag har i betygssnitt med meritpoäng ett jämförelsetal på 20.16 vilket tyvärr inte räcker. Högskoleprovet 1.3. Jag är alltså rätt nära men inte riktigt där rent betygsmässigt.

Dessa alternativ har jag:
1. Skriva prövningar i några kurser fram till sommaren där jag skriver A och precis kommer in i Umeå
2. Gå juridiskt grundår i Uppsala (HT14 19.30), kämpa och hoppas jag får högsta betyg på alla tentor så jag får fortsätta läsa på juristprogrammet i Uppsala from T3.
3. Söka utvidgad JIK vid Lund och hoppas sätta AB på tentan för att få börja i Lund VT16.
4. Alternativ 2, men jag söker dessutom till JIK Lund VT16 som är på distans, och har som backup-plan ifall jag inte får högsta betyg på grundåret. Kommer då vara väl förberedd till tentan och ev få börja Lund HT16 eller Uppsala T3.
5. Inte sätta ihop mitt slutbetyg till sommaren, utan fortsätta läsa några Komvux-kurser i normal takt och höja mitt snitt så att jag kan söka in till Lund, Uppsala eller Stockholm VT16 via gymnasiebetyg. Gör då slutbetyget under hösten, väldigt lätt att få A på Komvux-studier... Men så tråkigt och ostimulerande. Synd man inte skötte sig i gymnasiet.....
6. Skita i allt och börja jobba i kassan på ICA.

Ni som studerar/studerat på juristprogrammet, vad är era erfarenheter med facit i hand? Vad är smartast att göra?

Otroligt tacksam för hjälp!

Det är ett alternativ du glömt - skriva ett bättre högskoleprov. Gå en kurs.

Försök också kollar upp vad sista antagna reserv kom in på. För Stockholm VT15 - 1.35 HP, 20.10 gymnasie utan komplettering, 20.70 med komplettering. http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.202177.1422450049!/menu/standard/file/Antagningsstatistik%20VT15.pdf

Alt 1 och 5 verkar bäst, baserat på att det verkar enklare än att konkurrera på de förberedande kurserna. Alt 6 skulle jag inte överväga om du vill läsa juridik.
Citera
2015-02-19, 14:23
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är ett alternativ du glömt - skriva ett bättre högskoleprov. Gå en kurs.

Försök också kollar upp vad sista antagna reserv kom in på. För Stockholm VT15 - 1.35 HP, 20.10 gymnasie utan komplettering, 20.70 med komplettering. http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.202177.1422450049!/menu/standard/file/Antagningsstatistik%20VT15.pdf

Alt 1 och 5 verkar bäst, baserat på att det verkar enklare än att konkurrera på de förberedande kurserna. Alt 6 skulle jag inte överväga om du vill läsa juridik.
Haha var helt säker på att någon skulle nämna HP! Men jag har skrivit många gånger och höjt mig från 1.1-1.3. Det är dock så fruktansvärt tråkigt, så känner att det knappt skulle vara värt att lägga ned mer tid på det.

Jo jag såg att det verkade rätt lätt att komma in på SU. Dock är det sistahandsalternativet för mig. Jag är född och uppväxt här i Stockholm, alla vännerna har dragit ut på olika håll i landet/världen, så sitter här själv med tokhög hyra. Skulle därför vara extremt skönt med ett miljöombyte.

Så det är alltså väldigt svårt att komma in via förberedande kurser?

Vill välja ett alternativ som är bäst både utifrån personlig utveckling och långsiktigt perspektiv. Ponera att jag inte har allt för många år kvar till 30. Det vore därför skönt att komma igång så man kan bli klar till 30 år. Är rädd att jag inte kommer kunna imponera på de affärsjuridiska byråerna som 30åring med erfarenhet av att driva eget litet företag och Komvux-studier....
Citera
2015-02-19, 14:33
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Haha var helt säker på att någon skulle nämna HP! Men jag har skrivit många gånger och höjt mig från 1.1-1.3. Det är dock så fruktansvärt tråkigt, så känner att det knappt skulle vara värt att lägga ned mer tid på det.

Well, lite tråkighet och tid får man nog stå ut med för att ta sig dit man vill. (Det är en del sådana perioder under juristprogrammet också). Jag tyckte det lät betydligt mindre ansträngande och tråkigt att höja sig 0.1-0.2 på HP än en termins komvux..

Citat:
Så det är alltså väldigt svårt att komma in via förberedande kurser?

Jag vet inte hur många som läser kurserna och slutligen får en plats. Du måste ju vara bättre än de flesta, helt enkelt.

Citat:
Vill välja ett alternativ som är bäst både utifrån personlig utveckling och långsiktigt perspektiv. Ponera att jag inte har allt för många år kvar till 30. Det vore därför skönt att komma igång så man kan bli klar till 30 år. Är rädd att jag inte kommer kunna imponera på de affärsjuridiska byråerna som 30åring med erfarenhet av att driva eget litet företag och Komvux-studier....

Det kommer inte spela stor roll så länge dina betyg är goda. Ser nu förresten att UmU hade 1.35 HT14. ;>
Citera
2015-02-19, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Håller med dig. Istället för att fundera över vilket lärosäte som är bäst, finast och mest ärorikt (d.v.s. att stå och välja mellan Uppsala universitet och övriga lärosäten) bör man se till faktorer som bostad, vad man vill göra vid sidan om studierna, om man känner särskilt för en viss stad etc. Möjligtvis kan också betyg (d.vs. inte GU) eller särskilda fördjupningskurser vara relevant att väga in om man står och velar. Genusaspekten är också relevant (d.v.s. inte Umeå).

Menar du att det är svårt att få bra betyg på GU?
Jag står efter lite research och väger mellan Uppsala eller Göteborg, göteborg för att jag bor där och trivs jävligt bra och Uppsala för det verkar vara en bra skola/studentstad.
Citera
2015-02-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinza
Jag står efter lite research och väger mellan Uppsala eller Göteborg, göteborg för att jag bor där och trivs jävligt bra och Uppsala för det verkar vara en bra skola/studentstad.

Tror inte det är svårare där än någon annanstans men vissa kurser har lite dåligt rykte om sig på GU när det kommer till betygen.
Citera
2015-02-19, 18:56
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

De senaste terminerna har det postats lite avskräckande statistik i tråden från GU, men som Lindgren säger är det förmodligen inget att bry sig om nämnvärt. Är du nöjd med livet i GBG tycker jag du ska stanna.
Citera
2015-02-19, 19:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Beror väl på hur det ser ut på KERAI-fronten.
Citera
2015-02-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytttkonto
Jag nämnde redan flera faktorer som jag lägger till grund för iakttagelsen att utbildningen i Stockholm är mer modern och flexibel. Det enda du kunde svara var "nej" när varenda faktor stämde. Du saknar helt enkelt kunskap om den flexibilitet studenter i Stockholm njuter av jämfört med dig i Uppsala.

Vem är det som inte tillför något av värde?

Okej. Men upplys mig, hur är det modernare att tillämpa en undervisningsform som funnits i århundraden? Terminstentor och framförallt PBL är vad jag förstår relativt nya här i Sverige.

Edit. Vänligen notera att jag inte säger att det är bättre.
Senast redigerad av Inte.trevlig 2015-02-19 kl. 20:23.
Citera
2015-02-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Om arbetsgivare, som du påstår, hade haft ett lärosäte som man håller högst borde väl detta synts i antalet biträdande jurister.....
Du har väl statistik som visar att det inte är någon skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Okej. Men upplys mig, hur är det modernare att tillämpa en undervisningsform som funnits i århundraden? Terminstentor och framförallt PBL är vad jag förstår relativt nya här i Sverige.

Terminstentor kan vara nya i Sverige men de har använts under mycket lång tid vid universitet utomlands. PBL kan vara mer "modernt" antar jag. Överlag känns det dock som att Uppsala är ett mer konservativt lärosäte än Stockholm om man ser till lärarna, reglerna, miljön, folket osv.
Senast redigerad av Nytttkonto 2015-02-19 kl. 22:40.
Citera
2015-02-20, 05:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytttkonto
Du har väl statistik som visar att det inte är någon skillnad?
Visa istället vad som tyder på motsatsen, då du ivrigt agiterar för den. Om det nu är så har du inte några som helst problem att styrka din tes, eller hur? Lilla hustroll.
Citera
2015-02-21, 09:51
Medlem
Någon som har erfarenhet från att läsa psykologi, FEK etc. och sen tillgodoräkna det som specialkurs? Hur mycket vikt lägger arbetsgivarna vid att man inte läst fulla specialkurser vs. ta examen snabbare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in