2015-01-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Schema din första kurs: http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2441&termin=V15 (du har tenta 4 mars).

Kursen efter, Europarätt, har närvarokrav (5 av 7 seminarium). Schemat är inte släppt men gissningvis kommer något krocka. Maila this guy och fråga hur du ska göra med dispens eller dylikt.

Tack så mycket!
Citera
2015-01-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Hallå folket!
Följer "trenden" och frågar angående kurslitteratur för SU till våren.
Behövs allt detta, bedömer ni?

Gärna ett litet tips om var ni rekommenderar att smidigast införskaffa denna också.

Skulle köpt allt förutom finna rätt, vad är rätt, etiken i juridiken och process och straffrättsboken av lars heuman. Den sistnämnda är alldeles för basic, man klarar sig gott på gruppövningar, föreläsningar + lagbok, den behövs ju främst när man läser JIKen.
Citera
2015-01-03, 21:48
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Om SU:

Det tråkiga är att det är extremt många som hoppar av sen ändå. Jag börjar termin fyra nu och det är kanske ca 200 kvar av 320 från början.
Citera
2015-01-04, 02:18
Medlem
Jerkstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Som reserv 150 på SU i alla fall är det rätt kört...
Okej, då satsar jag igen till nästa intagning!
Citera
2015-01-04, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Det tråkiga är att det är extremt många som hoppar av sen ändå. Jag börjar termin fyra nu och det är kanske ca 200 kvar av 320 från början.

Vad jag läste är i alla fall att det är bara 38 % från SU som slutför utbildningen av alla de som antagits, så det lär droppa av mer folk de närmsta terminerna.
Citera
2015-01-04, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Okej, då satsar jag igen till nästa intagning!

Jag tror inte att det kommer ändras till nästa intagning, det har legat rätt så lågt i reservantal de senaste 4 åren i alla fall. Jag skulle råda dig att plugga upp betygen eller göra högskoleprovet. Tror att det sistnämnda är det lättaste. Om du avsätter dig ett par månader, ca 4 månader att bara plugga till högskoleprovet så kommer du lätt få 1,6 vilket räcker för att komma in.
Citera
2015-01-04, 13:41
Medlem
Karatelits avatar
Kan någon förklara hur ett reservupprop fungerar, vore trevligt
Citera
2015-01-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Kan någon förklara hur ett reservupprop fungerar, vore trevligt

Detta gäller SU:
Personer ropas upp i den ordning de befinner sig på reservlistan, närvarar vederbörande inte personligen eller via ombud fortsätter man till nästa namn på listan osv osv. Kom själv för många år sedan in med ett riktigt risigt reservnummer

Citera
2015-01-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Detta gäller SU:
Personer ropas upp i den ordning de befinner sig på reservlistan, närvarar vederbörande inte personligen eller via ombud fortsätter man till nästa namn på listan osv osv. Kom själv för många år sedan in med ett riktigt risigt reservnummer

gäller ej SU, syv säger på varenda reservupprop att det inte går att få en plats om man inte erhållit en kallelse, de ber alltid de som bara kommit dit för att snacka till sig en plats att lämna salen innan uppropet börjar och då brukar det alltid finnas några som lämnar salen.
Citera
2015-01-04, 21:07
Medlem
DerplockHolmess avatar
Funderar på att söka juristprogrammet nu till hösten men vill gärna bilda mig en lite klarare uppfattning om vad jag egentligen tycker om att gräva i ämnet. Har någon här rekommendation på ett ställe där jag kan ta del av lite det som juristprogrammet omfattar? Bok-form är att föredra men hemsidor eller annat är såklart också uppskattat.
Citera
2015-01-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Funderar på att söka juristprogrammet nu till hösten men vill gärna bilda mig en lite klarare uppfattning om vad jag egentligen tycker om att gräva i ämnet. Har någon här rekommendation på ett ställe där jag kan ta del av lite det som juristprogrammet omfattar? Bok-form är att föredra men hemsidor eller annat är såklart också uppskattat.

Kolla på suits
Citera
2015-01-04, 21:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
https://www.youtube.com/watch?v=qx22TyCge7w
https://www.youtube.com/watch?v=iaQbC5bgh2s

Annars går det ju självklart (uppenbarligen) bra att titta på litteraturlistorna till juristprogrammen. Förslagsvis kan "Civilrätt" studeras för att få ett grepp om just civilrätten, samt kanske "Kriminalrättens grunder" för att få en bild av straffrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in