Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-23, 13:26
  #337
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Blivit erbjuden en lägenhet i "Studenthuset Gripen" som tydligen skall ligga i Rosengård... Frågan är bara ifall det är problematiskt i alla delar av Rosengård eller ifall det finns några som är bättre. Studenthuset ligger på Thomsons väg 28 mellan Herrgården och Kryddgården, i närheten av Kryddgårdsskolan ifall det säger er något.

Nåja, nu bor min tjejkompis i detta studenthus och första veckan var det inbrott i lägenheten bredvid. Sedan var det någon som blev skjuten i närheten och lite blod.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...ngens-vag.html

Men hon verkar trivas med grannarna.

Hoppas du trivs Moll-E.
Citera
2010-09-23, 23:26
  #338
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Bunkeflo är det samma sak som Bunkeflostrand?
Tygelsjö och Vintrie verkar bara vara villor eller radhus.

.

Bunkeflo är en liten by, bara äldre hus. Bunkeflostrand är myycket större, vid brofästet. Påbörjat 1960 och mest villor. Lägenheter finns i norra delen,Sadelmakarbyn, vet inte om det är hyres/Brf... enligt en gammal arbetskamrat som bodde där,rätt Danskdominerat.

Vintrie är också en liten by några km. inåt land.
Tygelsjö är nog bara villor där med, inga hyreslgh...
Citera
2010-10-02, 00:35
  #339
Medlem
Letar efter en bostadsrätt att köpa i Malmö och har (delvis efter ha läst denna tråd) siktat in mig på antingen Rörsjöstaden eller Värnhem. Jag och tjejen kommer att plugga i Lund och det känns bra med kommunikationerna här, då man inte kommer upp alltför tidigt på morgonen.

Tänkte dock höra lite allmänt om hur trafiken är på Föreningsgatan och Sallerupsvägen? Många lägenheter verkar ligga ut med dessa farleder. Visningarna är ju strategiskt lagda på söndagar så man inte ska märka av någon rusningstrafik...
Citera
2010-10-02, 11:54
  #340
Medlem
Disembowlers avatar
Ja, det är faktiskt en hel del trafik där. Men även en del social speciellt i angränsande området Zenith. Dessutom finns det rätt många narkomaner som hänger på värnhemstorget och i Rörsjöparken.
Citera
2010-10-03, 08:42
  #341
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myge
Letar efter en bostadsrätt att köpa i Malmö och har (delvis efter ha läst denna tråd) siktat in mig på antingen Rörsjöstaden eller Värnhem. Jag och tjejen kommer att plugga i Lund och det känns bra med kommunikationerna här, då man inte kommer upp alltför tidigt på morgonen.

Tänkte dock höra lite allmänt om hur trafiken är på Föreningsgatan och Sallerupsvägen? Många lägenheter verkar ligga ut med dessa farleder. Visningarna är ju strategiskt lagda på söndagar så man inte ska märka av någon rusningstrafik...
Både Sallerupsvägen och Föreningsgatan är otroligt trafikbelastade. Där är mycket trafik stora delar av dagen och vid rusningstrafik är det givetvis ännu värre. Jag har aldrig bott vid Sallerupsvägen, dock vid Föreningsgatan, så mitt stalltips där är att försöka få en lägenhet på en av tvärgatorna på vänster sida (om man har Värnhem i ryggen), alltså Rörsjö. Jag har även sett att vissa hyresvärdar och säljare räknar den högra sidan av Föreningsgatan till Rörsjöstaden men detta stämmer inte. Lägenheterna på högersidan är inte renoverade i samma utsträckning och har inte samma "status", dock är det samma avstånd till de viktigare platserna i stan och hyrorna är lägre.
Citera
2010-10-03, 09:41
  #342
Medlem
douglasps avatar
Jag bor på Värnhem, i korsningen och kan säga att det ÄR mycket trafik.
Den enda lugna stunden i veckan brukar man säga det är söndag/mot måndag 23-05. Men det hänger lite på hur bra fönster lägenheten har för att få bort trafikljudet.

Man vänjer sig, värst är egentligen bussar som står på tomgång, men är du ute efter en BRF så slipper du det så det inte finns några busshållplatser just vid dessa husen. Sen är det omöjligt att komma ifrån att man hör mycket polis och brandbilssyrener, då dessa 2 ligger ganska så nära och värnhem är en knutpunkt.

Vill du inte ha mycket trafik så ska du som sagt satsa på Rörsjöstaden, de mindre gatorna runt värnhem om du vill satsa på detta området. Delar av Östervärn kan också funka.

Det är en del uteliggare, narkomaner och alkisar, men det har blivit bättre här. Sådana finns överallt ju.
Citera
2010-10-03, 15:17
  #343
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
Jag har även sett att vissa hyresvärdar och säljare räknar den högra sidan av Föreningsgatan till Rörsjöstaden men detta stämmer inte. Lägenheterna på högersidan är inte renoverade i samma utsträckning och har inte samma "status", dock är det samma avstånd till de viktigare platserna i stan och hyrorna är lägre.

Vänstra sidan skulle jag inte räkna till Rörsjöstaden utan till Västra Sorgenfri. Högra sidan är ju definitivt Rörsjöstaden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stra_Sorgenfri

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rsj%C3%B6staden
Citera
2010-10-06, 21:27
  #344
Medlem
Amazon-mannens avatar
Vänstra sidan av Föreningsgatan är inte Rörsjö, det är, som sagts, Västra Sorgenfri. Bodde själv där sent 90tal och inte f-n sa någon att jag bodde i Rörsjöstaden
Mäklare är som advokater, de töjer på sanningen. Låter stadsdelen på andra sidan gatan "finare" ja då tillhör objektet den stadsdelen..
Citera
2010-10-07, 07:46
  #345
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vänstra sidan skulle jag inte räkna till Rörsjöstaden utan till Västra Sorgenfri. Högra sidan är ju definitivt Rörsjöstaden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stra_Sorgenfri

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rsj%C3%B6staden
Det var exakt det jag menade.. Jag ser nu att trots att jag är många år äldre än åldergränsen och har en del högskolepoäng innanför västen så verkar det där med höger och vänster varit llite väl svårt för mig.
Sorry.
Citera
2010-10-07, 08:32
  #346
Medlem
Klosterss avatar
Kan rekommendera Rörsjöstaden i närheten av St Pauli-kyrkan. Som flera sagt så ska du hålla dig borta från Föreningsgatan och definitivt bo på rätt sida. Värnhem är mest en trafikinfarkt i kombination med en rejäl dos A-lagare och div dagdrivande araber. Undvik alltså.
Du har inte funderat på att ta tåget ist för bussen? Triangeln öppnar snart och Davidshall är finfint. Det som var gott nog åt Göran Persson duger åt dig också
Citera
2010-10-12, 21:46
  #347
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Vänstra sidan av Föreningsgatan är inte Rörsjö, det är, som sagts, Västra Sorgenfri. Bodde själv där sent 90tal och inte f-n sa någon att jag bodde i Rörsjöstaden
Mäklare är som advokater, de töjer på sanningen. Låter stadsdelen på andra sidan gatan "finare" ja då tillhör objektet den stadsdelen..

Västra Sorgenfri kallas på mäklarspråk för Möllan. I varje fall om man rör sig runt Karlskronaplan -> St. Knut.

Frågan är om du inte bodde på Möllan egentligen?
Citera
2010-10-13, 18:21
  #348
Medlem
EgggEs avatar
Morsan har köpt lgh i Håkanstorp, känns bättre med bostadsrätt då hyran är alldeles för dyr i möllan (nuvarande runt 7k/mån). Verkar vara ett helt okej område, enda nackdelen kanske är föreningsgatan bredvid som är rätt trafikerad men lägenheten är vältätad så ljudet verkar utestå. Känns som ett okej område med billigare priser än exempelvis slottsstaden som det kostar dubbelt och är längre från centrum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback