Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-13, 22:18
  #349
Avstängd
Bravo83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgggE
Morsan har köpt lgh i Håkanstorp, känns bättre med bostadsrätt då hyran är alldeles för dyr i möllan (nuvarande runt 7k/mån). Verkar vara ett helt okej område, enda nackdelen kanske är föreningsgatan bredvid som är rätt trafikerad men lägenheten är vältätad så ljudet verkar utestå. Känns som ett okej område med billigare priser än exempelvis slottsstaden som det kostar dubbelt och är längre från centrum.
Föreningsgatan ligger fan inte i Håkanstorp glöm det!
Citera
2010-10-14, 00:44
  #350
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Västra Sorgenfri kallas på mäklarspråk för Möllan. I varje fall om man rör sig runt Karlskronaplan -> St. Knut.

Frågan är om du inte bodde på Möllan egentligen?

När jag bodde i krokarna (Henrik Smith/Disponentgatan) var St.Knuts torg inte det småhippa torg det är idag Nä, under sista halvan av 90talet var det inga trendiga fik o.d. Ett halvruckel till Sibyllakiosk däremot.Det ni !!!
Citera
2010-10-14, 18:10
  #351
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
När jag bodde i krokarna (Henrik Smith/Disponentgatan) var St.Knuts torg inte det småhippa torg det är idag Nä, under sista halvan av 90talet var det inga trendiga fik o.d. Ett halvruckel till Sibyllakiosk däremot.Det ni !!!
St Knut har verkligen ryckt upp sig sedan de mindre glansiga dagarna på 80/90talet. Man hör ofta folk prata om St Knut som det "nya" Möllan, i den mening att det är här som kommer vara det naturliga hänget och bostadsområdet för unga. Dock tycker jag att St Knut de senaste 10 åren har stått och stampat på samma plats, torget har all potential att bli en möteplats men istället är det mest halvtaskiga caféer och nån pizzeria i klassisk kvatershaksanda. I mina ögon hade St Knut mått bra av en uppryckning, att satsa på att bli mer som Lilla torg än Möllan hade också varit ett friskhetstecken.
Citera
2010-10-14, 20:33
  #352
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgggE
Morsan har köpt lgh i Håkanstorp, känns bättre med bostadsrätt då hyran är alldeles för dyr i möllan (nuvarande runt 7k/mån). Verkar vara ett helt okej område, enda nackdelen kanske är föreningsgatan bredvid som är rätt trafikerad men lägenheten är vältätad så ljudet verkar utestå. Känns som ett okej område med billigare priser än exempelvis slottsstaden som det kostar dubbelt och är längre från centrum.

Den nya moskén/islamiska centret som de ska bygga där, med tillhörande trafikkaos, får man på köpet.


Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
St Knut har verkligen ryckt upp sig sedan de mindre glansiga dagarna på 80/90talet. Man hör ofta folk prata om St Knut som det "nya" Möllan, i den mening att det är här som kommer vara det naturliga hänget och bostadsområdet för unga. Dock tycker jag att St Knut de senaste 10 åren har stått och stampat på samma plats, torget har all potential att bli en möteplats men istället är det mest halvtaskiga caféer och nån pizzeria i klassisk kvatershaksanda. I mina ögon hade St Knut mått bra av en uppryckning, att satsa på att bli mer som Lilla torg än Möllan hade också varit ett friskhetstecken.

Vinnys var ju grymt en gång i tiden! Men fler hak med alkoholtillstånd hade inte varit fel. Känns ju som att området har potential men det händer inte så mycket där. St. Knut borde iaf vara Malmös surdegstätaste området
Citera
2010-10-14, 20:49
  #353
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Den nya moskén/islamiska centret som de ska bygga där, med tillhörande trafikkaos, får man på köpet.




Vinnys var ju grymt en gång i tiden! Men fler hak med alkoholtillstånd hade inte varit fel. Känns ju som att området har potential men det händer inte så mycket där. St. Knut borde iaf vara Malmös surdegstätaste området
Surdeg och batik.
Citera
2010-10-21, 23:01
  #354
Medlem
23838s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Ja det är avståndet till stan som drar ner intresset
Men folk som bor i Oxie säger dom att dom bor i just Oxie eller klumpar dom ihop det och säger att dom bor i Malmö? För vad jag läst mig till så tillhör Oxie Malmö Stad tillskillnad från t.ex Arlöv.

Men att det bor barnfamiljer eller äldre i Oxie ser jag inte som något problem, så länge man slipper pack och stök....

Oxie kyrkby, Kristineberg och Käglinge är de lite bättre, lugnare och "finare" områdena, mest skötsamma personer, både svenskar och främlingar. Centrum är däremot Lilla Rosengård.
Citera
2010-10-22, 13:39
  #355
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
St Knut har verkligen ryckt upp sig sedan de mindre glansiga dagarna på 80/90talet. Man hör ofta folk prata om St Knut som det "nya" Möllan, i den mening att det är här som kommer vara det naturliga hänget och bostadsområdet för unga. Dock tycker jag att St Knut de senaste 10 åren har stått och stampat på samma plats, torget har all potential att bli en möteplats men istället är det mest halvtaskiga caféer och nån pizzeria i klassisk kvatershaksanda. I mina ögon hade St Knut mått bra av en uppryckning, att satsa på att bli mer som Lilla torg än Möllan hade också varit ett friskhetstecken.

St Knut är väl mindre Det Nya Möllan och mer området dit något äldre smålänningar med för stora glasögon flyttar till när de tröttnat på Möllan. Par som flyttar ihop, skaffar barn, etc. Därav att området inte spirar av klubbar, Häftiga Ställen, etc utan har ett gäng fik och en kvarterspizzeria.

Om det är något område som kommer bli Det Nya Möllan är det Dala- och Sevedsplan.
Citera
2010-10-22, 16:08
  #356
Medlem
Klosterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
St Knut är väl mindre Det Nya Möllan och mer området dit något äldre smålänningar med för stora glasögon flyttar till när de tröttnat på Möllan. Par som flyttar ihop, skaffar barn, etc. Därav att området inte spirar av klubbar, Häftiga Ställen, etc utan har ett gäng fik och en kvarterspizzeria.

Om det är något område som kommer bli Det Nya Möllan är det Dala- och Sevedsplan.


Agree på den. St: Knut är i min värld halvgamla unga (30 something) som tror sig va alternativa men mest sitter och väntar in en eventuell bostadsrättsombildning.
Dala/Seved brukar väl omhuldas av bajsnödiga vänstertroll som googlat upp det bisarra uttrycket "Gentrifering" (Se dagens Sydsvenskan). Övervägde hoppa på bandvagnen själv o köpa upp ett par kåkar i området...Men insåg att hyresindrivning med AK5 de närmaste 10 åren kändes väl tungjobbat...
Citera
2010-10-29, 22:38
  #357
Medlem
Jag ska flytta till Malmö inom en snar framtid. Jag ska köpa en lägenhet. Det ser ut som jag kommer hamn runt Möllevången altenativt St Knut. Kan ni med erfarenhet rekommendera dessa områden? Och av vad jag förstått så ligger båda områdena väldigt centralt, någon som kan bekräfta?
Citera
2010-10-30, 00:23
  #358
Medlem
Basilika77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lettopetto
Jag ska flytta till Malmö inom en snar framtid. Jag ska köpa en lägenhet. Det ser ut som jag kommer hamn runt Möllevången altenativt St Knut. Kan ni med erfarenhet rekommendera dessa områden? Och av vad jag förstått så ligger båda områdena väldigt centralt, någon som kan bekräfta?


Ja, de ligger båda centralt. Rekommendera dem? Nej inte sålänge det fortsätter vara *skottår* varje dag i Malmö.
Citera
2010-10-31, 09:38
  #359
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Hellre bittra pensionärer än curry lukt i trappen och gapiga mellanöstern ungar som inte kan betee sig som folk. Det viktigaste är lite invandrare eller inga alls helst. Man vill ha lugn och ro och slippa ocivilserade människor som inte kan förhålla sig till enkla saker som att sopor ska kastas i soprummet , inte väsnas i lägenheterna o.s.v


Det finns speciella seniorboenden (+55) för gamlingar som inte orkar med normalt boende d.v.s. ett med familjer och ungdomar som grannar.
Personer med rasistisk/främlingsfientlig åskådning gör nog bäst att inte flytta till Malmö. Saknar plånboken djup, finns lägenheter i dödsriken, socialt döda omgivningar (Västra hamnen är ett typexempel) i princip ett boende på kyrkogården, där får man lugn o ro.

Lekande barn, ungdomar och familjer är en förutsättning för bostadsområdens sociala dynamik, Limhamn är en sovstad, lika stimulerande som Sjöbo.
Citera
2010-10-31, 15:39
  #360
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det finns speciella seniorboenden (+55) för gamlingar som inte orkar med normalt boende d.v.s. ett med familjer och ungdomar som grannar.
Personer med rasistisk/främlingsfientlig åskådning gör nog bäst att inte flytta till Malmö. Saknar plånboken djup, finns lägenheter i dödsriken, socialt döda omgivningar (Västra hamnen är ett typexempel) i princip ett boende på kyrkogården, där får man lugn o ro.

Lekande barn, ungdomar och familjer är en förutsättning för bostadsområdens sociala dynamik, Limhamn är en sovstad, lika stimulerande som Sjöbo.

Så fel det kan bli, "är plånboken hur djup som helst" så klart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback