Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-18, 08:50
  #937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Att bo i slottsstaden som ungdom är dock svårt att få till dels praktiskt men även kostnadsmässigt, mest bostadsrätter.

Jag hade rekommenderat runt möllevången, ner mot värnhem längs med nobeltorget, lugnet och hela den biten av Malmö, hyfsat folk i området men lite slitna lägenheter.

Javisst är det dyrt, men svaret var till en person som letade efter bostäder för en viss kostnad, för vilken han hade kunnat få en tvåa i V Hamnen eller en fyra i Sofielund. Jag föreslog en trea i ett område som ligger ungefär mittemellan.

Det du rekommenderar är dessutom också mest bostadsrätter och privatvärdar där det är svårt att få in foten. MKB har nog lite lägenheter där också, men med tanke på deras bostadskö så lär det bli svårt att få nåt så centralt på under omkring 10 års kötid. Däremot kan man som ungdom med hyfsat jobb säkert skramla ihop en kontantinsats till en etta i den delen av staden eller kanske lite utanför, runt Sofielund och Heleneholm. Husen längs Lönngatan verkar exempelvis rätt trevliga, även om det är lite suspekt varför den här lägenheten inte har några interiörsbilder: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...n-48-c-6321383 http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...an-5-a-5655711 är också väldigt prisvärt med tanke på lägenhetens skick och läge. Branteviksgatan är ett helt okej område.
Citera
2014-06-18, 09:08
  #938
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbeachbum
Ok, tack för rådet. Men hur menar du med mysko och trög bostadsmarknad?

Det tar lång tid att sälja en bostad och skillnaden i pris kan vara stor även i närliggande områden. Malmö är fortfarande köparens marknad och då gäller det att agera som en kung, då utbudet av bostadsrätter är relativt stort.

Sedan finns det många föreningar i Malmö med urusel ekonomi som man absolut bör se upp med.
Citera
2014-06-18, 13:41
  #939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ribersborg och Slottsstaden är ju iofs mer centralt än Sofielund, även om Sofielund kanske är närmare till "alternativa centrum" Möllevången. Skulle även kunna argumentera för att Ribersborg/Slottsstaden är mer centralt än Västra Hamnen, men det är kanske för att jag är uppväxt i närheten till ett Malmö då den stadsdelen fortfarande var industriområde. Fortfarande måste man ju dock ta sig igenom industrier för att ta sig mellan V Hamnen och centrum. Då är det betydligt trevligare att ta sig genom Kungsparken.

Jag har inte kollat priser nu, men runt Davidhallstorg eller Fågelbacken kanske skulle gå att hitta något mer centralt för ungefär samma pengar?
Alltså saken är den att hur man än vänder och vrider på det så har ju Malmö sociala problem i en del områden, precis som många städer, och jag undrar väldigt mycket om norra sofielund ingår i dessa sociala problemområden eller helt enkelt ligger för nära dem? Det som är viktigast för oss är väl närheten till Malmö C om man ska prata om centralt boende och då ligger väl Ribergsborg och Västra hamnen ungefär lika nära/långt borta. Tack för alla tips, ös gärna på med fler!
Citera
2014-06-18, 13:42
  #940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Att bo i slottsstaden som ungdom är dock svårt att få till dels praktiskt men även kostnadsmässigt, mest bostadsrätter.

Jag hade rekommenderat runt möllevången, ner mot värnhem längs med nobeltorget, lugnet och hela den biten av Malmö, hyfsat folk i området men lite slitna lägenheter.
Och det rekommenderar du med prisvärdheten i nära åtanke alltså? Tack för svaret.
Citera
2014-06-18, 13:45
  #941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Javisst är det dyrt, men svaret var till en person som letade efter bostäder för en viss kostnad, för vilken han hade kunnat få en tvåa i V Hamnen eller en fyra i Sofielund. Jag föreslog en trea i ett område som ligger ungefär mittemellan.

Det du rekommenderar är dessutom också mest bostadsrätter och privatvärdar där det är svårt att få in foten. MKB har nog lite lägenheter där också, men med tanke på deras bostadskö så lär det bli svårt att få nåt så centralt på under omkring 10 års kötid. Däremot kan man som ungdom med hyfsat jobb säkert skramla ihop en kontantinsats till en etta i den delen av staden eller kanske lite utanför, runt Sofielund och Heleneholm. Husen längs Lönngatan verkar exempelvis rätt trevliga, även om det är lite suspekt varför den här lägenheten inte har några interiörsbilder: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...n-48-c-6321383 http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...an-5-a-5655711 är också väldigt prisvärt med tanke på lägenhetens skick och läge. Branteviksgatan är ett helt okej område.
Letar 2-rummare och större men tack för alla tips!
Citera
2014-06-18, 13:48
  #942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tar lång tid att sälja en bostad och skillnaden i pris kan vara stor även i närliggande områden. Malmö är fortfarande köparens marknad och då gäller det att agera som en kung, då utbudet av bostadsrätter är relativt stort.

Sedan finns det många föreningar i Malmö med urusel ekonomi som man absolut bör se upp med.
Intressant, ska kolla upp ekonomin noggrant, men det hade jag ändå tänkt göra ändå så. Jag ska minnas det där med att köparen är kung. Har sett att du skrivit en del om Västra hamnen, tror du att de bostäderna är överprissatta relativt centrala Malmö och slottsstaden osv? Är det nybyggshype?
Citera
2014-06-18, 14:09
  #943
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbeachbum
Intressant, ska kolla upp ekonomin noggrant, men det hade jag ändå tänkt göra ändå så. Jag ska minnas det där med att köparen är kung. Har sett att du skrivit en del om Västra hamnen, tror du att de bostäderna är överprissatta relativt centrala Malmö och slottsstaden osv? Är det nybyggshype?

Nej det tror jag absolut inte. Västra Hamnen är ett segregerat område och lär behålla sitt pris. Ska man köpa något i malmö och göra en trygg affär så gör man bäst i att köpa en bostad där förortsproblemen är som minst.

Sjukt fina och prisvärda lgh där bland annat med hiss direkt in i lgh till ett ganska överkomligt pris.
Citera
2014-06-18, 14:12
  #944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det tror jag absolut inte. Västra Hamnen är ett segregerat område och lär behålla sitt pris. Ska man köpa något i malmö och göra en trygg affär så gör man bäst i att köpa en bostad där förortsproblemen är som minst.

Sjukt fina och prisvärda lgh där bland annat med hiss direkt in i lgh till ett ganska överkomligt pris.
Jäklar vad trevligt. Ska kolla upp vad det ganska överkomliga priset är.
Citera
2014-06-18, 14:23
  #945
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbeachbum
Jäklar vad trevligt. Ska kolla upp vad det ganska överkomliga priset är.

Den här rätt göttig tycker jag, men kanske lite stor för dig. Priset går inte att klaga på för vad man får iaf.

http://www2.bjurfors.se/Bostad/Skane...impelgatan-41/
Citera
2014-06-18, 14:31
  #946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den här rätt göttig tycker jag, men kanske lite stor för dig. Priset går inte att klaga på för vad man får iaf.

http://www2.bjurfors.se/Bostad/Skane...impelgatan-41/
Trevlig lägenhet på många sätt men 2 rum och ingen badkar/jacuzzi eller plats för det med det priset gör att den inte riktigt passar in i mina/våra önskemål. För dyr just nu också. :/
Citera
2014-06-18, 14:37
  #947
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbeachbum
Trevlig lägenhet på många sätt men 2 rum och ingen badkar/jacuzzi eller plats för det med det priset gör att den inte riktigt passar in i mina/våra önskemål. För dyr just nu också. :/

hehe ja det var bara ett exempel. Det finns en hel den lgh till salu i västra hamnen...

Tyckte själv att den var oförskämt billig, men kanske var det lockpris?
Citera
2014-06-18, 14:39
  #948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe ja det var bara ett exempel. Det finns en hel den lgh till salu i västra hamnen...

Tyckte själv att den var oförskämt billig, men kanske var det lockpris?
Knappast om man kollar på vad tvåorna gått för på västra hamnen. Men vi får ju se vad slutpriset blir så svaret kommer väl inom en inte alltför avlägsen framtid antar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback