Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nsanity
Har bott i Malmö i 10 år

Du kan bo vart du vill , sålänge du inte blandar in dig i skit

Men en Svenson som dig så hade jag satsat på
Lindeborg
Limhamn

Håll dig undan från

Möllan
Annelund
Sorgenfri
Rosengård
Stenkula

Västra Sorgenfri är bra, östra är dålig.
Citera
2010-08-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majmuni
Söderkulla och Kulladal? Vad finns det för uppfattningar om dessa delar?

Kulladal är att föredra av de två.
Citera
2010-08-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Är trafiken verkligen så illa där?

Mot Pildammsvägen är det det! Grannen ovanför, som för övrigt var polis, stod bara ut någon månad, sedan flyttade han och tjejen. På vintern är det inte lika illa då fönstren är stängda, men om somrarna...

Efter ett tag blir man van och hör inte trafiken. Men för mig som kommer på besök nån gång i veckan blir det en chock. Nu bor jag visserligen rätt lugnt också så det kanske medverkar.
Citera
2010-08-22, 05:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av balletralle1234
Västra Sorgenfri är bra, östra är dålig.

Är Östra Sorgenfri så dåligt? Husen ser trevliga ut iallafall.
Bor 41% med utländsk bakrgund där och 6% gick på socialbidrag.
Ganska bra siffror för att va en stadsdel i Malmö eller?
Citera
2010-08-22, 12:16
Bannlyst
Citat:
Är Östra Sorgenfri så dåligt? Husen ser trevliga ut iallafall.
Bor 41% med utländsk bakrgund där och 6% gick på socialbidrag.
Ganska bra siffror för att va en stadsdel i Malmö eller?

Soc bidrag och hyresrätter säger inte allt. Sorgenfri är ett riktigt skithål med svenska WT-missbrukare, arbetarklass, blattar osv. Att flytta dit kan man göra som ung singel man tillfälligt, men i övrigt om du har småbarn osv, ALDRIG
Citera
2010-08-22, 12:45
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=QdvjpGm74J4
Citera
2010-08-23, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4570
Soc bidrag och hyresrätter säger inte allt. Sorgenfri är ett riktigt skithål med svenska WT-missbrukare, arbetarklass, blattar osv. Att flytta dit kan man göra som ung singel man tillfälligt, men i övrigt om du har småbarn osv, ALDRIG

Låter inte så trevligt
Trodde Östra Sorgenfri var hyfsat trevligt och fritt från utlänningar.
Citera
2010-08-23, 08:25
Bannlyst
Citat:
Låter inte så trevligt
Trodde Östra Sorgenfri var hyfsat trevligt och fritt från utlänningar.

Kan hålla med om att västra Sorgenfri är bättre än östra. Dock är hela Sorgenfri ett delområde till Södra Innerstaden; Sveriges farligaste område. Spelar ingen roll var i Södra Innerstaden, samma skt. Inget man vill ha sin barn i alls. Dock kan du du bo där som ungkarl, för det är helt ok.

Vill du till bra områden i Malmö så är det Gamla väster, Slottsstaden, Bunkeflo och Limhamn, Västra hamnen (även om där finns mkt skit som kommer dit under somamren främst) och andra förorter. Malmö har sina bästa områden i förorterna.
Citera
2010-08-23, 18:16
Bannlyst
Citat:
Kan hålla med om att västra Sorgenfri är bättre än östra. Dock är hela Sorgenfri ett delområde till Södra Innerstaden; Sveriges farligaste område. Spelar ingen roll var i Södra Innerstaden, samma skt. Inget man vill ha sin barn i alls. Dock kan du du bo där som ungkarl, för det är helt ok.

Vill du till bra områden i Malmö så är det Gamla väster, Slottsstaden, Bunkeflo och Limhamn, Västra hamnen (även om där finns mkt skit som kommer dit under somamren främst) och andra förorter. Malmö har sina bästa områden i förorterna.

Sibbarp ska ju vara ett lugnt och fint område , men på sommrarna så vallfärdar packet dit med hjorder av barnflockar som smutsar ner å stökar av vad man läst till sig här på fb.
Vet inte om man hade stått ut med att plågas under sommarmånaderna pågrund av skiten , resten av året verkar vara lugna gatan därute.

Kan du ge exemel på förorter i Malmö som är bra?
Känner bara till Oxie och Arlöv å där ska det tydligen bo massor med blattar...
Citera
2010-08-23, 20:54
Bannlyst
Citat:
Sibbarp ska ju vara ett lugnt och fint område , men på sommrarna så vallfärdar packet dit med hjorder av barnflockar som smutsar ner å stökar av vad man läst till sig här på fb.
Vet inte om man hade stått ut med att plågas under sommarmånaderna pågrund av skiten , resten av året verkar vara lugna gatan därute.

Kan du ge exemel på förorter i Malmö som är bra?
Känner bara till Oxie och Arlöv å där ska det tydligen bo massor med blattar...

Vissa invandrare är jävligt bra och du hade t o m gillat att ha med dem att göra. Invandrare överlag, bra och dåliga, kommer du aldrig ifrån i Malmö, helt omöjligt. De finns i de bra orterna också, men dessa är bra invandrare oftast som sagt.

Mycket beror på vem du är, om du är singel eller med familj osv. Som singel ungkarl utan större kapitalstyrka, så spelar det ingen roll var du bor. Du kan t o m köpa en lgh på Rosengårds norra delar, där har de fina lgh med superskick. Undvika skall man göra med södra Rosengård, Seved, Kroksbäck, Lindängen, Nydala, Hermodsdal. Sen kan man bo i Södra innerstadens övriga områden då de har mycket att ge på både gott och ont.

Men vill du gärna ha ett "vitt" område med lugn i förorten, så är det Sibbarp, Limhamn, Bunkeflo, Tygelsjö som gäller. Kanske Vintrie också. det bästa är att flytta till Lund eller Lomma då dessa har sveriges bästa skolor och sociala välfärd. Vellinge är också bra.

Arlöv aldrig!!! Oxie kanske, de har har invandrare och vissa WT men det är inte hela världen om du skall bo där själv. Med familj råder jag dig att titta på de områden jag nämnt ovan.

Det jag hade valt om jag var singel med någorlunda bra ekonomi hade varit en lgh inne i Malmö City såsom Slottsstaden eller vid Drottningtorget. Men det kostar.

Hade jag haft familj hade jag valt utan tvekan Sibbarp, Limhamn eller Bunkeflo.
Citera
2010-08-24, 04:15
Bannlyst
Citat:
Vissa invandrare är jävligt bra och du hade t o m gillat att ha med dem att göra. Invandrare överlag, bra och dåliga, kommer du aldrig ifrån i Malmö, helt omöjligt. De finns i de bra orterna också, men dessa är bra invandrare oftast som sagt.

Mycket beror på vem du är, om du är singel eller med familj osv. Som singel ungkarl utan större kapitalstyrka, så spelar det ingen roll var du bor. Du kan t o m köpa en lgh på Rosengårds norra delar, där har de fina lgh med superskick. Undvika skall man göra med södra Rosengård, Seved, Kroksbäck, Lindängen, Nydala, Hermodsdal. Sen kan man bo i Södra innerstadens övriga områden då de har mycket att ge på både gott och ont.

Men vill du gärna ha ett "vitt" område med lugn i förorten, så är det Sibbarp, Limhamn, Bunkeflo, Tygelsjö som gäller. Kanske Vintrie också. det bästa är att flytta till Lund eller Lomma då dessa har sveriges bästa skolor och sociala välfärd. Vellinge är också bra.

Arlöv aldrig!!! Oxie kanske, de har har invandrare och vissa WT men det är inte hela världen om du skall bo där själv. Med familj råder jag dig att titta på de områden jag nämnt ovan.

Det jag hade valt om jag var singel med någorlunda bra ekonomi hade varit en lgh inne i Malmö City såsom Slottsstaden eller vid Drottningtorget. Men det kostar.

Hade jag haft familj hade jag valt utan tvekan Sibbarp, Limhamn eller Bunkeflo.

Tack för en sevärd och högst intressant läsning
I mitt fall så är det ungkarls livet som gäller och det ska helst vara hyresrätt , men man vill ju ändå bo där det är relativt vitt...visst finns det bra invandrare , men vill inte känna mig i minoritet i mitt eget bostadsområde eller trapphus vill ändå se Svenskar... Det verkar vara en svår ekvation i dagens Malmö tyvärr

Bunkeflo är det samma sak som Bunkeflostrand?
Tygelsjö och Vintrie verkar bara vara villor eller radhus.
Lund är lite väl off , man vill ju ändå känna att man bor i Malmö. Men visst Lomma och Vellinge lockar.

Arlöv låter inte som någon höjdare så det får man stryka från listan.
Oxie Kyrkby i Oxie ska tydligen va helt okej enligt statistiken , endast 21% med utländsk bakgrund.

Gröndal är även ett intressant område , men närheten till Holma känns inte så kul...
Ett annat intressant område är Bellevuegården som jag besökte när jag var yngre och då var det ett helt okej område , en hel del Svenskar då, verkar ha ändrats nu eller? Statistiken ser inte så lovande ut...
Citera
2010-08-24, 14:23
Medlem
Är det hyresrätt du är ute efter har du få möjligheter att välja. Till och med till Rosengård är det kö till hyresrätterna. Till "vitare" (=dyrare) områden är köerna mindre men har du råd med hyror på 6k-10k i månaden? (Kollade en 3:a HSB hyresrätt med 8k i hyra; det var över 200 pers i kö för den.)

Vill du ha en billig hyresrätt i Malmö, och bo bland svenskar, kommer du dessvärre 40 år för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in