2013-10-30, 09:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har bara lite svårt att förstå hur "jaget" kan vara en produkt av kemiska processer i hjärnan när vi kan kontrollera våra tankar och minnen?

Ursäkta? Du kan alltså kontrollera dina tankar och minnen? Du måste vara fullständigt unik som människa! Du har alltså aldrig nånsin glömt något? Du kommer ihåg allting sedan födseln? Och du bestämmer precis varenda tanke som kommer in i ditt huvud? När du blir förälskad och inte kan sluta tänka på objektet för din kärlek så är det alltså du som väljer det? Om jag ber dig snabbt säga den första färgen du tänker på så är det alltså du som styrde fram just den färgen? Tanken flög alltså inte bara in omedvetet in i ditt huvud?

Citat:
Hur är det möjligt att jag kan välja att börja tänka eller minnas (när jag vill), om kemiska processer skulle vara orsaken till mitt "jag"?

1. Varför skulle det inte kunna vara det???

2. Om vi stänger ner de kemiska processerna i din hjärna och ber dig försöka tänka, hur tror du att det kommer gå?

Citat:
Kemiska processer kan aldrig bestämma att nu ska jag göra si eller så, det är bara mitt "jag" som gör det.

1. Det räcker inte med att du påstår det.

2. Argument from ignorance.

Citat:
Om kemiska reaktioner inte är de som startar en tanke, vad är det då?

Du har inte visat att det inte är kemiska reaktioner...kanske skulle börja där?
Citera
2013-10-30, 09:49
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Enligt motsägelselagen kan A och icke-A inte vara samtidigt. Antingen så tror du att "jaget" finns eller inte finns. Vilket alternativ tror du på?

Jag tror på följande alternativ:

A: att det ibland finns ett jag.
B: att det ibland inte finns något jag.
C: att det ibland finns flera jag.
Citera
2013-10-30, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Elekromagnetisk strålning kan graderas objektivt beroende på dess våglängd och frekvens. Färg är en subjektiv upplevelse.

Du har tillsynes glömd din egen fråga, och samtidig ignorerar du dom delar av mitt svar som är obekväma för dig.

Försök med lite mer intellektuell hederlighet.
Citera
2013-10-30, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så hur vill du definiera "jaget" nu när vi vet att "jaget" inte är minnet?

Som "självorganiserande komplexitet".

Citat:
Vart vill jag komma? Jo, jag vill komma fram till att "jaget" inte är samspelet mellan dessa centrum. Vår hjärna är ett verktyg som "jaget" använder. "Jaget" ger order till hjärnan att nu ska du börja tänka, eller nu ska du göra si eller så. Hjärnan är likt en dator som behöver någon som säger till den att göra olika saker. Detta är min uppfattning om "jaget" och hjärnan. Jag är rätt så säker på att vetenskapen kommer fram till liknande svar i framtiden när man har en full förståelse för hur hjärnan fungerar.

Att du din vana trogen upprepar dina postulat ger dom inte mer validitet.
Citera
2013-10-30, 13:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Och att på så sätt spy ut grejer om vad jag tror.. så kanske det betyder att du är telepatisk? jag gillar cirklar gör inte du? oändliga cirklar i alla håll och kanter Säkerligen inte värt nånting för dig? Jag som bad om no comments Nu tar jag det grymt personlig istället hahaha ofc.

Den som verkligen söker sin själ... hittar förmodligen en snarlik bild av hur sin själ ser ut tillslut.. ja eeeh för man kan ju inte se allting.

Jag tror att själen ser ut ungefär såhär när man ser den då man har nån slags upplevelse ifrån kroppen.. http://www.shutterstock.com/pic-62822554/stock-photo-human-body-medical-x-ray-pose-chart-joints-muscles-blue-symbol.html och det skulle va lite lustigt ifall någon har sett nå liknande En blågrå, enligt mig typisk själ som ser ut på det viset som många framställt det som i olika sorters konster.

Har du något med substans i istället?
Citera
2013-10-30, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är vi överens om att själen definieras som "jaget", eller har du en annan definition?

Personligen anser jag dina återkommande försök på att skapa demagogiska luftslott så befängde, att det mest vettiga är att helt skrota dessa även inklusive definitions-dansandet i det.

Men du kan ju såklart inte operera din pådyvlings-agenda med ett precist och specifikt språk, så trams som "själ" = "jag" blir väl en nödvändighet för dig.
Citera
2013-10-30, 13:17
Medlem
KungPungPats avatar
Att tro är för religiösa människor och ateister..

Jag har själv användts min själ för att flyga utanför min fysiska kropp och få kundalinienergier runt ryggraden när jag mediterade.

Människor är solgudar för brist på bättre ord och vi kan skapa energier genom att inte tänka eftersom tankarna "kostar" kosmiska energier och när du slutar tänka för en stund så försvinner hunger och sömnbehov när din kropp fylls upp med kosmiska energier.

Det är en helt annan sak när man sover omedvetet som när man sover medvetet och styr sina egna drömmar.

Allt människan behövde för att överleva är människan född med dvs solgudar behöver varken vara slavar eller spendera energier för att köpa energier av en modern slavdrivare.

Så nej, jag TROR inte att människor har en själ..

Jag VET att människor har en själ som är solen och ett litet universum inom dig..

Och jag vet det på grund av egna erfarenheter för jag vaknade upp utanför min fysiska kropp och kunde flyga runt med hjälp av tankekraft. Många människor har upplevt att dom blir medvetna om att dom är i en dröm när dom är i en dröm dvs lucid dreaming.. Och jag upplevde det när jag var ganska ung.

Och kändisarna säljer sin själ för att få bli rika och synas på tv framör er som inte förstår hur en människa utan själ beter sig och ser ut på ögonen.

Hur som helst , skippa tron och börja vet för fan i dessa sista dagar är det inte posetivt att prata om själar och apor precis som att det är nånting att skämta om när väldigt många människor ignorerat vad sin själ säger i så många år och dm är på gränsen att förlora sina själar dvs dom kommer inte kunna drömma och tänka, uppfinna eller fantisera, känna och älska.. dom kommer bara ha sitt egna intresse och överlevnad som högsta prioritet, inkapabla att känna empati för andra för dom saknar själ, se politiker och mediafolket, hypnotisörerna av dom moderna slavarna.

Mvh
Citera
2013-10-30, 13:20
Medlem
Citat:
Korrekt, för att du ska förstå ordet äpple så måste du ha lagrat det i ditt minne. Du söker igenom ditt minne, och om du finner ordet äpple så vet du vad det är för något. Du fick detta exempel för att inse att det är du som ger order till ditt minne att börja söka efter ordet, och inte minnet själv. Så hur vill du definiera "jaget" nu när vi vet att "jaget" inte är minnet? Du kanske säger "jaget" bildas utifrån samspelet mellan minnet och andra centrum. Men minnet har ju inte med detta att göra. Så hur vill du definiera "jaget", vilka centrum samspelar enligt dig?

Vart vill jag komma? Jo, jag vill komma fram till att "jaget" inte är samspelet mellan dessa centrum. Vår hjärna är ett verktyg som "jaget" använder. "Jaget" ger order till hjärnan att nu ska du börja tänka, eller nu ska du göra si eller så. Hjärnan är likt en dator som behöver någon som säger till den att göra olika saker. Detta är min uppfattning om "jaget" och hjärnan. Jag är rätt så säker på att vetenskapen kommer fram till liknande svar i framtiden när man har en full förståelse för hur hjärnan fungerar.

För enkelhetens skull kan du se på hjärnan som en låda med sladdar och kopplingar som genom elektriska impulser utför beräkningar.

En enkel modell som förklarar hur vårt beteende styrs:

Stimuli ---> Hjärnan beräkningar slutsats ---> Reaktion

Vissa reaktioner är helt och hållet automatiska och kan inte modifieras medvetet (eller omedvetet) så som reflexer. Andra är svårmodifierade såsom instinktiva och betingade beteenden.

Självmedvetandet är ett medvetande om att du reagerar på stimuli. Jaget är ett medvetsnde om hur du brukar reagera på stimuli. De två sitter inte på några specifika ställen i hjärnan utan är ett resultat av ett samspel mellan ett flertal centra.
Citera
2013-10-30, 13:34
Medlem
KungPungPats avatar
Det som bevisar själens existens är när slavdrivarna i media pratar om att datorer kommer att bli smartare än människor och att robotar "kommer gå om människan i tänkkapacitet" för det är så som lucifer har programmerat slavarna att tro att dom inte är bättre än en maskin på att vara slav och därför överväger många människor transhumanism dvs dom vill göra om sig själva till robotar för att kunna få framtidens arbeten. slavdrivarna vet att robotar och maskiner aldrig nånsin kan bli medvetna, så planen ä att sätta människors huvuden på robotar och istället för att ha jobbiga människor så har dom tänkande robotslavar..

att vara medveten om vad man själv är för nånting är nånting som en robot eller maskin aldrig kommer kunna, men visst kan man programmera en robot så den spelar teater och låtsas vara medveten, men den kn adrig bli medveten om du inte sätter ett huvud på den för maskiner är inga gudar men det är människor.

Det är lucifers mörka planer för många själar på planeten, dom vill ha slavrobotar och inte slavmänniskor.. Så alla ni lyckliga slavar får avgöra själva om ni vill ha kvar eran själ eller erat arbete för ni kommer tyvär få lov att göra om er till robotslavar om ni vill ha framtidens arbeten så ni kan få era slavprivilegier dvs lön.

Sen är det helt upp till er om ni vill se sanningen om själarna eller inte.
Citera
2013-10-30, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det som bevisar själens existens är när slavdrivarna i media pratar om att datorer kommer att bli smartare än människor och att robotar "kommer gå om människan i tänkkapacitet"

Ovanstående är inget "bevis", men ett tämligen förvirrat påstående.

Citat:
för det är så som lucifer har programmerat slavarna att tro att dom inte är bättre än en maskin på att vara slav och därför överväger många människor transhumanism dvs dom vill göra om sig själva till robotar för att kunna få framtidens arbeten.

Lucifer är ett "one of the good guys"-symbol från ett rationellt perspektiv. (1)

Citat:
slavdrivarna vet att robotar och maskiner aldrig nånsin kan bli medvetna,

Hur vet du att dom vet det?

Citat:
så planen ä att sätta människors huvuden på robotar och istället för att ha jobbiga människor så har dom tänkande robotslavar..

Så en cyborg med människohuvud blir automatisk en zombie. Varför?

Citat:
att vara medveten om vad man själv är för nånting är nånting som en robot eller maskin aldrig kommer kunna, men visst kan man programmera en robot så den spelar teater och låtsas vara medveten, men den kn adrig bli medveten om du inte sätter ett huvud på den för maskiner är inga gudar men det är människor.

Belägg?

Citat:
Det är lucifers mörka planer för många själar på planeten, dom vill ha slavrobotar och inte slavmänniskor..

Se (1).

Citat:
Så alla ni lyckliga slavar får avgöra själva om ni vill ha kvar eran själ eller erat arbete

Vilken "själ"? Och varför är en ponerat "själ" en del av en falsk dikotomi med "arbete"?

Citat:
för ni kommer tyvär få lov att göra om er till robotslavar om ni vill ha framtidens arbeten så ni kan få era slavprivilegier dvs lön.

Och ditt foliehatts-alternativ är .... ?

Citat:
Sen är det helt upp till er om ni vill se sanningen om själarna eller inte.

Been there, done that. Med stor sannolikhet finns inga "själar".
Citera
2013-10-30, 14:57
Medlem
KungPungPats avatar
Jag är dock utbildad dataprogrammerare så jag vet extra mycket om vad datorer är kapabla till och dom är inte kapabla till att vara medvetande och ta val eller fråga sig jälva vad dom är för något..

Men vi kan programmera robotar och datorer så dom spelar teater och lurar dig att dom är intelligenta genom att härma mänskliga drag.. Men dom kommer dock aldrig bli medvetna och det är vad dom som styr samhället vet om.

Därför är deras plan att byta ut den dåliga trälen människan mot en robotmänniska som saknar känslor och därför kan arbeta utan att ställa krav som bättre arbetsvillkor och högre lön tex.. Med andra oord så ska dom sätta människors huvuden på robotkroppar och göra så människorna inte har några känslor utan bara följer order.

dom skapade mänskligheten i labratorium så dom ser människan som sin skapelse och att det är dags att gå till steg 2 när det gäller sin skapelse och göra om människan till transhuman robotslavar utan känslor.

självklart så är högre makter med i bilden och tillåter inte sånnt med guds barn mänskligheten utan detär bara om man ger upp sig själv till slavdrivaren innan det är för sent, men det har nog även mycket att göra med hur många andra människor man äger..

Om du tror att du äger dina barn och din flickvän tillexempel så skapar du karma som gör att du måste känna på hur det är att bli ägd. och det är därför religioner förespråkar att 2 personer kan äga varandra trots att det i killens dna står inskrivet att killen ska utöka flocken om det går bra med en tjej, och då lurar dom tjejerna att killen är ond om han ens tittar på andra tjejer.

det naturliga förhållandet är inte 2 personer för vi är flockdjur och i naturen hade killar flera fruar för det är smartast för 2 arbetande slavar kan aldrig uppfostra barn så dom får ofta ge sina barn till systemet som gärna uppfostrar barnen åt slavarna.

Men detta ska väl din själ tala om för dig det är inget jag ska behöva komma och skriva till dig i dessa ista dagar, du har haft internet i 20+ år så du har haft chansen att ta reda på saker och lyssna på alternativa röster om allting som berör ditt liv.
Citera
2013-10-30, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
självklart så är högre makter med i bilden och tillåter inte sånnt med guds barn mänskligheten utan detär bara om man ger upp sig själv till slavdrivaren innan det är för sent, men det har nog även mycket att göra med hur många andra människor man äger..

Frånsett att sånt är "något alla foliehattar vet" (~från andra foliehattar) hur är detta då "självklart"?

Citat:
Men detta ska väl din själ tala om för dig

Hur kan en imaginär mojäng tala om något?

Citat:
det är inget jag ska behöva komma och skriva till dig i dessa ista dagar,

För min del kan du sluta närsomhelst utan att det skapar ett tomrum i mitt liv.

Citat:
du har haft internet i 20+ år så du har haft chansen att ta reda på saker och lyssna på alternativa röster om allting som berör ditt liv.

10 år. Och jag är tämligen bekant med foliehatt'ismen och dens religiösa/semireligiösa manifestationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in