Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Du är inte riktigt ärlig i den här konversationen, kunskap1. Jag har berättat för dig att processerna inom och samspelet mellan olika centrum i hjärnan är oerhört komplexa. Jag gav dig ett (förenklat) exempel och du bad mig förenkla ytterligare. Utifrån en till felaktighetens gränsande förenkling drar du nu långtgående slutsatser och uttalar dig om hjärnans funktioner (som du själv har rätt så bristfälliga kunskaper om).
Nej, du har fel. Det pågår mycket i din hjärna som du överhuvudtaget inte är medveten om, än mindre styr genom att "ge order".
Jag kanske har missförstått dig Tinuviel. Men enligt det jag kommer ihåg så har du berättat för mig att "jaget" uppstår i samspelet mellan olika centrum i hjärnan. Att "jaget" uppstår utifrån olika kemiska processer i hjärnans centrum (flera än en).
Jag har inte påstått att jag förstår hur hjärnan fungerar och hur "jaget" bildas. Därför frågar jag dig för att ta lärdom, eftersom jag anser att du kan en del om hjärnan och dess processer. Jag har bara lite svårt att förstå hur "jaget" kan vara en produkt av kemiska processer i hjärnan när vi kan kontrollera våra tankar och minnen?
Hur är det möjligt att jag kan välja att börja tänka eller minnas (när jag vill), om kemiska processer skulle vara orsaken till mitt "jag"? Kemiska processer kan aldrig bestämma att nu ska jag göra si eller så, det är bara mitt "jag" som gör det. Om kemiska reaktioner inte är de som startar en tanke, vad är det då?