2013-10-29, 19:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Mitt syncentrum interagerade med mitt minnescentrum och språkcentrum och dessa centrum i samverkan identifierade ordet och tolkade dess innebörd.
Det fet markerade: när du säger mitt minnescentrum, är ditt "jag" ditt minnescentrum? Ditt "jag" kan inte vara ditt minnescentrum, håller du med?
Citera
2013-10-29, 19:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jag tror inte att det finns en själ som existerar i varje människa. Vårat medvetande och våran känsla av att existera utspelas innuti våran hjärna.
Vad menar du med själ?
Citera
2013-10-29, 19:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Det gör du förmodligen för att du hakar upp dig på berusningen. Vi kan lika gärna ta bort berusningen och se hur en människa beter sig i nyktert tillstånd.

Alltså samma scenario med en nykter människa som får syn på en lockande, lättfotad kvinna i parken, och som struntar i att resonera sig fram till fördelar/nackdelar med sitt handlande. Han går helt enkelt bara fram till kvinnan, utifrån sina instinkter, och njuter av en herdestund tillsammans med kvinnan. Vi kan även tänka oss en människa som resonerar fram och tillbaka och inser att det kanske inte är så bra att gå fram till glädjeflickan, men ändå struntar i det förnuftiga med att avstå, och i stället väljer det djuriska valet: att hänge sig åt sina lustar.

Är det fortfarande "själen" som styr hans "bil".
Jag tror att du har missförstått vad jag menar med själen. Vi tar det från början. Själen är ingenting annat än ditt "jag". Vem bestämmer att nu ska du göra si eller så? Ja, det är ditt "jag". Är vi överens om att själen definieras som "jaget", eller har du en annan definition?
Citera
2013-10-29, 19:22
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jag tror inte att det finns en själ som existerar i varje människa. Vårat medvetande och våran känsla av att existera utspelas innuti våran hjärna.

Pam Reynolds var med om en "nära-döden-upplevelse" under en hjärnoperation. "During part of the operation she had no brain-wave activity and no blood flowing in her brain, which rendered her clinically dead." Hon hade inte bara typiska upplevelser som att bli "förd mot ljuset" och sådant, utan hon kunde även efteråt beskriva de unika kirurgiska instrument och procedurerna som användes och i detalj beskriva dessa händelser medan hon var kliniskt och hjärndöd.

Hur kommer det sig att sådant kan upplevas när man är hjärndöd?
Citera
2013-10-29, 20:34
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det fet markerade: när du säger mitt minnescentrum, är ditt "jag" ditt minnescentrum? Ditt "jag" kan inte vara ditt minnescentrum, håller du med?

Vad har det med något att göra?

Du frågade hur jag kunde känna igen ordet "äpple" när jag läser det.

För att jag ska förstå ordet äpple när jag läser det krävs dels att jag har ett språk och en läsförmåga, dels att jag någon gång i livet kommit i kontakt med frukten och lagrat det i mitt minne. Därför nämnde jag mitt minnescentrum (finns såväl centrum för långtids- som korttidsminne - de kommunicerar med varandra).

Aldrig påstod jag att mitt "jag" är mitt minnescentrum.
Citera
2013-10-29, 21:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Vad har det med något att göra?

Du frågade hur jag kunde känna igen ordet "äpple" när jag läser det.

För att jag ska förstå ordet äpple när jag läser det krävs dels att jag har ett språk och en läsförmåga, dels att jag någon gång i livet kommit i kontakt med frukten och lagrat det i mitt minne. Därför nämnde jag mitt minnescentrum (finns såväl centrum för långtids- som korttidsminne - de kommunicerar med varandra).

Aldrig påstod jag att mitt "jag" är mitt minnescentrum.
Korrekt, för att du ska förstå ordet äpple så måste du ha lagrat det i ditt minne. Du söker igenom ditt minne, och om du finner ordet äpple så vet du vad det är för något. Du fick detta exempel för att inse att det är du som ger order till ditt minne att börja söka efter ordet, och inte minnet själv. Så hur vill du definiera "jaget" nu när vi vet att "jaget" inte är minnet? Du kanske säger "jaget" bildas utifrån samspelet mellan minnet och andra centrum. Men minnet har ju inte med detta att göra. Så hur vill du definiera "jaget", vilka centrum samspelar enligt dig?

Vart vill jag komma? Jo, jag vill komma fram till att "jaget" inte är samspelet mellan dessa centrum. Vår hjärna är ett verktyg som "jaget" använder. "Jaget" ger order till hjärnan att nu ska du börja tänka, eller nu ska du göra si eller så. Hjärnan är likt en dator som behöver någon som säger till den att göra olika saker. Detta är min uppfattning om "jaget" och hjärnan. Jag är rätt så säker på att vetenskapen kommer fram till liknande svar i framtiden när man har en full förståelse för hur hjärnan fungerar.
Citera
2013-10-29, 21:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Korrekt, för att du ska förstå ordet äpple så måste du ha lagrat det i ditt minne. Du söker igenom ditt minne, och om du finner ordet äpple så vet du vad det är för något. Du fick detta exempel för att inse att det är du som ger order till ditt minne att börja söka efter ordet, och inte minnet själv. Så hur vill du definiera "jaget" nu när vi vet att "jaget" inte är minnet? Du kanske säger "jaget" bildas utifrån samspelet mellan minnet och andra centrum. Men minnet har ju inte med detta att göra. Så hur vill du definiera "jaget", vilka centrum samspelar enligt dig?
Du är inte riktigt ärlig i den här konversationen, kunskap1. Jag har berättat för dig att processerna inom och samspelet mellan olika centrum i hjärnan är oerhört komplexa. Jag gav dig ett (förenklat) exempel och du bad mig förenkla ytterligare. Utifrån en till felaktighetens gränsande förenkling drar du nu långtgående slutsatser och uttalar dig om hjärnans funktioner (som du själv har rätt så bristfälliga kunskaper om).

Citat:
Vart vill jag komma? Jo, jag vill komma fram till att "jaget" inte är samspelet mellan dessa centrum. Vår hjärna är ett verktyg som "jaget" använder. "Jaget" ger order till hjärnan att nu ska du börja tänka, eller nu ska du göra si eller så. Hjärnan är likt en dator som behöver någon som säger till den att göra olika saker. Detta är min uppfattning om "jaget" och hjärnan. Jag är rätt så säker på att vetenskapen kommer fram till liknande svar i framtiden när man har en full förståelse för hur hjärnan fungerar.
Nej, du har fel. Det pågår mycket i din hjärna som du överhuvudtaget inte är medveten om, än mindre styr genom att "ge order".
Citera
2013-10-29, 21:57
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag tror att du har missförstått vad jag menar med själen. Vi tar det från början. Själen är ingenting annat än ditt "jag". Vem bestämmer att nu ska du göra si eller så? Ja, det är ditt "jag". Är vi överens om att själen definieras som "jaget", eller har du en annan definition?

Nej, det är vi inte överens om. Själen är något vi inte har, enligt mig. Jaget både finns och inte finns, ungefär som DFSM.
Citera
2013-10-30, 07:14
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att positivitizers kommentar på ett humoristisk sätt profilerar den pådyvlande teisms bedrövliga ovana med att cirkelargumentera .... och naivt tro på värdet av cirkelargumentation.

Och att på så sätt spy ut grejer om vad jag tror.. så kanske det betyder att du är telepatisk? jag gillar cirklar gör inte du? oändliga cirklar i alla håll och kanter Säkerligen inte värt nånting för dig? Jag som bad om no comments Nu tar jag det grymt personlig istället hahaha ofc.

Den som verkligen söker sin själ... hittar förmodligen en snarlik bild av hur sin själ ser ut tillslut.. ja eeeh för man kan ju inte se allting.

Jag tror att själen ser ut ungefär såhär när man ser den då man har nån slags upplevelse ifrån kroppen.. http://www.shutterstock.com/pic-62822554/stock-photo-human-body-medical-x-ray-pose-chart-joints-muscles-blue-symbol.html och det skulle va lite lustigt ifall någon har sett nå liknande En blågrå, enligt mig typisk själ som ser ut på det viset som många framställt det som i olika sorters konster.
Senast redigerad av Magnitud 2013-10-30 kl. 07:53.
Citera
2013-10-30, 07:46
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Du är inte riktigt ärlig i den här konversationen, kunskap1. Jag har berättat för dig att processerna inom och samspelet mellan olika centrum i hjärnan är oerhört komplexa. Jag gav dig ett (förenklat) exempel och du bad mig förenkla ytterligare. Utifrån en till felaktighetens gränsande förenkling drar du nu långtgående slutsatser och uttalar dig om hjärnans funktioner (som du själv har rätt så bristfälliga kunskaper om).

Nej, du har fel. Det pågår mycket i din hjärna som du överhuvudtaget inte är medveten om, än mindre styr genom att "ge order".

Slutligen så påverkar man hela hjärnans sätt att arbeta genom alla val som ''jaget'' gör så varför inte?

Hur vet du hur medveten han är? Är jaget mer medvetet så kanske man kan styra hela kroppen till 100%... det tror jag iaf Ifall valen man gör då skulle vara bra eller dåliga vet jag inte.

''jaget'' styr definitivt mer än resten av hjärnan skulle jag säga.. ifall man uttrycker sig på sånt vis.. Väldigt handikappat språk och formuleringar vi använder när det gäller detta hehe.
Senast redigerad av Magnitud 2013-10-30 kl. 07:52.
Citera
2013-10-30, 08:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Nej, det är vi inte överens om. Själen är något vi inte har, enligt mig. Jaget både finns och inte finns, ungefär som DFSM.
Enligt motsägelselagen kan A och icke-A inte vara samtidigt. Antingen så tror du att "jaget" finns eller inte finns. Vilket alternativ tror du på?
Citera
2013-10-30, 09:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Jag kanske har missförstått dig Tinuviel. Men enligt det jag kommer ihåg så har du berättat för mig att "jaget" uppstår i samspelet mellan olika centrum i hjärnan. Att "jaget" uppstår utifrån olika kemiska processer i hjärnans centrum (flera än en).

Jag har inte påstått att jag förstår hur hjärnan fungerar och hur "jaget" bildas. Därför frågar jag dig för att ta lärdom, eftersom jag anser att du kan en del om hjärnan och dess processer. Jag har bara lite svårt att förstå hur "jaget" kan vara en produkt av kemiska processer i hjärnan när vi kan kontrollera våra tankar och minnen?

Hur är det möjligt att jag kan välja att börja tänka eller minnas (när jag vill), om kemiska processer skulle vara orsaken till mitt "jag"? Kemiska processer kan aldrig bestämma att nu ska jag göra si eller så, det är bara mitt "jag" som gör det. Om kemiska reaktioner inte är de som startar en tanke, vad är det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in