2013-10-30, 15:16
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad menar du med själ?

En 'varelse' som lever vidare efter att jag är död.
Citera
2013-10-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag är dock utbildad dataprogrammerare så jag vet extra mycket om vad datorer är kapabla till och dom är inte kapabla till att vara medvetande och ta val eller fråga sig jälva vad dom är för något..

Men vi kan programmera robotar och datorer så dom spelar teater och lurar dig att dom är intelligenta genom att härma mänskliga drag.. Men dom kommer dock aldrig bli medvetna och det är vad dom som styr samhället vet om.

Därför är deras plan att byta ut den dåliga trälen människan mot en robotmänniska som saknar känslor och därför kan arbeta utan att ställa krav som bättre arbetsvillkor och högre lön tex.. Med andra oord så ska dom sätta människors huvuden på robotkroppar och göra så människorna inte har några känslor utan bara följer order.

dom skapade mänskligheten i labratorium så dom ser människan som sin skapelse och att det är dags att gå till steg 2 när det gäller sin skapelse och göra om människan till transhuman robotslavar utan känslor.

självklart så är högre makter med i bilden och tillåter inte sånnt med guds barn mänskligheten utan detär bara om man ger upp sig själv till slavdrivaren innan det är för sent, men det har nog även mycket att göra med hur många andra människor man äger..

Om du tror att du äger dina barn och din flickvän tillexempel så skapar du karma som gör att du måste känna på hur det är att bli ägd. och det är därför religioner förespråkar att 2 personer kan äga varandra trots att det i killens dna står inskrivet att killen ska utöka flocken om det går bra med en tjej, och då lurar dom tjejerna att killen är ond om han ens tittar på andra tjejer.

det naturliga förhållandet är inte 2 personer för vi är flockdjur och i naturen hade killar flera fruar för det är smartast för 2 arbetande slavar kan aldrig uppfostra barn så dom får ofta ge sina barn till systemet som gärna uppfostrar barnen åt slavarna.

Men detta ska väl din själ tala om för dig det är inget jag ska behöva komma och skriva till dig i dessa ista dagar, du har haft internet i 20+ år så du har haft chansen att ta reda på saker och lyssna på alternativa röster om allting som berör ditt liv.

Varför är självmedvetna datorer en teoretisk omöjlighet enligt dig?
Citera
2013-10-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Frånsett att sånt är "något alla foliehattar vet" (~från andra foliehattar) hur är detta då "självklart"?

Hur kan en imaginär mojäng tala om något?

För min del kan du sluta närsomhelst utan att det skapar ett tomrum i mitt liv.

10 år. Och jag är tämligen bekant med foliehatt'ismen och dens religiösa/semireligiösa manifestationer.

Om jag påstår att jag har en själ. Vem är du att påstå att jag inte har det? Hur vet du att min upplevelse om en själ inte är sann bara för att du själv saknar den upplevelsen?
Citera
2013-10-30, 15:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Om jag påstår att jag har en själ. Vem är du att påstå att jag inte har det?

Det beror på hur ditt påstående är formulerat. Är det från ett underlag av ditt vanliga subjektiv/objektiv/'absolut'-röre kan du kritiseras för att bara skapa en demagogisk hitta-på mojäng.

Citat:
Hur vet du att min upplevelse om en själ inte är sann bara för att du själv saknar den upplevelsen?

Se ovan.
Citera
2013-10-30, 15:29
Medlem
HasseBanans avatar
Någon författare som dessutom var psykolog skrev att det bästa sättet att uppleva själen är att verkligen gå in för något man håller på med - ett s.k. "muga-tillstånd" När man känner "flow" är det själen som styr. T.ex när du skriver en text och du känner att allt bara flyter på och att orden kommer som från ingenstans. Eller när du är upptagen med att skapa ett konstverk och det blir precis som du tänkt dig. Eller när du sysslar med en arbetsuppgift och det går lätt som smör.
Citera
2013-10-30, 15:37
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

Vi är själen!

Vi har ett sinne/psyke!

Vi bebor en kropp!

(Vad vi återföds i för kropp i vårt nästa liv (reinkarnation), beror på vårt ackumulerade karmakonto vid dödsögonblicket, i kombination med vårt medvetandetillstånd och våra önskningar...)

Sedan att även apdjuren är begåvade med själ, det har du helt rätt i...
Citera
2013-10-30, 15:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vi är själen!

Vi har ett sinne/psyke!

Vi bebor en kropp!

(Vad vi återföds i för kropp i vårt nästa liv (reinkarnation), beror på vårt ackumulerade karmakonto vid dödsögonblicket, i kombination med vårt medvetandetillstånd och våra önskningar...)

Tänk om du bara nån gång kunde få för dig att komma med något bättre än "det bara är så"-argumentation....
Citera
2013-10-30, 15:48
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Vi är själen!

Vi har ett sinne/psyke!

Vi bebor en kropp!

Död o återfödd håller du med om att vi ska se oss själva som en själ med en kropp snarare än trärtom?

Och känner du till den amerikanske psykologen Wayne W Dyer (som har skrivit böckerna Älska dig själv, Sikta mot stjärnorna och Du ser det när du tror det?
Citera
2013-10-30, 15:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Någon författare som dessutom var psykolog skrev att det bästa sättet att uppleva själen är att verkligen gå in för något man håller på med - ett s.k. "muga-tillstånd" När man känner "flow" är det själen som styr. T.ex när du skriver en text och du känner att allt bara flyter på och att orden kommer som från ingenstans. Eller när du är upptagen med att skapa ett konstverk och det blir precis som du tänkt dig. Eller när du sysslar med en arbetsuppgift och det går lätt som smör.

Och vad har det exakt med nån .... definierat, tack .... "själ" att göra?
Citera
2013-10-30, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi är själen!

Vi har ett sinne/psyke!

Vi bebor en kropp!

Nej, det är INTE bara så.
Citera
2013-10-30, 15:55
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har det exakt med nån .... definierat, tack .... "själ" att göra?

Helt enkelt för att det mer eller mindre bevisar att det är själen som styr kroppen.

Ta följande exempel:

Du har nyss vunnit på Lotto (eller något annat spel) och är eld och lågor över att få plocka ut pengarna och unna dig saker du aldrig kunnat innan. Du är så uppspelt och upphetsad över detta att du springer som en gasell ner till bankomaten. Är det själen eller kroppen som styr dina steg då?
Citera
2013-10-30, 16:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Helt enkelt för att det mer eller mindre bevisar att det är själen som styr kroppen.

Ta följande exempel:

Du har nyss vunnit på Lotto (eller något annat spel) och är eld och lågor över att få plocka ut pengarna och unna dig saker du aldrig kunnat innan. Du är så uppspelt och upphetsad över detta att du springer som en gasell ner till bankomaten. Är det själen eller kroppen som styr dina steg då?

Jag vill minnas att du precis blev uppmanad att definiera vad du menar med "själ"...missade du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in