Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Nej, för mig är Bibeln en samling oberoende böcker av olika författare. Biblioteksanalogin är inte fask och du argumenterar inte heller utan bara stämplar.
Jo den är falsk, att jämföra bibeln med att olika böcker i ett bibliotek säger emot varandra är bara löjligt. Det är ju ni som säger att bibeln i sin helhet på endera sätt kommer från gud. Du menade att jesus var rädd eftersom det står i bibeln. I bibeln ingår även johannes och i johannes är jesus inte alls rädd utan fullt medveten om allt som kommer hända, gud som han är. Då kan du inte referera till bibel. Hör du mig använda argumentet "det är sant eftersom det står i biblioteket"?
Citat:
Nej, det är idioti av dig att hävda att Jesus inte kan ha känt ångest vid något tillfälle bara för att han var införstådd med det fortsatta händelseförloppet.
1. Nu byter vi visst ord från rädsla till ångest?
2. Jag har aldrig sagt att han inte kunde ha känt rädsla. Bara att johannes tycks mena att han inte gjorde det och att man därför inte borde uttala sig så tvärsäkert som du gjorde. johannes jesus är långt mindre mänsklig än i t ex markus.
3. Jag anser dock i största allmänhet att det vore ganska fånigt av en allsmäktig att känna rädsla, hur många procent människa han än påstås ha varit vid den aktuella stunden. "Jag är universums mest perfekta varelse och inget undgår min kapacitet....vänta här kommer några människor med en piska, shit pommes frittes". Men det är ett problem för de troende, som brukar lösas med typ "jesus var 100 % människa OCH 100 % gud"...som om det faktiskt skulle förklara något....
4. Getsemane-historien dras ju dessutom som alltid med det lilla problemet att lärjungarna låg och sov när jesus våndades..."men han kanske berättade det för dem efter att han återuppstod..."
Citat:
Enligt Mark var hans själ bedrövad (som var topic i det inlägg du ursprungligen kommenterade) och enligt Luk hade han så stark ångest att svetten droppade från hans ansikte.
1. Och?
2. Japp, det klassiska blodssvettet. Folk tror då på de mest fåniga saker. En människa kan inte svettas blod om den inte har en sjukdom. Att jesus, om han var gud, skulle ha en sjukdom finner jag ganska osannolikt. Oavsett så ser jag bara fem alternativ OM jesus faktiskt var gud:
A. gud/jesus gav sig själv en sjukdom så att han kunde svettas blod när ingen såg på, bara så att han kunde återvända senare och berätta att han gjorde det
B. gud/jesus trollade fram blodsvett så att han kunde svettas blod när ingen såg på, bara så att han kunde återvända senare och berätta att han gjorde det
C. gud/jesus såg till att människokroppen han tog fick omänskliga egenskaper så att han kunde svettas blod naturligt så att han kunde svettas blod när ingen såg på, bara så att han kunde återvända senare och berätta att han gjorde det
D. jesus ljög om det efter att han återuppstått
E. författaren till lukas hittade på det eller gick på en myt om det
Vilket är din favorit?