2013-10-24, 01:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonl33tanon
Och det är precis därför man inte ska diskutera med folk som är religiösa. Religion har inget alls att göra med vare sig verkligheten eller vetenskap.

Religion är ett mentalt virusoch jag betraktar er alla som allvarligt sjuka. Som tur är så ökar antalet ateister i Sverige år för år i takt med att folk blir smartare.
Hur är det med bevisbördan för det fetade?
Citera
2013-10-24, 01:43
Bannlyst
NEJ ! jag har ingen själ
Citera
2013-10-24, 04:04
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast en kass bil styr ju inte själv, det är fortfarande föraren som gör det. Hen har bara sämre förutsättningar.

Så du menar att det är "herr själ", som styr den berusade "bilen" till horan i parken, för lite penetration i Mumindalen; utan kondom?
Citera
2013-10-24, 07:26
Medlem
ceterus avatar
Jag vill nog hålla med DenLede på den här frågan.

Jag kan välja olika nivåer att ta mig an frågan på men i slutändan hamnar jag vid insikten att varje enskild individ är "En själ i en apa här på jorden".

Jag vill inte tänka på det som att vi "har en själ", nej, vi är det som vi vill kalla för själ och vi har en kropp som vi råkar befinna oss i för tillfället. Huruvida vi sedan svävar iväg efter döden etc är en lite annan fråga.

En av de bästa sakerna med flashback (och andra forum och mänskligheten generellt sätt) är att folk ofta pratar med varandra om t.ex. själen och de verkar tro att de förstår vad de pratar om. Själ för mig är en sak, själ för dig är en annan sak, själ för honom är absolut ingenting. Själ kan vara tusen olika saker och ändå använder vi det ordet som om det vore självklart vad en själ var.
Citera
2013-10-24, 07:30
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur är det med bevisbördan för det fetade?

http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/05/30/religious-fundamentalism-categorised-mental-illness-cured-_n_3359267.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_schizophrenia

Osv...
Citera
2013-10-24, 08:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, för mig är Bibeln en samling oberoende böcker av olika författare. Biblioteksanalogin är inte fask och du argumenterar inte heller utan bara stämplar.

Jo den är falsk, att jämföra bibeln med att olika böcker i ett bibliotek säger emot varandra är bara löjligt. Det är ju ni som säger att bibeln i sin helhet på endera sätt kommer från gud. Du menade att jesus var rädd eftersom det står i bibeln. I bibeln ingår även johannes och i johannes är jesus inte alls rädd utan fullt medveten om allt som kommer hända, gud som han är. Då kan du inte referera till bibel. Hör du mig använda argumentet "det är sant eftersom det står i biblioteket"?

Citat:
Nej, det är idioti av dig att hävda att Jesus inte kan ha känt ångest vid något tillfälle bara för att han var införstådd med det fortsatta händelseförloppet.

1. Nu byter vi visst ord från rädsla till ångest?

2. Jag har aldrig sagt att han inte kunde ha känt rädsla. Bara att johannes tycks mena att han inte gjorde det och att man därför inte borde uttala sig så tvärsäkert som du gjorde. johannes jesus är långt mindre mänsklig än i t ex markus.

3. Jag anser dock i största allmänhet att det vore ganska fånigt av en allsmäktig att känna rädsla, hur många procent människa han än påstås ha varit vid den aktuella stunden. "Jag är universums mest perfekta varelse och inget undgår min kapacitet....vänta här kommer några människor med en piska, shit pommes frittes". Men det är ett problem för de troende, som brukar lösas med typ "jesus var 100 % människa OCH 100 % gud"...som om det faktiskt skulle förklara något....

4. Getsemane-historien dras ju dessutom som alltid med det lilla problemet att lärjungarna låg och sov när jesus våndades..."men han kanske berättade det för dem efter att han återuppstod..."

Citat:
Enligt Mark var hans själ bedrövad (som var topic i det inlägg du ursprungligen kommenterade) och enligt Luk hade han så stark ångest att svetten droppade från hans ansikte.

1. Och?

2. Japp, det klassiska blodssvettet. Folk tror då på de mest fåniga saker. En människa kan inte svettas blod om den inte har en sjukdom. Att jesus, om han var gud, skulle ha en sjukdom finner jag ganska osannolikt. Oavsett så ser jag bara fem alternativ OM jesus faktiskt var gud:
A. gud/jesus gav sig själv en sjukdom så att han kunde svettas blod när ingen såg på, bara så att han kunde återvända senare och berätta att han gjorde det
B. gud/jesus trollade fram blodsvett så att han kunde svettas blod när ingen såg på, bara så att han kunde återvända senare och berätta att han gjorde det
C. gud/jesus såg till att människokroppen han tog fick omänskliga egenskaper så att han kunde svettas blod naturligt så att han kunde svettas blod när ingen såg på, bara så att han kunde återvända senare och berätta att han gjorde det
D. jesus ljög om det efter att han återuppstått
E. författaren till lukas hittade på det eller gick på en myt om det

Vilket är din favorit?
Citera
2013-10-24, 08:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och jag vet att det är du som missförstår det där med bevisbörda. Jag behöver inte bevisa någonting, allra minst om min tro.

Beror helt och hållet på påståendet.
Citera
2013-10-24, 09:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Så du menar att det är "herr själ", som styr den berusade "bilen" till horan i parken, för lite penetration i Mumindalen; utan kondom?
Jag menar ingenting, jag försöker bara förklara liknelsen. Men visst, det är fortfarande själen som styr eftersom bilen inte gör det själv.
Citera
2013-10-24, 09:25
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

Vi har ingen själv, vi är själen, medvetandet, livet eller vad man nu vill kalla det formlösa för. Vi är formlösa varelser som har en mänsklig upplevelse. Den kropp vi huserar i är endast ett verktyg för vår formlösa essens att undersöka och utforska världen av form.
Citera
2013-10-24, 09:40
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

Apor tillhör "världssjälen" om din definition av själ är det jag tror du menar. Så ser jag det.
Citera
2013-10-24, 09:43
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag menar ingenting, jag försöker bara förklara liknelsen. Men visst, det är fortfarande själen som styr eftersom bilen inte gör det själv.

Ok. Nu förklarade du ju åt Kunskap1, och jag undrar om hen håller med dig om att själen skulle styra någon mot nämnda scenario. Men du kanske har rätt i att det var så hen menade. Vi får se om hen vill yttra sig i frågan.
Citera
2013-10-24, 10:08
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Vi har ingen själv, vi är själen, medvetandet, livet eller vad man nu vill kalla det formlösa för. Vi är formlösa varelser som har en mänsklig upplevelse. Den kropp vi huserar i är endast ett verktyg för vår formlösa essens att undersöka och utforska världen av form.

Japp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in