2013-10-23, 20:09
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du kanske gick och gömde dig för länge sedan? När man bejakar sig i sin enkelhet, växer själen och behovet av fylla avtar.

Inget svar på frågan var själen tar vägen när jag är redlös.
Citera
2013-10-23, 20:10
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej, själen gömmer sig inte. Alkohol påverkar inte själen, alkohol påverkar hjärnan så att man inte vet vad man säger. Hjärna och själ är två separata saker där var och en har sin funktion.

Men varför lämnar själen "bilen" när jag är berusad?
Citera
2013-10-23, 20:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Men varför lämnar själen "bilen" när jag är berusad?
Själen lämnar inte "bilen" när du är berusad. Det är bara din "bil" som inte fungerar som den ska när du är berusad.
Citera
2013-10-23, 20:21
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Själen lämnar inte "bilen" när du är berusad. Det är bara din "bil" som inte fungerar som den ska när du är berusad.

Men du påstod ju att själen styrde "bilen".
Citera
2013-10-23, 20:46
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Men du påstod ju att själen styrde "bilen".
Ja, jag påstod att själen styr kroppen likt föraren styr bilen. När man är berusad så sker det störningar i hjärnan och man vet därför inte vad man säger. Det sker med andra ord störningar i kroppen och inte i själen. Du kanske har märkt att när du är berusad så kan du inte styra din hjärna, inte sant?
Citera
2013-10-23, 20:51
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ja, jag påstod att själen styr kroppen likt föraren styr bilen. När man är berusad så sker det störningar i hjärnan och man vet därför inte vad man säger. Det sker med andra ord störningar i kroppen och inte i själen. Du kanske har märkt att när du är berusad så kan du inte styra din hjärna, inte sant?

Så då frågar jag ännu en gång: går själen och gömmer sig när jag är berusad, eftersom själen inte längre styr kroppen?
Citera
2013-10-23, 21:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så då frågar jag ännu en gång: går själen och gömmer sig när jag är berusad, eftersom själen inte längre styr kroppen?

Ursäkta att jag hoppar in här men jag antar att liknelsen skulle vara att själen inte kör lika bra eftersom bilen är kass. Kass bil = trög hjärna. Själen styr fortfarande men den gör dumma saker eftersom hjärnan är defekt/på fyllan.
Citera
2013-10-23, 21:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ursäkta att jag hoppar in här men jag antar att liknelsen skulle vara att själen inte kör lika bra eftersom bilen är kass. Kass bil = trög hjärna. Själen styr fortfarande men den gör dumma saker eftersom hjärnan är defekt/på fyllan.
Tack!
Citera
2013-10-23, 21:13
Medlem
Hmm, så nu har ni kommit överens om att där finns en själ som styr hjärnan vad den gör?
Citera
2013-10-23, 21:26
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Jo, men i så fall är det väl kroppen som styr själen, eftersom själen inte klarar av att styra kroppen.
Citera
2013-10-23, 21:48
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Hmm, så nu har ni kommit överens om att där finns en själ som styr hjärnan vad den gör?

Vad får dig att tro det; att vi är överens...?
Citera
2013-10-23, 23:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jo, men i så fall är det väl kroppen som styr själen, eftersom själen inte klarar av att styra kroppen.

Fast en kass bil styr ju inte själv, det är fortfarande föraren som gör det. Hen har bara sämre förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in