2013-10-23, 17:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag känner bara till vad som hände i Getsemani genom några litterära verk och det var huvudpersonen i dessa verk som var rädd.
Men han tog med sig Petrus, Jakob och Johannes. Bävan och ångest kom över honom, och han sade till dem: "Min själ är bedrövad ända till döds. Stanna här och vaka."
[Mark 1981 14:33].

Själv drog han sig undan ifrån dem, ungefär ett stenkast, föll på knä och bad: "Fader, om du vill det, så ta bort denna kalk från mig. Men låt din vilja ske, inte min." [Luk 1981 22:41].

I sin ångest bad han allt ivrigare, och svetten droppade som blod ner på marken. [Luk 1981 22:44].

Att bibeln säger emot sig själv är inte mitt problem, det är ett problem för den som påstår sig veta vad bibeln säger. Jag skulle vara försiktig med att göra det.
Citera
2013-10-23, 17:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men det är bara en av oss som påstår sig veta vad som är omöjligt för robotar i framtiden.

En vacker dag måste du börja ge belägg för dina påståenden.
Ja och den personen behöver inte alls ge några belägg. Vad jag än belägger, så kommer det att finnas nya tvivel och nya behov av belägg.
Medvetandefilosofi sysslar med att bestämma vad medvetande är. Richard Gregory introducerade 1987 det så kallade "homunculus fallacy"-argumentet. Det går ut på att alla försök att förklara medvetande som i praktiken bara flyttar medvetandeförmågan är felaktigt och ofullständigt.

Ett exempel är att förklara seende genom att beskriva ögonen som insläpp för ljus som fångas upp av tappar och stavar och förs via synnerven till hjärnan som observerar. Det beskriver en process där information överförs, men det förklarar inte hur varsebliviningen går till. Det flyttar bara den punkt där vi antar att "något" ser, men förklarar inte vad detta "något" är. Det hjälper inte heller att sätta en etikett som "medvetandet" och säga att "medvetandet ser informationen från ögonen", eftersom det inte förklarar hur medvetandet "ser". Wikpedia.
Citera
2013-10-23, 17:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Att bibeln säger emot sig själv är inte mitt problem, det är ett problem för den som påstår sig veta vad bibeln säger. Jag skulle vara försiktig med att göra det.
Är du ärlig? Som om inte böcker på ett bibliotek säger emot varandra?

Och att avsnittet där Jesus våndas i Getsemani inte finns med i Johannesevangeliet är väl knappast en motsägelse?
Skulle vara intressant att få en utläggning av vad du vill med din närvaro i detta forum.
Citera
2013-10-23, 18:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja och den personen behöver inte alls ge några belägg. Vad jag än belägger, så kommer det att finnas nya tvivel och nya behov av belägg.

Jag tror du missförstår det här med bevisbörda.
Citera
2013-10-23, 18:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Är du ärlig? Som om inte böcker på ett bibliotek säger emot varandra?

Falsk analogi.

Citat:
Och att avsnittet där Jesus våndas i Getsemani inte finns med i Johannesevangeliet är väl knappast en motsägelse?

På sätt och vis är det det. Oavsett: I johannes står det klart och tydligt att jesus visste exakt vad som skulle hända med honom är han greps. Och när han dör säger han bara iskallt: "Det är fullbordat"

Det låter inte som en man som är rädd.

Citat:
Skulle vara intressant att få en utläggning av vad du vill med din närvaro i detta forum.

Det enda du behöver veta för stunden är att jag inte har för avsikt att läsa någon köra med undermålig argumentation i ett ämne som intresserar mig.
Citera
2013-10-23, 19:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?
Jag tror att vi har en själ. För mig betyder själ drivkraft, en drivkraft som gör människan levande. Utan själ skulle människan bete sig likt en bil som kör på tomgång utan någon förare. Föraren som styr bilen är analogt med själen som styr kroppen.
Citera
2013-10-23, 19:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Falsk analogi.

På sätt och vis är det det. Oavsett: I johannes står det klart och tydligt att jesus visste exakt vad som skulle hända med honom är han greps. Och när han dör säger han bara iskallt: "Det är fullbordat"

Det låter inte som en man som är rädd.

Det enda du behöver veta för stunden är att jag inte har för avsikt att läsa någon köra med undermålig argumentation i ett ämne som intresserar mig.
Nej, för mig är Bibeln en samling oberoende böcker av olika författare. Biblioteksanalogin är inte fask och du argumenterar inte heller utan bara stämplar.

Nej, det är idioti av dig att hävda att Jesus inte kan ha känt ångest vid något tillfälle bara för att han var införstådd med det fortsatta händelseförloppet. Enligt Mark var hans själ bedrövad (som var topic i det inlägg du ursprungligen kommenterade) och enligt Luk hade han så stark ångest att svetten droppade från hans ansikte.

Jag behöver nog inte veta någonting om dig. Men det skulle vara intressant med öppnare attityder.
Citera
2013-10-23, 19:52
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag tror att vi har en själ. För mig betyder själ drivkraft, en drivkraft som gör människan levande. Utan själ skulle människan bete sig likt en bil som kör på tomgång utan någon förare. Föraren som styr bilen är analogt med själen som styr kroppen.

En bil som går på tomgång behöver väl ingen förare. Men om jag struntar i dina puckade analogier och gissar mig till vad du kan tänkas mena, så undrar jag var den där styrande själen tar vägen när jag super mig redlös. Går själen och gömmer sig då eller?
Citera
2013-10-23, 19:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
En bil som går på tomgång behöver väl ingen förare. Men om jag struntar i dina puckade analogier och gissar mig till vad du kan tänkas mena, så undrar jag var den där styrande själen tar vägen när jag super mig redlös. Går själen och gömmer sig då eller?
Du kanske gick och gömde dig för länge sedan? När man bejakar sig i sin enkelhet, växer själen och behovet av fylla avtar.
Citera
2013-10-23, 20:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tror du missförstår det här med bevisbörda.
Och jag vet att det är du som missförstår det där med bevisbörda. Jag behöver inte bevisa någonting, allra minst om min tro.
Citera
2013-10-23, 20:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Nej, själen gömmer sig inte. Alkohol påverkar inte själen, alkohol påverkar hjärnan så att man inte vet vad man säger. Hjärna och själ är två separata saker där var och en har sin funktion.
Citera
2013-10-23, 20:08
Medlem
Citat:
Och jag vet att det är du som missförstår det där med bevisbörda. Jag behöver inte bevisa någonting, allra minst om min tro.

Och det är precis därför man inte ska diskutera med folk som är religiösa. Religion har inget alls att göra med vare sig verkligheten eller vetenskap.

Religion är ett mentalt virus och jag betraktar er alla som allvarligt sjuka. Som tur är så ökar antalet ateister i Sverige år för år i takt med att folk blir smartare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in