2012-04-26, 18:01
Medlem
kaiross avatar
Jag tror inte att vi har någon själ i en substantiell mening, dvs en fysisk/andlig materia eller dyl som fortsätter existera efter döden. Däremot kan vi såklart lägga in olika 'attribut' i något och kalla det för själ. Jag använder mig själv ofta av termen själ när jag pratar om saker, t.ex om mitt själsliv.
Citera
2012-04-26, 18:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag tror inte att vi har någon själ i en substantiell mening, dvs en fysisk/andlig materia eller dyl som fortsätter existera efter döden. Däremot kan vi såklart lägga in olika 'attribut' i något och kalla det för själ. Jag använder mig själv ofta av termen själ när jag pratar om saker, t.ex om mitt själsliv.

Visst är det så, men man bör akta sig för missförstånd, för det är oftast underförstått att "själ" innebär ett "immateriellt jag" som bosatt sig i människors hjärnor.

Annars är det sannerligen ett ord som jag inte skulle kunna klara mig utan.
Citera
2012-04-27, 22:40
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad sägs om att börja med en enda observation som faktiskt stödjer påståendet?
Att jag läser ditt inlägg och faktiskt svarar på det.

Inget man sett en apa göra. Eller något annat djur heller för den delen, någonsin. Inte heller om vi blickar upp i rymden eller ner i kvantfysikvärlden stöter vi på ett sådant fenomen.

Skippar man drifterna vi känner igen från apan återstår en väldigt märklig del hos oss människor som är ganska svår att förstå. Rent fysiskt i alla fall.
Citera
2012-04-27, 22:44
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag tror inte att vi har någon själ i en substantiell mening, dvs en fysisk/andlig materia eller dyl som fortsätter existera efter döden. .
Varför tror du inte det?
Har du kollat riktigt noga och vänt på alla stenar i ditt varande?

Själv är jag övertygad om det.
Citera
2012-04-27, 22:48
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamThat
Det finns ju två optioner att rikta sin tro till här;
Antingen så skapar hjärnan medvetandet
Eller så är hjärnan ett instrument för medvetandet

Mina egna upplevelser har fört mig till insikt om det senare. Så för mig är det uppenbart att hjärnan finns till som ett instrument för att hantera tankar och känslor som uppstår från medvetandet - till kroppen.
En skadad hjärna ger ett "skadat" perspektiv av omgivningen. Medvetenhet och liv är dock svårare att koppla bort så länge varelsen inte har ramlat av pinnen.

Medvetande utgör vad vi kallar Liv.
Tankar i samband med känslor uppfinner jag-känsla vilket kan utmynna till en själ-känsla.

När ingenting är medvetet - vad finns då?
Allting kan lika gärna vara Din dröm (du som läser ju nu)
Det är bara att välja och vraka mellan diverse perspektiv på liv, själ osv.

Men vill man ha sanning kan man börja med att besöka den enda platsen du verkligen kan lita på är verklig - ditt eget varande.
Riktigt bra skrivet. Kunde inte beskrivit det bättre själv.

Är riktigt svårt att beskriva något som en själ genom fysik. Fast den är helt uppenbar och tydlig när man väl blir medveten om den.
Citera
2012-04-27, 22:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Att jag läser ditt inlägg och faktiskt svarar på det.

Inget man sett en apa göra. Eller något annat djur heller för den delen, någonsin. Inte heller om vi blickar upp i rymden eller ner i kvantfysikvärlden stöter vi på ett sådant fenomen.

Skippar man drifterna vi känner igen från apan återstår en väldigt märklig del hos oss människor som är ganska svår att förstå. Rent fysiskt i alla fall.
Vad försöker du säga?

Apor, andra djur, stjärnor och partiklar kan inte läsa + Vi kan inte förklara allt hos människan = Det finns en själ

Inte för att jag nånsin hört ett bra argument för själens existens, men det här var bland dem sämre
Citera
2012-04-27, 22:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Riktigt bra skrivet. Kunde inte beskrivit det bättre själv.

Är riktigt svårt att beskriva något som en själ genom fysik.

Och ändå tycks du tro att den kan växelverka med materian i din hjärna?
Citera
2012-04-27, 23:14
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Och ändå tycks du tro att den kan växelverka med materian i din hjärna?
Vad menar du, förklara?
Citera
2012-04-27, 23:20
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Vad försöker du säga?

Apor, andra djur, stjärnor och partiklar kan inte läsa + Vi kan inte förklara allt hos människan = Det finns en själ

Inte för att jag nånsin hört ett bra argument för själens existens, men det här var bland dem sämre
Du frågade väl efter någon observation som stödjer ett påstående om en själ?
Vad skiljer dig från allt som vi upplevt eller hittat i vår existens som människa, kan man undra?

Skulle vara roligt att förstå, gärna rent vetenskapligt, hur just du upplever tex. klassisk musik?
Citera
2012-04-27, 23:29
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Varför tror du inte det?
Har du kollat riktigt noga och vänt på alla stenar i ditt varande?

Själv är jag övertygad om det.
Jag tror inte på själen som någon form av fysisk materia, helt enkelt därför att jag inte får det att gå ihop med min (om än knappa) kunskap om biologi. Att det frigörs någon form av energi vid dödsögonblicket skulle jag kunna acceptera, men att den skulle vara av 'andlig' natur betvivlar jag. Jag tror inte heller på helvetet som en fysiskt plats av samma anledning (jag passerade förvisso Hofors en gång. Och för en sekund vacklade jag då i mitt förnekande).
Men, nej, jag har naturligtvis inte "vänt på alla stenar i mitt varande" än.
Citera
2012-04-27, 23:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad menar du, förklara?

IamThat skriver, och du håller med om:

"Det finns ju två optioner att rikta sin tro till här;
Antingen så skapar hjärnan medvetandet
Eller så är hjärnan ett instrument för medvetandet

Mina egna upplevelser har fört mig till insikt om det senare. Så för mig är det uppenbart att hjärnan finns till som ett instrument för att hantera tankar och känslor som uppstår från medvetandet - till kroppen.
En skadad hjärna ger ett "skadat" perspektiv av omgivningen. Medvetenhet och liv är dock svårare att koppla bort så länge varelsen inte har ramlat av pinnen.
"

Alltså att vi har nåt sorts seperat/fristående medvetande/själ som gör sig påminnt i våra hjärnor.

Det rimmar ganska illa med åsikten att det inte går att bevisa själen med hjälp av fysik eftersom interaktionen med den fysiska hjärnan såklart någonstans måste synas genom en fysisk händelse.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2012-04-27 kl. 23:38.
Citera
2012-04-27, 23:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du frågade väl efter någon observation som stödjer ett påstående om en själ?
Vad skiljer dig från allt som vi upplevt eller hittat i vår existens som människa, kan man undra?

Skulle vara roligt att förstå, gärna rent vetenskapligt, hur just du upplever tex. klassisk musik?

Jag väntar fortfarande på en sådan observation, vad du pratar om är irrellevant. Ett argument from ignorance.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in