Citat:
Ursprungligen postat av LoveLover
Det bästa med den här sortens frågeställning är att det inte finns något rätt eller fel...än, utan allt handlar om teori och tro.
Jag bryr mig ärligt talat inte ett skit om folk delar min uppfattning eller inte utan är nöjd sålänge jag får ha min tro och det inte kommer en massa folk som ska överbevisa mig när det inte går att bevisa varken det ena eller det andra. Nu lät det som om jag tog illa vid mig av din frågeställning och det är absolut inte min mening
Jag blir bara lite förvånad, jag som person skulle aldrig nånsin kunna tro något sådant utan anledning. Men alla är vi olika
Sen tycker jag inte att du gör bevisläget riktigt rättvisa, men den pucken släpper jag för stunden iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLover
Om bakterier har en själ har jag helt seriöst inte den blekaste jävla aning om. Jag kan mycket lite om biologi och vet knappt hur bakterier uppstår

Men för att leka med tanken så skulle jag nog svara nej då det inte känns som om en bakterie har något "liv / personlighet".
Min slutsats är att har man en personlighet så har man en själ

men å andra sidan...vad vet jag?
Det var precis det här jag ville komma till, för nu kan jag illustrera hur knäppt det kan bli när man bara antar själar existerar:
1. Evolutionen har ju utvecklat de olika livsformerna gradvis och långsamt. Och vi vet att evolutionen är sann. En bra illustration: Om du radade upp din direkta ättlingar på ett led från dina föräldrar till de första bakterierna så skulle du ingenstans i ledet kunna titta på en livsform och den livsformens "föräldrar" och se någon särskilt märkbar skillnad i konstruktion.
2. Du tror att bakterier inte har själar, men att människor har det. Var du sen drar gränsen för personlighet med själ är mindre viktigt.
3. Evolutionen i sig är knappast kapabel att få fram och utveckla immateriella saker som själar. Om någon har en själ så måste den ha tillkommit utifrån, sannolikt av någon övernaturlig varelse.
4. Vilken individ i ledet fick den första själen? Varför inte dess föräldrar som är precis likadana? Eller farföräldrarna? Ska vi på allvar tro att nån form av övernaturlig varelse övervakade evolutionen under miljarder år och till slut sa "Han/hon där ska få den första själen!"
Bara en sån här sak fullständigt utesluter själens existens för mig.
Nu har du fått nåt att tänka på i natt