Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men iövrigt ger ditt exempel bara vatten på kvarnen för dom som förespråkar positivistisk materialism/biologisk reduktionism *: "Ditt medvetande är en konsekvens av kemi (och fysik)."
* En grupp jag inte själv tillhör även om jag är rationalist.
* En grupp jag inte själv tillhör även om jag är rationalist.
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Men vem kan egentligen med säkerhet hävda att medvetandet ENDAST är en konsekvens av kemi och fysik?
INGEN, vilket precis är det jag sägar i mitt ovanstående citat.
Citat:
Stirrar man sig blind på vetenskapen och vad den kommit fram till genom åren, så får man lätt den övertygelsen.
Det får du i så fall diskutera med dessa "MAN" som är exklusiva 'scientism'ister'; inte med mig.
Citat:
Att utforska de mer själsliga och andliga sidorna av sig själv kräver egentligen att man är en sökare. Och att man då söker efter annat än bara vetenskapliga, fysiska och kemiska bevis.
Att "söka" betydar bara att man sökar. Det finns ingen garanti för "hittande".
Citat:
Kom ihåg att det finns många människor som haft nära-döden upplevelser, där de känt en inre frid och harmoni som de inte känt någonsin i sina liv.
Och att det finns många som har erfarenheter av spöken, andar och annat övernaturligt, som telepati, minnen från tidigare liv och att det finns människor som är synska (Saida var väl ett tydligt exempel på det, som hjälpte folk varje vecka att hitta borttappade saker).
Och att det finns många som har erfarenheter av spöken, andar och annat övernaturligt, som telepati, minnen från tidigare liv och att det finns människor som är synska (Saida var väl ett tydligt exempel på det, som hjälpte folk varje vecka att hitta borttappade saker).
Vad om du nu (åter?-)läsar mina tidigare inlägg som refererar till detta, och försökar förstå varför jag inte anser sånt vara särskild relevant för teo-metafysiska koncept.
Citat:
Jag tror att det är ett medvetet val att välja att vara rationalist, lika mycket som det är ett val att tro på det övernaturliga och icke vetenskapligt förklarbara.
Det är val baserade på helt olika underlag.
Citat:
Är man rationalist, ser man världen ur en rationell och rent fysisk/kemisk synvinkel.
Inte exklusivt; det finns en god del filosofi i det också.
Citat:
Söker man efter något mer än det fysiskt påtagliga, bevisbara och vetenskapliga lär man hitta det förr eller senare.
Naturligvis; utan en evidens-baserat (med ordet EVIDENS i mer än endast vetenskaplig betydelse) sök-metodologi är det inte svårt att suggerera sig själv till att tro att den egna metodologin eller dom egna 'upplevelser' är 'sanna'.