2013-12-26, 20:52
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Tja.. om man sätter sig ner i en lugn vrå och bara låter sig vara, släpper all stress och jobbiga tankar, så kommer du snart upptäcka att tankar dyker upp i ditt huvud som från ingenstans, och att du kan börja känna saker på måfå. Det är där det börjar och det är den enda ledtråden jag ger idag..

Jaha, och den sista meningen gör att det låter som att du inte har några vettiga svar till de två inläggen jag skrev till dig ovan detta. Och jag kommer anta att så är fallet tills motsatsen bevisas.
Citera
2013-12-26, 22:10
Medlem
sanning05s avatar
Hej!

Alla här på Flashback kan uppleva närvaron av sin egen själ. Metoden är mycket enkel och otroligt lätt att genomföra. Ni kan genomföra övningen redan nu hemma.

Må ljuset alltid vara vid er sida,
Citera
2013-12-26, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01

Men jag tror det beror på en så enkel sak att det känns tryggast att vara kroppslig och ha kontroll över sig själv.

För ser du dig själv som enbart kroppslig och fysisk så är det en trygghet i sig.

Jag tycker det skulle kännas väldigt otryggt faktiskt.
Citera
2013-12-27, 00:09
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tro utan bevis är otroligt korkat.

korrekt, jag håller med dig. Formulera ett konkret exempel/bevis som skulle övertyga dig att själen existerar.
Citera
2013-12-27, 00:14
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
korrekt, jag håller med dig. Formulera ett konkret exempel/bevis som skulle övertyga dig att själen existerar.
Det är väl du som ska lägga fram bevisningen?
Citera
2013-12-27, 00:17
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Det är väl du som ska lägga fram bevisningen?

Bra! Om jag säger att din egen själs närvaro kan du själv uppleva genom en mycket enkel övning som du nu kan göra. Skulle du då tro på att själen existerar?
Citera
2013-12-27, 00:21
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Bra! Om jag säger att din egen själs närvaro kan du själv uppleva genom en mycket enkel övning som du nu kan göra. Skulle du då tro på att själen existerar?
En känsla kan inte bevisa något annat än att känslan finns.
Exempel: Känslan av att du känner dig förföljd om du är ute och går mitt i natten bevisar inte att du är det. Det bevisar bara att du känner dig förföljd.
Citera
2013-12-27, 00:25
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
En känsla kan inte bevisa något annat än att känslan finns.
Exempel: Känslan av att du känner dig förföljd om du är ute och går mitt i natten bevisar inte att du är det. Det bevisar bara att du känner dig förföljd.

Förstår du nu varför jag ber dig själv lägga fram ett konkret exempel på vad som skulle just få dig att uppleva övertygelse att själen existerar?

När jag talar om en innerlig insikt så kontrar du med beskrivningen ovan. Jag vill inte hamna i en tvist med dig, det bästa är att du lägger fram ett mycket konkret exempel på vad du vill observera för att inse själens existens. Uppgiften är klar och tydlig.
Citera
2013-12-27, 00:32
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Förstår du nu varför jag ber dig själv lägga fram ett konkret exempel på vad som skulle just få dig att uppleva övertygelse att själen existerar?

När jag talar om en innerlig insikt så kontrar du med beskrivningen ovan. Jag vill inte hamna i en tvist med dig, det bästa är att du lägger fram ett mycket konkret exempel på vad du vill observera för att inse själens existens. Uppgiften är klar och tydlig.
Jag kräver bevis som är logiskt och rationellt giltiga. Känslor kan tyvärr inte bevisa saker. Begrunda exemplet jag gav.
Citera
2013-12-27, 09:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alla här på Flashback kan uppleva närvaron av sin egen själ.

Endast enligt DIN metod.

Citat:
Metoden är mycket enkel och otroligt lätt att genomföra.

Visst, man bestämmar sig till på förhand att själen finns, och därefter suggererar man sig till att tro att man har upplevd den.
Citera
2013-12-27, 09:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Visst, din motivation är att du är en semantisk akrobat.

Citat:

Miss-applikation av meditation är inte det underbara universal-bevis du inbillar dig.
Citera
2013-12-27, 12:37
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag spottar definitivt inte i glaset.

Men iövrigt ger ditt exempel bara vatten på kvarnen för dom som förespråkar positivistisk materialism/biologisk reduktionism *: "Ditt medvetande är en konsekvens av kemi (och fysik)."

* En grupp jag inte själv tillhör även om jag är rationalist.

Men vem kan egentligen med säkerhet hävda att medvetandet ENDAST är en konsekvens av kemi och fysik? Stirrar man sig blind på vetenskapen och vad den kommit fram till genom åren, så får man lätt den övertygelsen. Att utforska de mer själsliga och andliga sidorna av sig själv kräver egentligen att man är en sökare. Och att man då söker efter annat än bara vetenskapliga, fysiska och kemiska bevis.

Kom ihåg att det finns många människor som haft nära-döden upplevelser, där de känt en inre frid och harmoni som de inte känt någonsin i sina liv.

Och att det finns många som har erfarenheter av spöken, andar och annat övernaturligt, som telepati, minnen från tidigare liv och att det finns människor som är synska (Saida var väl ett tydligt exempel på det, som hjälpte folk varje vecka att hitta borttappade saker).

Jag tror att det är ett medvetet val att välja att vara rationalist, lika mycket som det är ett val att tro på det övernaturliga och icke vetenskapligt förklarbara.

Är man rationalist, ser man världen ur en rationell och rent fysisk/kemisk synvinkel. Söker man efter något mer än det fysiskt påtagliga, bevisbara och vetenskapliga lär man hitta det förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in