2013-12-25, 17:51
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Många människor säger vi bär en själ, men frågan är vart kommer själen från första början?
Eller är det så vi bara föds med en själ eller kan det vara så det är själva medvetandet vi har vi vill kalla för själ? Går det förklara var själen är, så finns den verkligen?

Om vi har en själ, så tror jag den finns före födseln och det är Gud som har skapat den.
När vi dör lämnar själen kroppen, och själen vandrar vidare tillbaks till Guds himlavalv i evig vila när den fått ro.

Så vad tror ni om själen?

Jag tror att själen existerar och att denna kraft frisätts vid vår död. Jag tror att Dharma orsakat vår existens och gett upphov till den värld vi lever i. Lever människan ett gott live förenligt med den moraliska koden, så får denne ett harmoniskt liv efter döden.
Citera
2013-12-26, 00:54
Medlem
anjoh66s avatar
OT raderat och trådar sammanfogade.

//MOD
Citera
2013-12-26, 00:59
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Anser du att själen bidrar med något mer? Annars verkar den höst naturlig och inte alls något gudomligt. Och då känns det rätt fel att benämna just detta "själ".

Själen ÄR naturlig. Våra kroppsliga känslor är en del av den. Uppspelthet, upprymdhet, glädje, inspiration, även sorg, ledsamhet, ilska och irritation. Men i vårt ateistiska, materialistiska samhälle så har vi "förvandlat" stora delar av själen till att bli enbart hjärnsubstans. Mycket av det vi tänker skulle kunna utvecklas till något mycket större, men pga all stress och press i samhället, samt att vi hela tiden påverkas av varandra, så hinner vi aldrig riktigt upptäcka eller experimentera med detta.
Citera
2013-12-26, 01:00
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Själen är mer eller mindre begränsad till primitiva teckningar på blommor och spiraler alltså?

Äsch.. det var ju en LEDTRÅD jag gav!
Citera
2013-12-26, 08:47
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Själen ÄR naturlig. Våra kroppsliga känslor är en del av den. Uppspelthet, upprymdhet, glädje, inspiration, även sorg, ledsamhet, ilska och irritation. Men i vårt ateistiska, materialistiska samhälle så har vi "förvandlat" stora delar av själen till att bli enbart hjärnsubstans. Mycket av det vi tänker skulle kunna utvecklas till något mycket större, men pga all stress och press i samhället, samt att vi hela tiden påverkas av varandra, så hinner vi aldrig riktigt upptäcka eller experimentera med detta.

Varför benämner du då detta som själ? När blev pressen och stressen i samhället för stor rent allmänt? Vad hade då människorna för extra egenskaper? Eftersom du rätt tvärsäkert hävdar detta, finns det nu idag personer som du kan peka ut som uppenbarligen avsäger sig stressen och pressen och som då kunnat utveckla något mycket större? Kort sagt, varför skulle det inte vara korrekt att göra detta som du kallar "förvandling"?
Citera
2013-12-26, 08:49
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Äsch.. det var ju en LEDTRÅD jag gav!

Och var skulle denna ledtråd leda oss om vi följde den?
Citera
2013-12-26, 10:08
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Och var skulle denna ledtråd leda oss om vi följde den?

Tja.. om man sätter sig ner i en lugn vrå och bara låter sig vara, släpper all stress och jobbiga tankar, så kommer du snart upptäcka att tankar dyker upp i ditt huvud som från ingenstans, och att du kan börja känna saker på måfå. Det är där det börjar och det är den enda ledtråden jag ger idag..
Citera
2013-12-26, 12:01
Medlem
Jag tror att jag har en själ. Som jag ser det är själen de samlade positiva och negativa egenskaper och erfarenheter du har.
Citera
2013-12-26, 12:45
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag tror att jag har en själ. Som jag ser det är själen de samlade positiva och negativa egenskaper och erfarenheter du har.

Precis. Jag brukar kalla det "den samlade själen" dvs den du är idag pga ärvda egenskaper, egenskaper som är hämtade från andra och erfarenheter. Många är inte ens medvetna om själen och allt för många förnekar dess existens.

Men jag tror det beror på en så enkel sak att det känns tryggast att vara kroppslig och ha kontroll över sig själv.

För ser du dig själv som enbart kroppslig och fysisk så är det en trygghet i sig.
Citera
2013-12-26, 12:53
Medlem
Kan mod göra så denna tråd blir sammanfogad med "Tror ni att ni har en själ?"? Jag verkar inte vara den första som gör blundern att skapa en till tråd om själen.
Citera
2013-12-26, 12:54
Medlem
Citat:
Menar du begreppet själ eller själen som sådan? Om det senare är det nog på sin plats att bevisa dess existens först för annars blir det nog omöjligt att avgöra var den kommer ifrån.

Jag ser ingen övertygande bevisning om att själar skulle finnas och ser därför ingen anledning att tro att några själar existerar.

Det kan hända jag menar både och.

När det gäller vart själen befinner sig i kroppen, så tror jag den lägger sig i det undermedvetna.

Jag kommer inte ihåg om jag såg en text i denna tråd, eller om det var en dröm.
Men någon frågade mig "varför skapar du en tråd som redan finns?" Jag har läst från mitt inlägg till hit, såg ingen text som frågade mig varför, sedan tittar jag tråden är sammanfogad.

I alla fall om nån skulle frågat mig så visste jag inte att det fanns en just för religion.
När jag tittar nu verkar det finnas en till, så frågan om den skall sammanfogas också?
Citera
2013-12-26, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
När det gäller vart själen befinner sig i kroppen, så tror jag den lägger sig i det undermedvetna.

Freudianismen är i sig också mycket spekulativ, och ingen har ännu lyckats legetimera konceptet "det undermedvetna", så du spär bara på den allmäna osäkerhet omkring "själen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in