2013-12-26, 14:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Precis. Jag brukar kalla det "den samlade själen" dvs den du är idag pga ärvda egenskaper, egenskaper som är hämtade från andra och erfarenheter. Många är inte ens medvetna om själen och allt för många förnekar dess existens.

Vilket tills vidare inte sägar annat än att det är människans 'vanliga' medvetande du talar om.

Men det är kanske planen att du senare vill försöka smussla in nån extra-ordinär själa-del via bakdörren "ärvde egenskaper"?
Citera
2013-12-26, 14:06
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket tills vidare inte sägar annat än att det är människans 'vanliga' medvetande du talar om.

Men det är kanske planen att du senare vill försöka smussla in nån extra-ordinär själa-del via bakdörren "ärvde egenskaper"?

Om man släpper lite på sitt mer skärpta jag, och tillåter sig att flumma lite, så kommer man förr eller senare fram till insikten att vi inte bara är vår kropp.

Men för det krävs ett öppet sinne, som inte ser det fysiskt påtagliga som det enda som existerar.

Men det är svårt för många, då vi får inpräntat i oss tidigt att vi endast är våran kropp och att inget existerar utöver detta.

Jag kan personligen säga att jag haft s.k. "själsliga utflykter" då jag kunnat spionera på grannar och sådant. Speciellt behagligt är det när man kan spionera på dushande kvinnor och sådant
Citera
2013-12-26, 14:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man släpper lite på sitt mer skärpta jag, och tillåter sig att flumma lite, så kommer man förr eller senare fram till insikten att vi inte bara är vår kropp.

Men för det krävs ett öppet sinne, som inte ser det fysiskt påtagliga som det enda som existerar.

Jag är själv en hängiven "flummare" med massor av vilda och fantastiska spekulationer, men 'at the end of the day' användar jag "rätt verktyg på rätt ställe" och konkluderar med rationell metodologi omkring det objektiva.

Citat:
Men det är svårt för många, då vi får inpräntat i oss tidigt att vi endast är våran kropp och att inget existerar utöver detta.

Vart ser du denna Disney- och Harry Potter-befriade kultur?

Citat:
Jag kan personligen säga att jag haft s.k. "själsliga utflykter" då jag kunnat spionera på grannar och sådant.

Sånt är du inte ensam om att mena att ha upplevd (jag har själv en omfattande bagage av slikt), men har du nångång försökt söka objektiv evidens för det eller formulera en sund tolknings-metodologi för det?

Citat:
Speciellt behagligt är det när man kan spionera på dushande kvinnor och sådant

Du låtar inte som ett helt etisk frisk individ.
Citera
2013-12-26, 14:22
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är själv en hängiven "flummare" med massor av vilda och fantastiska spekulationer, men 'at the end of the day' användar jag "rätt verktyg på rätt ställe" och konkluderar med rationell metodologi omkring det objektiva.

Vart ser du denna Disney- och Harry Potter-befriade kultur?

Sånt är du inte ensam om att mena att ha upplevd (jag har själv en omfattande bagage av slikt), men har du nångång försökt söka objektiv evidens för det eller formulera en sund tolknings-metodologi för det?

Du låtar inte som ett helt etisk frisk individ.

Frisk eller inte, jag har haft missbruksproblem och det är alkoholen som öppnat sinnena för mig,. du vet kanske själv att du kan känna dig euforisk och lite som en Gud när du är på fyllan.

Många säger att det är en falsk känsla, men frågan är om den inte är reell eftersom vi människor, som jag hävdat, är mer än bara kroppen.
Citera
2013-12-26, 14:25
Medlem
Några motfrågor. Har du ögon? Ett nervsystem? Känsel? Hörsel? Bra! Då har du en själ. Anden är ditt sinne, din mind för att undvika missförstånd. Nej, det är inte samma sak.
Citera
2013-12-26, 14:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Frisk eller inte, jag har haft missbruksproblem och det är alkoholen som öppnat sinnena för mig,. du vet kanske själv att du kan känna dig euforisk och lite som en Gud när du är på fyllan.

Många säger att det är en falsk känsla, men frågan är om den inte är reell eftersom vi människor, som jag hävdat, är mer än bara kroppen.

Jag spottar definitivt inte i glaset.

Men iövrigt ger ditt exempel bara vatten på kvarnen för dom som förespråkar positivistisk materialism/biologisk reduktionism *: "Ditt medvetande är en konsekvens av kemi (och fysik)."

* En grupp jag inte själv tillhör även om jag är rationalist.
Citera
2013-12-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Några motfrågor. Har du ögon? Ett nervsystem? Känsel? Hörsel? Bra! Då har du en själ. Anden är ditt sinne, din mind för att undvika missförstånd. Nej, det är inte samma sak.

Fanns ingen bra gilla/tummen upp så jag tar denna smile
Citera
2013-12-26, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så nu har du presenterat en specifik och precis särskiljande definition. Sen återstår frågan om dens båda komponenter representerar något faktisk existerande.
Citera
2013-12-26, 17:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Va? Bevisar mina ögon, nervsystem, känsel och hörsel existensen av en själ?
Citera
2013-12-26, 17:58
Medlem
anjoh66s avatar
Trådar sammanfogade
//MOD
Citera
2013-12-26, 18:05
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Kan mod göra så denna tråd blir sammanfogad med "Tror ni att ni har en själ?"? Jag verkar inte vara den första som gör blundern att skapa en till tråd om själen.

Fixat
Skicka gärna en RP nästa gång så är det lättare att följa upp.
Nu såg jag denna begäran efter att jag redan sammanfogat trådarna.

Mvh //MOD
Citera
2013-12-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Va? Bevisar mina ögon, nervsystem, känsel och hörsel existensen av en själ?
Ja! Gud har ett ansikte, händer, en rygg, allt enligt bibeln. Dessutom HAR Gud en SJÄL! Och vi är skapade enligt Guds avbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in