2013-11-30, 02:01
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

En själ i en apa låter i stelt.

Skulle snarare välja "en själ i en skapelse" eller något åt det hållet. När du fäster betoningen på "apa" så får det en klang som rimmar illa i mina öron iaf, oavsett om jag faktikst är en apa eller ej.

Själen och medvetandet tycks vara sammankopplade på något sätt. Vi är medvetna om vår existens, vår kropp och att vi kommer att upphöra att existera. Detta är något fantastiskt, såvida inte alla levande varelser förnimmer detta, vilket de inte tycks göra. Då blir det lite mindre mirakulöst, men inte mindre något trivialt.

Att vi har en själ eller ande det tror jag, ja. Men vad innebär detta?
Citera
2013-11-30, 05:07
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
En själ i en apa låter i stelt.

Skulle snarare välja "en själ i en skapelse" eller något åt det hållet. När du fäster betoningen på "apa" så får det en klang som rimmar illa i mina öron iaf, oavsett om jag faktikst är en apa eller ej.

Själen och medvetandet tycks vara sammankopplade på något sätt. Vi är medvetna om vår existens, vår kropp och att vi kommer att upphöra att existera. Detta är något fantastiskt, såvida inte alla levande varelser förnimmer detta, vilket de inte tycks göra. Då blir det lite mindre mirakulöst, men inte mindre något trivialt.

Att vi har en själ eller ande det tror jag, ja. Men vad innebär detta?
Tycker inte det låter så illa ändå.
Vi bör, om något, distansera oss en aning från primaten. Även om det fysiska varandet upplevs som naturligt är vi dock inte detta
Själen är så mycket mer än köttet vi lever i.

Apan är något vi just nu råkar befinna oss i med drifter och begär. Något vi borde kunna bemästra tycker jag.
Senast redigerad av DenLede 2013-11-30 kl. 05:11.
Citera
2013-11-30, 05:10
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tänk då om du bara kunde ge lite belägg för dina antaganden....men det är väl lättare att slippa?
Vad vill du ha för belägg?
Att du slipper tänka själv i en värld som du inte kan påverka?

Du lever väl redan i en sådan, monkey-boy?
Citera
2013-11-30, 05:32
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Inte tillstånd : personlighet.

Det är ju rätt lätt att räkna ut att genom att manipulera hjärnans enzymer och kemiska elektriska styrkor och blockering av neuroner och genom att i vissa fall bränna bort korsande banor helt, att delar av personligheten helt enkelt försvinner för gott.

Det skiljer givetvis mycket, men ja.. det handlar om direkta personlighetsförändringar : din Anders är inte längre Anders efter en lobotomi, beroende på hur omfattande den är och hur den genomförts.

Du försöker kringgå att jaget sitter i hjärnan, men det kan du göra p.g.a okunskap och oerfarenhet i ämnet.

Många blir dessutom aggressiva, inte enbart viljelöst apatiska, att från att ha haft ett känsloliv, plötsligt stå i avsaknad av känslor och empati = att ha förlorat sin personlighet, en bit av sitt "jag" : härlett direkt ur hjärnsubstansens funktioner.. att upprätthålla bl.a spärrar och censur, fantasi logik m.m.

Det är ju balansen som rubbas, och det går aldrig att kompensera för en lobotomerad, inte ens genom att tro på vederb örandes förmåga.. inte ens genom träning..
Oavsett VAD en människa gör, är hjärnan motorn som alltid är involverad, i allt. Känslor får sina signaler bl.a via inkomna impulser som bearbetas, inte i själ.. men i hjärna. (själ är ett uteslutande tesosofiskt uttryck)

Men du kan fortsätta förlita dig på att gud skänker el. förärar männskan en själ.. varför hon behöver uppbåda gudsfruktan och respekt för herren gud.. den osynlige.. ? ( suck.. )

Hjärnan.. är dessutom inte osynlig, även om mycket återstår åt forskningsfälten. Men att hjärnan är du, that´s it
Ibland blir man bara trött på dig. Haha...

Du verkar ju tro att du själv är "lobotomerad" och handlar därefter.
Finner du lycka i att endast se djuret som dig själv?
Citera
2013-11-30, 10:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad vill du ha för belägg?

Vad har du?

Citat:
Att du slipper tänka själv i en värld som du inte kan påverka?

Du lever väl redan i en sådan, monkey-boy?

Gäsp.
Citera
2013-11-30, 11:45
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ditt resonemang liknar den uppfattning vissa delar av Sanatana dharma och Buddha dharma har, även om de sistnämnda generellt förnekar existensen av själar. Och jag är böjd att hålla med. Existensen av själ problematiserar mycket och ger fler frågor än svar.

Det fetmarkerade funderar jag över. Varför är det sanning om du inte ens förstår vad du talar om? Vad baserar du då det på om det inte är enpersonlig uppfattning och förståelse om saken?

Eftersom tänkandet enligt mig begränsar förståelsen för helheten blir det svårt att förklara sanningen inom ramen för vad tänkandet kan förstå. Vi har lärt oss att tolka verkligheten genom vår vänstra hjärnhalva. Dessutom ska informationen filtreras genom våra erfarenheter, traditioner, föreställningar, lärdomar och kulturella historia. Vi har t ex svårt att greppa ordet oändlighet. För att inse sanningen om vem du är, varför du är här behöver du gå "bortom" tänkandet.

Det finns många exempel på hur människor har tagit sig över den tröskeln utan att ens varit medvetna om det. Det kan vara en "nära döden upplevelse", en djup depression eller något annat som väcker en ökad förståelse för livet.

Antingen är det Eckhart Tolle och Neale Donald Walsch skriver rappakalja eller så finns det något mer förutom tänkandet som resonerar med den informationen. Att förstå fullt ut vad Einstein menade när han en gång sa "-Du kan inte lösa ett problem på samma medvetandenivå som skapade problemet" går "bortom" tänkandet. Förstår du? Du måste för det första tro eller åtminstone ha den intentionen att det finns något jag just nu inte förstår men som jag är öppen för att "lära" mig.
Citera
2013-11-30, 11:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Eftersom tänkandet enligt mig begränsar förståelsen för helheten blir det svårt att förklara sanningen inom ramen för vad tänkandet kan förstå. Vi har lärt oss att tolka verkligheten genom vår vänstra hjärnhalva. Dessutom ska informationen filtreras genom våra erfarenheter, traditioner, föreställningar, lärdomar och kulturella historia. Vi har t ex svårt att greppa ordet oändlighet. För att inse sanningen om vem du är, varför du är här behöver du gå "bortom" tänkandet.

Visst, men inte gå SÅ långt "bortom" som du gör när du helt tappar all rationell förmåga och ersättar den med halvstekt, 'importerat' flum.

Citat:
Det finns många exempel på hur människor har tagit sig över den tröskeln utan att ens varit medvetna om det. Det kan vara en "nära döden upplevelse", en djup depression eller något annat som väcker en ökad förståelse för livet.

Antingen är det Eckhart Tolle och Neale Donald Walsch skriver rappakalja eller så finns det något mer förutom tänkandet som resonerar med den informationen.

Problemet är att du gör din egen sekteriska version av det för att uppfylla dina egna wannabe-guru ambitioner.

Citat:
Att förstå fullt ut vad Einstein menade när han en gång sa "-Du kan inte lösa ett problem på samma medvetandenivå som skapade problemet" går "bortom" tänkandet. Förstår du? Du måste för det första tro eller åtminstone ha den intentionen att det finns något jag just nu inte förstår men som jag är öppen för att "lära" mig.

Naturligvis är reduktionism/linjärt tänkande inte en patentlösning, men det är kanske det du tror rationalismen består av så du opererar med en strawman.
Citera
2013-11-30, 12:19
Medlem
BEings avatar
Jag kan hålla med om att vi inte ska gå "bortom" tänkandet eftersom vi behöver integrera den delen också för att få förstå helheten. Men tyckte inte jag behövde nämna det annars hade vi ens kunnat diskutera :-).
Citera
2013-11-30, 12:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tänk då om du bara kunde ge lite belägg för dina antaganden....men det är väl lättare att slippa?
Jag tror alla seriösa AI-forskare är ense om att intelligens inte är detsamma som medvetande och att varje lyckat AI-försök måste vara väl avgränsat. Men jag undrar om något program eller biokemisk process någonsin kommer att åstunda belägg för att människor är medvetna om sin omgivning och sig själva? Även om man begränsar experimentet till ett AI-projekt som (överhuvudtaget) propsar på någonting utan att detta propsande är en programmerad rutin som anropas enligt vissa kriterier - även detta begränsade scenario - är så svindlande långt borta att man inte kan föreställa sig det om man har det minsta hum om AI.
Citera
2013-11-30, 12:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror alla seriösa AI-forskare är ense om att intelligens inte är detsamma som medvetande och att varje lyckat AI-försök måste vara väl avgränsat. Men jag undrar om något program eller biokemisk process någonsin kommer att åstunda belägg för att människor är medvetna om sin omgivning och sig själva?

Tills vidare .... till dess vi börjar förstå komplexitet .... är frågan epistemisk.
Citera
2013-11-30, 13:25
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ibland blir man bara trött på dig. Haha...

Du verkar ju tro att du själv är "lobotomerad" och handlar därefter.
Finner du lycka i att endast se djuret som dig själv?
Bla bla bla.. Zzzzz... vad fick du sagt här...
Citera
2013-11-30, 13:28
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror alla seriösa AI-forskare är ense om att intelligens inte är detsamma som medvetande och att varje lyckat AI-försök måste vara väl avgränsat. Men jag undrar om något program eller biokemisk process någonsin kommer att åstunda belägg för att människor är medvetna om sin omgivning och sig själva? Även om man begränsar experimentet till ett AI-projekt som (överhuvudtaget) propsar på någonting utan att detta propsande är en programmerad rutin som anropas enligt vissa kriterier - även detta begränsade scenario - är så svindlande långt borta att man inte kan föreställa sig det om man har det minsta hum om AI.
Jaha och.. ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in