2010-07-29, 20:53
Medlem
proconsuls avatar
Mitt inlägg till diskussionen stödjer sej på argumentet att man måste vara utanför ett system för att kunna uppfatta det. Vi kan alltså inte vara våra känslor eller upplevelser eller sinnesförnimmelser.
Det behövs en yttre referenspunkt för att uppfatta nåt öht. Vi är inte vår hjärna, vi är inte funktionerna i hjärnan, vi är det som uppfattar funktionerna. Det som uppfattas och den som uppfattar kan inte vara samma sak. Hjärnan kan inte uppfatta hjärnan lika lite som en TVapparat kan se sina egna program. Det krävs en utomstående betraktare. AKA själen.

Jag vill påpeka att jag inte är gudstroende.
Citera
2010-07-30, 02:19
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mitt inlägg till diskussionen stödjer sej på argumentet att man måste vara utanför ett system för att kunna uppfatta det. Vi kan alltså inte vara våra känslor eller upplevelser eller sinnesförnimmelser.
Det behövs en yttre referenspunkt för att uppfatta nåt öht. Vi är inte vår hjärna, vi är inte funktionerna i hjärnan, vi är det som uppfattar funktionerna. Det som uppfattas och den som uppfattar kan inte vara samma sak. Hjärnan kan inte uppfatta hjärnan lika lite som en TVapparat kan se sina egna program. Det krävs en utomstående betraktare. AKA själen.

Jag vill påpeka att jag inte är gudstroende.
Alltså, jag är en gammal ateist som en gång trodde på att vi var en meningslös organism i en en meningslös värld.
Nu vet jag bättre!

Lät er inte luras av den nya religionen. Den håller inte ihop.
Citera
2010-07-30, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

wtf? du är en apa
Citera
2010-07-30, 02:46
Bannlyst
Citat:
Alltså, jag är en gammal ateist som en gång trodde på att vi var en meningslös organism i en en meningslös värld.
Nu vet jag bättre!

LOL! Och detta ska du förståss backa upp med bevis? Nä, trodde väl inte det!
Citera
2010-07-30, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe

men.. de har just förklarat det hela med lätt förståeliga resonemang.

läs inläggen nästa gång.
Citera
2010-07-30, 02:59
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Vem försöker du övertyga med din antikristendom?

Känns ju mest som att du blev knullad i röven av din konfirmationspräst och på så sätt känner att din livsuppgift blev att kritisera just kristendomen?

Är det så?
Är ju trots allt märkligt att just kristendomen är en sådan nagel i ögat på dig?
Mycket lite hinduism och islam i ditt hat trots allt?

Dock får jag ge dig heder genom den penetration i det gamla testamentet som du, värdigt en katolsk munk, tar dig an.
Din pajas!
Senast redigerad av DenLede 2010-07-30 kl. 03:03.
Citera
2010-07-30, 03:08
Bannlyst
Citat:
Vem försöker du övertyga med din antikristendom?

Ingen, jag garvar bara åt dina patetiska "argument" mest hela kvällarna!

Citat:
Känns ju mest som att du blev knullad i röven av din konfirmationspräst och på så sätt kände att din livsuppgift blev att kritisera just kristendomen?

Jag är inte konfirmerad, men du får gärna berätta om dina upplevelser med din konfirmationspräst! De är ju sååååå fromma!

http://www.youtube.com/watch?v=xXH6zenZ1hw

Citat:
Är det så?
Är ju trots allt märkligt att just kristendomen är en sådan nagel i ögat på dig?
Mycket lite hinduism och islam i ditt hat trots allt?

Då har du inte läst de trådarna, och jag tror inte du vet vad hat är. Att ifrågasätta idioter som dig är inte hat, det är en rolig hobby!

Citat:
Dock får jag ge dig heder genom den penetration i det gamla testamentet du, värdigt en katolsk munk, tar dig an.

Ofrivillig penetration är ett vanligt fenomen i bibeln, helst slavar och "krigsbyten" ska ju penetreras! Förstår att du är lite frustrerad över det.

Citat:
Din pajas!

Är det beviset du har? Du får nog komma med något lite mer övertygande!
Citera
2010-07-30, 03:11
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ingen, jag garvar bara åt dina patetiska "argument" mest hela kvällarna!

Jag är inte konfirmerad, men du får gärna berätta om dina upplevelser med din konfirmationspräst! De är ju sååååå fromma!

http://www.youtube.com/watch?v=xXH6zenZ1hw

Då har du inte läst de trådarna, och jag tror inte du vet vad hat är. Att ifrågasätta idioter som dig är inte hat, det är en rolig hobby!

Ofrivillig penetration är ett vanligt fenomen i bibeln, helst slavar och "krigsbyten" ska ju penetreras! Förstår att du är lite frustrerad över det.

Är det beviset du har? Du får nog komma med något lite mer övertygande!
Allvarligt talat! Har du varit utsatt för någon form av övergrepp av en "kristen" människa?
Citera
2010-07-30, 03:20
Bannlyst
Citat:
Allvarligt talat! Har du varit utsatt för någon form av övergrepp av en "kristen" människa?

Tja, definera övergrepp, blir ju hotad här på forumet varje vecka om domedagen. Nu tror jag ju inte på det så det är ju rätt korkat att hota med det. Men det hindrar ju inte de kristna idioterna!
Citera
2010-07-30, 04:09
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Nej! Du verkar ju inte ha förmågan att presentera en enda tanke över vår existens. Jag undrar hur resonerar just du över att du finns just här och nu. Det är ok om man sticker utanför det som är gängse vetenskaplig uppfattning. Det är på så sätt vi människor utvecklas och kommer framåt. Även vetenskapligt.

Ta dina drifter och din miljöpåverkan och väg dessa mot det som är ditt jag. Vilket i mitt fall gör mig övertygad om att jag har en själ.
Detta kräver att man försöker tänka utanför ramarna en aning, vilket kan vara svårt för vissa ateister. Iallafall för många här på forumet.

Vad är "det som är ditt jag" och på vilket sätt är det samma som när du var nyfödd? Varför svarar du inte på frågan?
Citera
2010-07-30, 11:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nu vet jag bättre!

Vad är den nya religionen?
Citera
2010-07-30, 11:17
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nu vet jag bättre!

Och vad fick dig att veta bättre? Alltså, vad fick dig att ändra åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in