2013-12-02, 23:25
Medlem
Gidalezus avatar
Har vi människor inte själv så är vi inte annorlunda från en robot. Så länge själen inte kommer ut från kroppen så dör inte människan, han kan ha förlorat båda benen, armarna men själen har inte lämnat kroppen därför slår hjärtat fortfarande. Andra sidan så kan en människa se helt orörd ut men denna människans själ har gått ut.

Tänk noga på att när en människas hjärta stannar och den slutar att andas, då säger man att den är död. MEN, varför kan man då inte återuppleva den efter en stund ifall människan inte har ett själ? Jag lovar att ifall hela världens mest höguppsatta läkare, proffesor försökte ge ett liv till en liten flyga så skulle de misslyckas.
Citera
2013-12-03, 00:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Har vi människor inte själv så är vi inte annorlunda från en robot.

Jo. Hur kan du inte se den skillnaden?

Citat:
Så länge själen inte kommer ut från kroppen så dör inte människan, han kan ha förlorat båda benen, armarna men själen har inte lämnat kroppen därför slår hjärtat fortfarande.

Och bevisen för detta....?

Citat:
Tänk noga på att när en människas hjärta stannar och den slutar att andas, då säger man att den är död.

Nej det gör man inte. Så här säger lagen:

1 § Vid tillämpning av bestämmelser i lag eller annan författning som
tillskriver en människas död rättslig betydelse skall gälla att en
människa är död när hjärnans samtliga funktioner totalt och
oåterkalleligt har fallit bort.

2 § Det ankommer på läkare att i överensstämmelse med vetenskap och
beprövad erfarenhet fastställa att döden har inträtt.

Detta skall ske, om andning och blodcirkulation upphört och stilleståndet
varat så lång tid att det med säkerhet kan avgöras att hjärnans samtliga
funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort.

Upprätthålls andning och blodcirkulation på konstgjord väg, skall dödens
inträde i stället fastställas, om en undersökning av hjärnan med säkerhet
visar att hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har
fallit bort.

Det är alltså hjärndöden man tittar på. Fullständig hjärndöd har ingen kommit tillbaka från (det finns dock några fall där man felaktigt ställt diagnosen hjärndöd).

Citat:
MEN, varför kan man då inte återuppleva den efter en stund ifall människan inte har ett själ?

Varför skulle det krävas en själ för att komma tillbaka från andningsstopp och hjärtstopp?

Citat:
Jag lovar att ifall hela världens mest höguppsatta läkare, proffesor försökte ge ett liv till en liten flyga så skulle de misslyckas.

Och om all världens troende samlades på ett ställe för att be till gud så han träder fram så skulle de också misslyckas. So what?
Citera
2013-12-03, 16:44
Medlem
HasseBanans avatar
Tänk dig när du är riktigt uppspelt eller upphetsad av något. Är det kroppen eller själen som styr?
Citera
2013-12-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Tänk dig när du är riktigt uppspelt eller upphetsad av något. Är det kroppen eller själen som styr?

Efter som din känsla av uppspelthet går att härleda till signalsubstanser utskickade av din hjärna så är det knappast långsökt att anta att det är just kroppen som styr.
Citera
2013-12-03, 17:06
Medlem
enlevandemans avatar
Ja, alla har en själ. Tänk så här. Vår själ består av energi. Energi försvinner aldrig och när vi dör lämnar energin/själen kroppen. Vi går över till andra sidan. Vi är inte längre fysiskt bundna i en kropp.

Källa: Ni får se när ni dör.
Citera
2013-12-03, 17:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Vår själ består av energi.

1. Och bevisen för detta...?

2. Vilken sorts energi?

Citat:
Energi försvinner aldrig och när vi dör lämnar energin/själen kroppen.

Energiprincipen ger inte utrymme för religiösa påhitt.

Citat:
Vi går över till andra sidan

Som är vadå?

Citat:
Vi är inte längre fysiskt bundna i en kropp.

Varför är vi det nu?

Citat:

Duger inte. Har du nåt mer?
Citera
2013-12-03, 18:11
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Och bevisen för detta...?

2. Vilken sorts energi?

Energiprincipen ger inte utrymme för religiösa påhitt.

Som är vadå?

Varför är vi det nu?

Duger inte. Har du nåt mer?

Jo, det duger. Vänta tills du dör. Det bara är så för att jag säger det. Något mer du ville?

Edit: Det kommer bli kul att mobba er idioter när ni dör. Ni kommer gråta och be om förlåtelse på era bara knän (haha, fast vi inte har några knän). För övrigt verkar du inte ha läst trådstarten. Inte upp till mig eller någon annan att komma med vetenskapliga bevis eller källor här även om du gråter efter bevis. Du får helt enkelt tro vad du vill.

Edit2: Var kanske lite väl hård, men det börjar bli lite smått patetiskt med alla dessa som gapar efter källor och bevis. Jag svarade på frågan i TS och jag förklarade varför jag tror det är så. Men jag kommer inte spendera resten av mitt liv att försöka övertyga folk som ändå aldrig kommer förstå förräns de dör. Så enkelt är det.
Senast redigerad av enlevandeman 2013-12-03 kl. 18:36.
Citera
2013-12-03, 19:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo, det duger. Vänta tills du dör.

Nej, för
1. om du har fel får jag inte alls reda på det
2. om man måste dö för att veta det så kan du inte veta det

Citat:
Det bara är så för att jag säger det. Något mer du ville?

Japp: Det är inte bara så. Hur avgör vi vem som har rätt?

Citat:
Edit: Det kommer bli kul att mobba er idioter när ni dör. Ni kommer gråta och be om förlåtelse på era bara knän (haha, fast vi inte har några knän). För övrigt verkar du inte ha läst trådstarten. Inte upp till mig eller någon annan att komma med vetenskapliga bevis eller källor här även om du gråter efter bevis. Du får helt enkelt tro vad du vill.

Har jag sagt att du inte har en lagstadgad rätt till tro?

Citat:
Edit2: Var kanske lite väl hård, men det börjar bli lite smått patetiskt med alla dessa som gapar efter källor och bevis.

Rationality is a bitch.

Citat:
Jag svarade på frågan i TS och jag förklarade varför jag tror det är så.

Vill du bli tagen på allvar är dock belägg att föredra.
Citera
2013-12-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ja, alla har en själ. Tänk så här. Vår själ består av energi. Energi försvinner aldrig och när vi dör lämnar energin/själen kroppen. Vi går över till andra sidan. Vi är inte längre fysiskt bundna i en kropp.

Nej, ingen har en själ. Tänk så här. Vår själ är en illusion som uppstår från vår hjärnas struktur. Struktur kan mycket väl försvinna, och när vi dör bryts hjärnans struktur ner. Vi förlorar medvetandet. Vi existerar inte längre.

Citera
2013-12-03, 20:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Nej, ingen har en själ.
Det kan vi inte veta, eller hur? Vi kommer veta det när forskarna simulerat hjärnan, sa vi ju.

Citat:
Tänk så här. Vår själ är en illusion som uppstår från vår hjärnas struktur. Struktur kan mycket väl försvinna, och när vi dör bryts hjärnans struktur ner. Vi förlorar medvetandet. Vi existerar inte längre.
När forskarna simulerat hela hjärnan och lyckats skapa medvetandet, ja då kan vi säga att själen inte existerar.

Citat:
Antingen lever man vidare, eller så gör man det inte. Vi får se vad som händer. De döda vet redan svaret om de har levt vidare, förstås.
Citera
2013-12-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det kan vi inte veta, eller hur? Vi kommer veta det när forskarna simulerat hjärnan, sa vi ju.
När forskarna simulerat hela hjärnan och lyckats skapa medvetandet, ja då kan vi säga att själen inte existerar.
Antingen lever man vidare, eller så gör man det inte. Vi får se vad som händer. De döda vet redan svaret om de har levt vidare, förstås.
Jag drev bara med enlevandemans "argumentation", för att visa hur löjlig den är och hur den kan "bevisa" vilken ståndpunkt som helst.
Citera
2013-12-04, 01:39
Medlem
ieshos avatar
Hur skulle man kunna konstruera något med ett medvetande?
Hur skulle man kunna bevisa detta medvetande, när man inte ens kan bevisa människors medvetande?
Hur skulle man ens kunna forska om det, när man inte förstår det eller kan observera det?

På vilket sätt skulle medvetandet ha uppkommit i naturen?
Hur skulle gener kunna sprida sig bättre för att varelsen inte är en perfekt robot?

Vad skulle det finnas för direkta bevis för att medvetandet dör när kroppen dör? Det är inte vetenskap utan en tro, som bottnar i uppfattningen att biokemiska processer kan "alstra" medvetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in