2010-06-28, 23:56
Medlem
FarbrorKjells avatar
Jag STJÄL den där apan, nackar den och går till sängs
Citera
2010-06-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

Själen är livet.

"Själ" som en varelses liv
Ibland avser ordet "själ" en människas eller ett djurs liv.
Detta ändrar inte Bibelns definition av själen som en människa eller ett djur.
För att belysa saken: Vi kan säga att en människa är vid liv i betydelsen att hon är en levande varelse.
Vi kan också säga att hon har liv.
På samma sätt är en levande människa en själ.
Men medan hon lever kan man också säga att "själen" är något hon har eller äger.

Gud sade exempelvis till Mose: "Alla de män som var på jakt efter din själ är döda."
Det är uppenbart att Moses fiender sökte hans liv.
(2 Moseboken 4:19; jämför Josua 9:24; Ordspråken 12:10.)
Jesus använde ordet själ på ett liknande sätt, när han sade:
'Människosonen ... har kommit för att ... ge sin själ till en lösen i utbyte mot många." (Matteus 20:28; jämför Matt 10:28.) i vart och ett av dessa fall

Djuren är också levande själar.
1 Moseboken 1:20 - 24
”Och Gud sade vidare: Må det i vattnet vimla fram ett vimmel av levande själar, och må flygande skapelser flyga över jorden i himlens öppna rymd. 21 Och Gud grep sig an med att skapa de stora havsvidundren och varje annan levande själ som rör sig och som det vimlar av i vattnet, alla enligt deras arter, likaså varje bevingad skapelse enligt dess art. Och Gud såg att det var gott. 24 Och Gud sade vidare: Må jorden frambringa levande själar enligt deras arter, husdjur och andra djur som rör sig och jordens vilda djur enligt deras arter. Och det blev så.”
Citera
2010-06-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe

Vårt medvetande ändras hela tiden beroende på omgivning, sjukdom, kemikalier, strålning, interaktion med andra människor. Ingen person har samma medvetande hela livet.

.

Nu kommer detta påståendet igen. Jag är absolut inte troende, men du måste vara troende som påstår sådana saker utan det minsta lilla bevis. För jag skulle bli väldigt förvånad om du hade några bevis för ditt påstående där.

Att vi har samma medvetande genom hela livet är en upplevelse som delas av i princip alla, inklusive förmodligen dej själv. Så om du påstår att en upplevelse som inte bara några har upplevt utan delas av i princip alla är falsk, så måste du kunna lägga fram bevis!

Om du nu tycker att bevisbördan ska ligga på dem som påstår att JAGET är samma genom hela livet, och du godtar inte upplevelsen om att den är det som bevisföremål trots att den delas av i princip alla människor på denna jord, inklusive dej själv......Så ska även bevisbördan ligga på den som påstår att vi öht lever och allt vad det innebär, och inte den som påstår att upplevelsen om att vi lever är falsk och inget av det vi ser och dylik är verklig.

Så jag bevisar att JAGET är samma genom hela livet, utan att hänvisa till upplevelser, så fort du har bevisat att vi öht lever utan att använda dej av upplevelse som bevisföremål.

Dock även om JAGET är detsamma genom hela livet så betyder inte det att vi har en själ. Men jag förstår inte varför det ska vara så svårt och erkänna att JAGET med största sannolikhet är samma genom hela livet hos en normal människa.
Senast redigerad av HenrikE 2010-06-29 kl. 01:19.
Citera
2010-06-29, 01:54
Medlem
Haris82s avatar
Nej tror inte vi har någon själ alls. Med tanke på att det går att medicinera bort en person betende och åsikter för den delen så är jag rätt säker på att allt vi tänker är kemisk reaktion i hjärnan.
Citera
2010-06-29, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Nu kommer detta påståendet igen. Jag är absolut inte troende, men du måste vara troende som påstår sådana saker utan det minsta lilla bevis. För jag skulle bli väldigt förvånad om du hade några bevis för ditt påstående där.

Din egen hjärna är beviset, du kommer inte i håg ett endaste dugg från ditt första levnadsår, eller hur? Troligtvis inte mycket från det andra eller tredje heller.

Vilket "JAG" var du då!

Har du förändrats något sedan femårsåldern? Eller är ditt "JAG" oförändrat sen dess?

Citat:
Att vi har samma medvetande genom hela livet är en upplevelse som delas av i princip alla, inklusive förmodligen dej själv. Så om du påstår att en upplevelse som inte bara några har upplevt utan delas av i princip alla är falsk, så måste du kunna lägga fram bevis!

Nej vi har inte samma medvetande genom hela livet, men i och med att förändringen sker gradvis och mycket långsamt uppfattar du inga gränser i hur "JAGET" förändras.

Extrema händelser eller sjukdommar med hastigt förlopp kan ändra "JAGET" mycket snabbt. Tex en nära döden upplevelse eller en blodpropp i hjärnan. Ingen är densamma innan och efter en sådan upplevelse.

Citat:
Om du nu tycker att bevisbördan ska ligga på dem som påstår att JAGET är samma genom hela livet, och du godtar inte upplevelsen om att den är det som bevisföremål trots att den delas av i princip alla människor på denna jord, inklusive dej själv......Så ska även bevisbördan ligga på den som påstår att vi öht lever och allt vad det innebär, och inte den som påstår att upplevelsen om att vi lever är falsk och inget av det vi ser och dylik är verklig.

Citat:
Så jag bevisar att JAGET är samma genom hela livet, utan att hänvisa till upplevelser, så fort du har bevisat att vi öht lever utan att använda dej av upplevelse som bevisföremål.

Och jag använder dig och alla andra som bevisföremål att jaget INTE är samma genom hela livet, våra erfarenheter, upplevelser, miljö, interaktion, inlärning m.m. ändrar JAGET konstant varje dag. Eller är du samma person som du var när du var 5 år?

Citat:
Dock även om JAGET är detsamma genom hela livet så betyder inte det att vi har en själ. Men jag förstår inte varför det ska vara så svårt och erkänna att JAGET med största sannolikhet är samma genom hela livet hos en normal människa.

Och som jag påvisat ovan så ändras jaget hela tiden, du är inte samma person om 5 år som du är nu. Kanske mycket lika om inget extremt inträffar, men inte samma.
Citera
2010-06-29, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Din egen hjärna är beviset, du kommer inte i håg ett endaste dugg från ditt första levnadsår, eller hur? Troligtvis inte mycket från det andra eller tredje heller.

Vilket "JAG" var du då!

Har du förändrats något sedan femårsåldern? Eller är ditt "JAG" oförändrat sen dess?

Nej vi har inte samma medvetande genom hela livet, men i och med att förändringen sker gradvis och mycket långsamt uppfattar du inga gränser i hur "JAGET" förändras.

Extrema händelser eller sjukdommar med hastigt förlopp kan ändra "JAGET" mycket snabbt. Tex en nära döden upplevelse eller en blodpropp i hjärnan. Ingen är densamma innan och efter en sådan upplevelse.

Och jag använder dig och alla andra som bevisföremål att jaget INTE är samma genom hela livet, våra erfarenheter, upplevelser, miljö, interaktion, inlärning m.m. ändrar JAGET konstant varje dag. Eller är du samma person som du var när du var 5 år?

Och som jag påvisat ovan så ändras jaget hela tiden, du är inte samma person om 5 år som du är nu. Kanske mycket lika om inget extremt inträffar, men inte samma.

Jag tror du är för fastkörd i din egen definition av vad en själ är för något. Kanske jag är naiv, med jag hoppas ändock att du vet att det finns en betydande del av mänskligheten som inte delar din definition, nämligen följarna av de olika dharmaitiska religionerna.
Gemensamt för dessa brukar vara att man inte menar att det är dina tankar, känslor eller personlighet som är din själ - de är fullt medvetna om att det bara är en produkt av ens hjärnas aktiviteter.Faktiskt, så är det ju just de egenskaper som kan vara ens största gissel i jakten efter moksha, nirvana etc. Själen är ju inte något magiskt material som flyter omkring i din kropp, utan är snarare det subjektiva iaktagandet av braham som finns inom oss alla, således ingenting konkret eller magiskt.
Citera
2010-06-29, 07:24
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quijio
Gemensamt för dessa brukar vara att man inte menar att det är dina tankar, känslor eller personlighet som är din själ - de är fullt medvetna om att det bara är en produkt av ens hjärnas aktiviteter.Faktiskt, så är det ju just de egenskaper som kan vara ens största gissel i jakten efter moksha, nirvana etc. Själen är ju inte något magiskt material som flyter omkring i din kropp, utan är snarare det subjektiva iaktagandet av braham som finns inom oss alla, således ingenting konkret eller magiskt.

Och vad gör den här själen då? Hur påverkar den mig?
Citera
2010-06-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Och vad gör den här själen då? Hur påverkar den mig?

Det är själva livet.

Hesekiel 18:4
"Den själ som syndar - det är den som kommer att dö."
Predikaren 9:5, 10
”Ty de levande är medvetna om att de kommer att dö, men vad de döda beträffar, är de inte medvetna om någonting alls, inte heller har de någon lön, ty minnet av dem är glömt – Allt som din hand finner att göra, ger det med själva din kraft, ty det finns ingen verksamhet eller planläggning eller kunskap eller vishet i sheol, den plats dit du går.”

Ord 16:25
”Det finns en väg som är rätt i en mans ögon, men dödens vägar är dess slut efteråt.”

Psalm 115:17
”De döda lovprisar inte Jah, nej ingen av dem som far ner i det tysta.

Psalm 146:4
”Hans ande går ut, han vänder tillbaka till sin mark, på den dagen förgås verkligen hans tankar.”
Citera
2010-06-29, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quijio
Jag tror du är för fastkörd i din egen definition av vad en själ är för något. Kanske jag är naiv, med jag hoppas ändock att du vet att det finns en betydande del av mänskligheten som inte delar din definition, nämligen följarna av de olika dharmaitiska religionerna.

Jag bryr väl mig inte om vad "en betydande del" av mänskligheten håller med mig, alla kristna eller muslimska muppar som inte skulle ta i en vetenskaplig skrift med radiostyrd tång kommer aldrig hålla med mig. För det går emot deras religion.

Vilken himla otur för dem om jag nu skulle ha rätt, och hjärnans funktion förändras hela tiden. Och att när mediumet för denna process som ni kallar för själ dör, så försvinner det ni kallar för själ.

För mig är själ en benämning på alla mentala förmågor hos oss t.ex förnuft, medvetande, minne, etc.

Och det ändras hela tiden, varken du vill eller inte!

Har du någon annan definition förslår jag att du delar med dig av den.

[/quote]
Citera
2010-06-29, 11:05
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Jag STJÄL den där apan, nackar den och går till sängs
Det hade du skäl till.
Citera
2010-06-29, 11:57
Bannlyst
Alla har en själ.
Tro det eller ej
Citera
2010-06-29, 12:00
Medlem
cephs avatar
Nej, jag tror inte att jag eller någon annan av min art har en själ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in