Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Detta tycker jag låter ganska pessimistiskt, även om det kanske kan stämma beroende på hur bra på matematik man är från början. Är man en aning begåvad, kan sina integraler, derivator och ODE:s, och lägger någon timme om dagen eller så, tror jag att det går att lära sig grunderna betydligt snabbare. Dgymnasiematematik och fysik bra, skulle jag säga att typ ett halvår till ett år borde räcka. u tänker väl på de två första åren på ett typiskt fysikprogram, men då lär man sig ju betydligt mer än bara kvantmekanik. Första året är ju typ (iaf. enligt egen upplevelse) en mer djupgående repetition av fysik och matematik man redan sett, med bara lite nya inslag, och andra året täcks ju mer än bara linjär algebra + kvantmekanik.
Den där repetitionen behövs ju för de flesta, det är klart att om man är väldigt ovanligt bra kan det gå snabbare. Kurser som vågfysik, elektromagnetism och klassisk mekanik är ju användbara i kvantmek också, så jag vet inte exakt vad det är man ska hoppa över.
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Har faktiskt vissa egna upplevelser att backa upp detta med: på sommarlovet efter första året på universitet hade jag inget sommarjobb och var ganska uttråkad, så jag läste en del kvantmek-litteratur och räknade lite uppgifter.
Jo, ok, så efter ett år till hade du kanske lärt dig kvantmek ca Ballentine? Oavsätt hur det gick för dig ville jag bara säga hur lång tid det tar att läsa sig fram till kvantmek på universitet, det kan ju ge en idé i alla fall hur mycket tid man behöver lägga ner. Jag tror inte det finns en mycket effektivare väg än den man tar på universitet.