2011-02-02, 17:44
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Detta tycker jag låter ganska pessimistiskt, även om det kanske kan stämma beroende på hur bra på matematik man är från början. Är man en aning begåvad, kan sina integraler, derivator och ODE:s, och lägger någon timme om dagen eller så, tror jag att det går att lära sig grunderna betydligt snabbare. Dgymnasiematematik och fysik bra, skulle jag säga att typ ett halvår till ett år borde räcka. u tänker väl på de två första åren på ett typiskt fysikprogram, men då lär man sig ju betydligt mer än bara kvantmekanik. Första året är ju typ (iaf. enligt egen upplevelse) en mer djupgående repetition av fysik och matematik man redan sett, med bara lite nya inslag, och andra året täcks ju mer än bara linjär algebra + kvantmekanik.

Den där repetitionen behövs ju för de flesta, det är klart att om man är väldigt ovanligt bra kan det gå snabbare. Kurser som vågfysik, elektromagnetism och klassisk mekanik är ju användbara i kvantmek också, så jag vet inte exakt vad det är man ska hoppa över.

Citat:
Har faktiskt vissa egna upplevelser att backa upp detta med: på sommarlovet efter första året på universitet hade jag inget sommarjobb och var ganska uttråkad, så jag läste en del kvantmek-litteratur och räknade lite uppgifter.

Jo, ok, så efter ett år till hade du kanske lärt dig kvantmek ca Ballentine? Oavsätt hur det gick för dig ville jag bara säga hur lång tid det tar att läsa sig fram till kvantmek på universitet, det kan ju ge en idé i alla fall hur mycket tid man behöver lägga ner. Jag tror inte det finns en mycket effektivare väg än den man tar på universitet.
Citera
2011-02-02, 22:07
Medlem
lokomotivdenims avatar
Citat:
Går nog bra att lära sig på egen hand, om man är tillräckligt motiverad. Är ju inte det enklaste ämnet i världen, dock, så en bra föreläsare hjälper antagligen. För att få in matematiken skulle jag rekommendera att titta på ett par videor på Khan Academy främst då om linjär algebra (vektorer, operatorer/matriser, egenvärden och så) och kanske lite om fouriertransformer, de brukar vara pedagogiska och bra, har dock inte sett något där på linjär algebra.

För kvantmekanik (och en massa annat) finns den här bra föreläsningsserien av Leonard Susskind (en väldigt känd fysiker), som jag absolut kan rekommendera. Kräver lite tid att titta igenom, men han är en rätt grym föreläsare.

För kvantmekanik tror jag det är bra om man också har en bra bok att läsa, men vet inte egentligen vilken jag skulle rekomendera. Jag har läst "Quantum Mechanics: A modern development" av Ballentine, vilken är väldigt trevlig och ordentlig, samt diskuterar filosofin bakom teorin en del, men antagligen inte alls bra för en nybörjare (blev själv ganska förvirrad i början, trots att jag kunde matematiken ganska bra). Sen har jag också läst "Bengtsson om statistisk fysik" av Hans-Uno Bengtsson, som först behandlar termodynamik och statistisk fysik för att sedan prata om kvantmekanik, men den gillade jag inte riktigt. Den är ju dock på svenska, vilket kanske är ett plus. Sakurai är ju också en oerhört trevlig bok, men inte heller bra som första bok. Kanske Griffiths "Introduction to quantum mechanics", vilken du hyfsat enkelt borde kunna hitta som pdf på nätet.
Tack så hemskt mycket. Uppskattar verkligen hjälpen!
Mycket cred till dig.
Citera
2011-02-02, 23:00
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokomotivdenim
Mycket cred till dig.

Riktigt bra första material är kvantfysikhäftena för F3 på Chalmers. Borde finnas att köpa begagnat, annars säljs dom på Cremona på Chalmers under hösten.
Citera
2011-02-03, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lokomotivdenim
Mycket cred till dig.
Du kan även gå igenom Stanfords onlineföreläsningar om quantum mechanics med Susskind. Utöver kvantmekanik så finns även bl.a. allmänna och speciella relativitetsteorin, quantum entanglement och partikelfysik: standard modellen m.m.
TTC har även dom kurser/föreläsningar om bl.a. kvantmekanik. Finns att tanka hem på piratebay och andra torrentsidor.
Vill man lära sig kvantmekanik så tvivlar jag på att ovanstående kurser/föreläsningar räcker till, men dom kan säkert vara bra komplement till övriga studier
Citera
2011-02-05, 14:43
Medlem
xyzns avatar
Inte en fråga om kvantmekanik per se, men den handlar i alla fall om ämnet.

Hörde någon gång om någon gubbe som, när Schrödingerekvationen publicerades, sa något i stil med "Nu har det alltså kommit fram en ekvation som kan beskriva stora delar av fysiken och hela kemin. Problemet är bara att ekvationerna man får ut när man räknar med den är omöjliga att lösa."

Det var alltså ett tag sen han/hon sa det här. Jag tror att det är ett ganska välkänt citat. I alla fall så undrar jag om någon vet vem som sa det och hur han sa det ordagrant? Vore kul.

Och klandra mig inte om jag har skrivit något fel här, har inte ens läst klart Fysik B än! Tycker bara att det verkar vara ett intressant område.
Citera
2011-02-05, 15:25
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
I alla fall så undrar jag om någon vet vem som sa det och hur han sa det ordagrant? Vore kul.

Paul Dirac, han pratade om Diracekvationen, den relativistiska Schrödingerekvationen. Relativiteten behöver man för tunga atomer som guld och uran och sånt.
Citera
2011-02-05, 15:42
Medlem
xyzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Paul Dirac, han pratade om Diracekvationen, den relativistiska Schrödingerekvationen. Relativiteten behöver man för tunga atomer som guld och uran och sånt.

Tack så mycket. För er som vill veta så lyder f.ö. citatet så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Paul Dirac
The fundamental laws necessary for the mathematical treatment of a large part of physics and the whole of chemistry are thus completely known, and the difficulty lies only in the fact that application of these laws leads to equations that are too complex to be solved.
Citera
2011-02-06, 11:56
Medlem
Varför kan man inte beskriva gravitationen med kvantmekanik?
Citera
2011-02-08, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Varför kan man inte beskriva gravitationen med kvantmekanik?

För att om man behandlar allmän relativitetsteori som en kvantfältteori, ser man att den inte är renormerbar, vilket betyder att så fort man gör lite mer noggranna beräkningar (dvs mer än en första grov uppskattning, när man inkluderar loop-diagram för att vara teknisk) får man oändligheter som man inte kan "trolla bort" eller strunta i, och detta är ju uppenbart meningslöst och man kan inte räkna ut saker. Varför den är icke-renormerbar kan man se på dimensionsanalys (har jag för mig). Så därför behövs nya teorier så att man kan få ändliga, vettiga svar, så forskarna pysslar med strängteori, kvantloop-gravitation, supersymmetrisk gravitation, kvantgruppteori och annat kul. Dessa teorier är såklart också kvantmekaniska till sin natur, så jag skulle tro att gravitationen går att beskriva med kvantmekanik, bara inte med samma typ av kvantmekanisk teori som man använder för "vanlig" partikelfysik.
Citera
2011-02-08, 08:22
Medlem
protectors avatar
Citat:
För att om man behandlar allmän relativitetsteori som en kvantfältteori, ser man att den inte är renormerbar, vilket betyder att så fort man gör lite mer noggranna beräkningar (dvs mer än en första grov uppskattning, när man inkluderar loop-diagram för att vara teknisk) får man oändligheter som man inte kan "trolla bort" eller strunta i, och detta är ju uppenbart meningslöst och man kan inte räkna ut saker. Varför den är icke-renormerbar kan man se på dimensionsanalys (har jag för mig). Så därför behövs nya teorier så att man kan få ändliga, vettiga svar, så forskarna pysslar med strängteori, kvantloop-gravitation, supersymmetrisk gravitation, kvantgruppteori och annat kul. Dessa teorier är såklart också kvantmekaniska till sin natur, så jag skulle tro att gravitationen går att beskriva med kvantmekanik, bara inte med samma typ av kvantmekanisk teori som man använder för "vanlig" partikelfysik.

Kan ju faktiskt oxå vara så att gravitation inte är ett kvantmekaniskt fenomen...
Citera
2011-02-08, 11:31
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Kan ju faktiskt oxå vara så att gravitation inte är ett kvantmekaniskt fenomen...

Du ska snarare ställa dig frågan vad som händer när ex. en partikel påverkas kraftigt av både gravitation och något som beskrivs kvantmekaniskt (elektromagnetisk interaktion exempelvis), alltså med en kvantfältteori. Om du försöker beräkna den kvantmekaniska effekten på "bakgrunden" (alltså rumstidens metrik) som gravitationen ger så kommer du få problem eftersom metriken i sig påverkas av den kvantmekaniska växelverkan och detta ger en serie av korrektioner som inte konvergerar. Ungefär...

Du kan alltså inte riktigt separera de två eftersom kvantfysiken "lever ovanpå" en bakgrund som ges av den allmänna relativitetsteorin.
Citera
2011-02-12, 11:51
Medlem
lokomotivdenims avatar
Jag hade bara en liten fundering kring kvantmekaniken.

'Observerar man en elektron ändras elektronens position'
Men vad är 'definitionen' av observera i detta sammanhanget? Är det bara individer som man observera en partikel? Det går inte ihop för mig. Just nu får jag det till att all materia som påverkar/befinner sig runt partikeln observerar den. Men så är det ju inte. (?)

Men nu läste jag att elektronen påverkas av en kontakt med ljuset?

Hjälp mig att förstå min ganska dåligt formulerade fundering, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in