Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag håller på att läsa om Brian Greenes andra bok (det stoff...) och då skriver han, som ni varit inne på här i tråden alldeles nyligen, att elektronen har en viss sannolikhet att dyka upp bakom månen (han använder det som exempel). Ok, jag accepterar sannolikhetsvågen och det där, men det jag undrar är:
Om vi skickar en elektron genom ett par spalter här på jorden och finner elektronen bakom månen. Hur kom den dit då. Går det att förklara i Einsteins universum, alltså att den tar sig dit på 1.3 sekunder, eller hur funkar det?
Jag vet inte om jag gjort mig förstådd men några tankar kanske ni har kring detta.
Om vi skickar en elektron genom ett par spalter här på jorden och finner elektronen bakom månen. Hur kom den dit då. Går det att förklara i Einsteins universum, alltså att den tar sig dit på 1.3 sekunder, eller hur funkar det?
Jag vet inte om jag gjort mig förstådd men några tankar kanske ni har kring detta.
I icke-relativistisk "vanlig" kvantmekanik kan en partikel i princip dyka upp bakom månen direkt eftersom vi i den teorin inte har någon hastighetsbegränsning. Om man istället pysslar med relativistisk kvantmekanik får vi en maxhastighet: om vi vet var partikeln är vid en viss tidpunkt är sannolikheten att hitta den bakom månen innan 1.3 sekunder lika med noll. Efter 1.3 sekunder kan vi såklart fortfarande med låg sannolikhet hitta elektronen där, men hur den tog sig dit kan vi aldrig säga så mycket om, (om vi inte observerat den på vägen).
När man räknar ut detta (som med tekniska termer heter att "propagatorn försvinner utanför ljuskonen"), vilket är ett standardresultat i s.k. kvantfältteori (alltså relativistisk kvantmekanik i fältformulering), visar det sig att det hänger ihop med att vi i en relativistisk teori måste ha antipartiklar, vilket är ganska intressant.
). Det finns fortfarande platser för att sitta med via videolänk i rummet intill. Vi övriga får njuta av dessa tre herrar i realtid, nenene.