Citat:
Ursprungligen postat av Affelina
Hej
Tänkte om nån skulle ha ork att förklara för mig gruderna till elementärpartiklar lite närmare.
Om jag förstår det rätt så finns det 12st olika fermioner och 4st olika bosoner.
Om man bara ser till kvarkar och närmare upp- och nedkvarkar så växelverkar de med varandra genom alla de fyra krafterna. Kan man säga att de genom denna växelverkan överför egenskaper mellan varandra?
Vilka egenskaper kan man säga att upp- och nedkvarken har? Massa, laddning, färg och spinn?? Gluoner överför färg, fotoner laddning?? Åååh, fattar inte..
Hur hänger kvarkarnas egenskaper ihop med de fyra grundkrafterna?
Detta är ju en stor fråga, men jag har nyligen läst partikelfysik så jag kan försöka svara lite. Som du skriver finns det ju 12 fermioner, sorterade i 3 generationer samt 4 krafter. Antalet bosoner beror lite på hur man räknar, det finns ju fotonen (Elektromagnetism, växelverkar med alla laddade partiklar), W+, W-, Z (de tre bosoner som förmedlar den svaga växelverkan, är alla massiva och W+/- är elektriskt laddade) samt gluonen (egentligen 8 olika, men de buntas ihop) som förmedlar den starka kraften. Dessutom har vi ju gravitonen, den hypotetiska bäraren av gravitationen.
Varje kraft har sin egen typ av laddning. Elektromagnetismen har den vanliga, elektriska laddningen och alla partiklar som är elektriskt laddade kan växelverka med fotoner (dvs. ta emot och skicka ut fotoner, ungefär). Fotonen är elektriskt neutral, så den kan inte överföra laddning, utan bara rörelsemängd. Den svaga kraften har s.k. svagt isospin, och om detta inte är noll kan partiklar växelverka med W eller Z bosoner. Eftersom W+- är laddade kan vi här få sönderfall som ändrar på den elektriska laddningen hos partiklar, så de kan så att säga överföra elektrisk laddning mellan partiklar.
För den starka kraften kallas laddningen för färg. Det är bara kvarkarna som har denna laddning, elektronen och neutrinon är färglösa. Denna färgladdning kan anta 3 värden, som brukar kallas för röd, blå och grön (andra färgval förekommer också). Så en uppkvark kan alltså vara antingen röd, blå eller grön. En antikvark (dvs dess antipartikelpartner) har s.k. antifärger i laddning istället, så den kan t.ex. vara antiblå. En gluon bär till skillnad från en kvark på 2 färgladdningar, en färg och en antifärg, så de kan överföra färgladdning mellan kvarkar. Precis som elektrisk laddning måste färgladdning bevaras lokalt, så t.ex. kan en röd kvark sända ut en {röd, antiblå} gluon, och för att bevara färgladdningen måste den då själv bli blå (för blå + antiblå = ingen färg). Av okänd anledning (tror inte frågan är löst) är alla bundna tillstånd med kvarkar färgneutrala (blå+röd+grön = färgneutral, på samma sätt som vanliga färger blandas till vitt). Att kraftförmedlarpartikeln själv bär samma laddning får enorma konsekvenser för hur modellens dynamik blir, och får den starka kraften att öka med avståndet, istället som för "vanliga" krafter gå som 1/r^2 går den ~r. Det är därför man aldrig ser fria kvarkar, utan bara bundna i protoner, neutroner osv.
Så, för att klassificera en kvark behöver man alltså ange vilken typ av kvark (flavour) dvs. upp/ner/charm/strange/top/bottom; detta ger en sedan vilken laddning, massa och vilket svagt isospin den har. Dessutom har den egenskaperna (eller kvanttalen, som man säger) spin och färg. Så du hade ganska rätt. Hoppas mitt svar kan svara på nånting, och inte bara orsakar vidare förvirring.