Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...med lärarfacket har nu kommit till insikt om att skolan är ett moras. Dagisfieringen har lett till nationell utbildningskatastrof, och nu hastar det om man skall hinna vända skutan. Regeringen har bara ett och halvt år på sig, och skall man lyckas gäller det att stå på nu. Denna fråga kan bidra till valvinst nästa gång, men då måste man nog börja igår.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=740368
Det är väl inte så konstigt att det "blåa lärarfacket" tycker detta. Det blåa facket har stor dubbelmoral. Jag får vara medlem där om jag vill, även om jag tillhör den andra skaran som bara "leker" med barnen. Har själv gått ut lärarförbundets riksförbund, eftersom jag inte tror på deras policy längre
Jag tycker att man som lärare skall ha insyn i vad man gör i de olika "stadierna" i skolan, men visst vissa saker kan man inte läsa ihop, eftersom pedagogiken skiljer sig lite åt. Det går att dela upp en del av pedagogiken i nuverande utbildning Det är de enda man läser ihop idag om man inte räknar med praktikmöterna som är en gång i månaden. Du kan inte säga att gymnasieutbildningen är viktigare än grundskolans tidigare år. I min värld så skall alla lärare se till att eleven klara målen i skolan oavsett vilken stadie man jobbar i. Därför måste man ha insyn i varandras verksamhet och ungefär samma lön. Visst djupare kunskaper behövs när man kommer upp i skolan, men man behöver mycket bredd kunskap i den yngre åldern, eftersom eleverna har massa frågor om allt möjligt.
Om de nu blir bättre lön för t.ex. gymnasielärare? Kan de inte bli så att alla som söker till lärarutbildningen vill bli gymnasielärare då? Det är bättre lön och bättre villkor där än t.ex i grundskolan. Varför inte kvalitesäkra hela skolan istället från förskolan upp till komvux? Det borde vara bättre.
F.ö håller jag med henne om punkterna
1 2 3 och kanske 5. Femman beror lite på hur auktorisation kommer se ut för lärare. Punkt 4 kan hon stryka direkt, eftersom problemet inte finns.
Ett stort problem är att samhället inte tror på lärarna, vilket gör att föräldrarna pratar skit om skolan framför sina barn. Detta medför att barnen blir mer skeptiska mot sina lärare varje dag.