2007-11-10, 08:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Visst...

Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Jag säger så här:

Sluta tjafsa och göra om skolan vart fjärde år. Kom överens med varandra för skolan är mycket viktigare än att man byter skolpolitik vart fjärde år. Dessutom är 9/10 föräldrar nöjda med den skolgången deras barn får enligt en undersökning av lärarförbundet. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=283003

...hade det varit bra, men sossarna har ju just meddelat att de inte duger till att ompröva sin skolpolitik.
Att föräldrarna är nöjda kan ju faktiskt bero på att de inte begriper bättre. "Kunden" i det här fallet är varken föräldrar eller elever utan staten, som betalar för nöjet och de arbetsgivare som skall ta emot eleverna. Vad gäller yrkesutbildningarna kan man konstatera att det är ett betydande missnöje.
Citera
2008-01-05, 10:18
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...hade det varit bra, men sossarna har ju just meddelat att de inte duger till att ompröva sin skolpolitik.
Att föräldrarna är nöjda kan ju faktiskt bero på att de inte begriper bättre. "Kunden" i det här fallet är varken föräldrar eller elever utan staten, som betalar för nöjet och de arbetsgivare som skall ta emot eleverna. Vad gäller yrkesutbildningarna kan man konstatera att det är ett betydande missnöje.

Kunden är faktiskt inte staten, utan kommunen när de gäller skolan. Men som vanligt lever de inte i verkligheten. Sedan anser jag att vissa rektor är helt jävla fel ute.

Nu när jag är ute och vika så har jag sett att de har funnits 87,-90 som vika i skolan både som fritispedagog och som lärare. Kan vi då förvänta oss att vi skall vara bästa skolan i världen när de som precis har gått ut gymnasiet får jobb i skolan, medan jag som är behörig knappt får några vik?

Sedan om vi titta på våra grannländer så bjuder dessa på bostad och förbindelse till skolan. Själv så skiter jag förmodligen i Sverige nu. Om sanningen skall fram hade Norge, Danmark haft högskoleutbildning på sina lärare så hade svenska elever vara sämst i Norden. Men som sagt samhället bygger den skolan de vill ha.

Det är ni som är folket som bestämmer, vilken skola vi skall ha. Ni verka bygga en skola där obehöriga lärare bara för jobba, och ungdomar som precis har gått ut gymnasiet får jobb i skolan. Så anklaga inte lärarutbildningen för detta!
Citera
2008-01-05, 10:47
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cptb
jag hoppas att de kommer satsa på elever som har lätt för skolan, allt för ofta begränsas dessa elever av Snor-Pelle, 13år och Piss-Bosse, 13år.

Jag har vikarierat i några skolor.
Snor-Pelle och Piss-Bosse är utdöda.

Alla elever är muhammedaner och negrer nuförtiden.
Det är de som är Sveriges framtid.
Citera
2008-01-05, 16:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Jag har vikarierat i några skolor.
Snor-Pelle och Piss-Bosse är utdöda.

Alla elever är muhammedaner och negrer nuförtiden.
Det är de som är Sveriges framtid.

Och vikarierna är rasister, har jag hört iaf
Citera
2008-01-07, 22:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:
Kunden är faktiskt inte staten, utan kommunen när de gäller skolan. Men som vanligt lever de inte i verkligheten. Sedan anser jag att vissa rektor är helt jävla fel ute.

...kommunen är leverantör och staten betalar = köper, och är alltså kund. Givetvis är vissa rektorer blåsta, ty de arbetar i ett kommunalt moras, med otydligt uppdrag och få befogenheter och är därtill kvinnor i allt för hög grad.

Citat:
Nu när jag är ute och vika så har jag sett att de har funnits 87,-90 som vika i skolan både som fritispedagog och som lärare. Kan vi då förvänta oss att vi skall vara bästa skolan i världen när de som precis har gått ut gymnasiet får jobb i skolan, medan jag som är behörig knappt får några vik?

Nej, naturligtvis inte, men de är ju billiga vilket är det enda som intresserar kommunerna. Kommunalt = uselt.

Citat:
Sedan om vi titta på våra grannländer så bjuder dessa på bostad och förbindelse till skolan. Själv så skiter jag förmodligen i Sverige nu. Om sanningen skall fram hade Norge, Danmark haft högskoleutbildning på sina lärare så hade svenska elever vara sämst i Norden. Men som sagt samhället bygger den skolan de vill ha.

Så är det. Den svenska skolan är främst förvaring undan arbetslöshetsstatistik.

Citat:
Det är ni som är folket som bestämmer, vilken skola vi skall ha. Ni verka bygga en skola där obehöriga lärare bara för jobba, och ungdomar som precis har gått ut gymnasiet får jobb i skolan. Så anklaga inte lärarutbildningen för detta!

Jodå. Lärarutbildningen är en viktig del i vilken skola vi får, precis som tillsättning av rektorer, betygsystem etc.
Citera
2008-02-07, 09:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Till och...

...med lärarfacket har nu kommit till insikt om att skolan är ett moras. Dagisfieringen har lett till nationell utbildningskatastrof, och nu hastar det om man skall hinna vända skutan. Regeringen har bara ett och halvt år på sig, och skall man lyckas gäller det att stå på nu. Denna fråga kan bidra till valvinst nästa gång, men då måste man nog börja igår.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=740368
Citera
2008-02-07, 10:07
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
...med lärarfacket har nu kommit till insikt om att skolan är ett moras. Dagisfieringen har lett till nationell utbildningskatastrof, och nu hastar det om man skall hinna vända skutan. Regeringen har bara ett och halvt år på sig, och skall man lyckas gäller det att stå på nu. Denna fråga kan bidra till valvinst nästa gång, men då måste man nog börja igår.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=740368

Det är väl inte så konstigt att det "blåa lärarfacket" tycker detta. Det blåa facket har stor dubbelmoral. Jag får vara medlem där om jag vill, även om jag tillhör den andra skaran som bara "leker" med barnen. Har själv gått ut lärarförbundets riksförbund, eftersom jag inte tror på deras policy längre

Jag tycker att man som lärare skall ha insyn i vad man gör i de olika "stadierna" i skolan, men visst vissa saker kan man inte läsa ihop, eftersom pedagogiken skiljer sig lite åt. Det går att dela upp en del av pedagogiken i nuverande utbildning Det är de enda man läser ihop idag om man inte räknar med praktikmöterna som är en gång i månaden. Du kan inte säga att gymnasieutbildningen är viktigare än grundskolans tidigare år. I min värld så skall alla lärare se till att eleven klara målen i skolan oavsett vilken stadie man jobbar i. Därför måste man ha insyn i varandras verksamhet och ungefär samma lön. Visst djupare kunskaper behövs när man kommer upp i skolan, men man behöver mycket bredd kunskap i den yngre åldern, eftersom eleverna har massa frågor om allt möjligt.

Om de nu blir bättre lön för t.ex. gymnasielärare? Kan de inte bli så att alla som söker till lärarutbildningen vill bli gymnasielärare då? Det är bättre lön och bättre villkor där än t.ex i grundskolan. Varför inte kvalitesäkra hela skolan istället från förskolan upp till komvux? Det borde vara bättre.

F.ö håller jag med henne om punkterna

1 2 3 och kanske 5. Femman beror lite på hur auktorisation kommer se ut för lärare. Punkt 4 kan hon stryka direkt, eftersom problemet inte finns.

Ett stort problem är att samhället inte tror på lärarna, vilket gör att föräldrarna pratar skit om skolan framför sina barn. Detta medför att barnen blir mer skeptiska mot sina lärare varje dag.
Senast redigerad av tigertompa 2008-02-07 kl. 10:19.
Citera
2008-02-07, 10:36
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Dagisfieringen har lett till nationell utbildningskatastrof, och nu hastar det om man skall hinna vända skutan.
Vet inte vad du syftar på??Den Svenska skolan är en alldeles utmärkt plattform för en gedigen kunskapsryggsäck!
Problemet ligger utanför skolans värld, bla Dagens Föräldrar. Engagemanget från dagens föräldrar är i stort sett obefintligt. Barn i den obligatoriska grundskolan behöver engagegerade föräldrar. Ett nytt betygsystem löser nada!!
Citera
2008-02-07, 10:41
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Vet inte vad du syftar på??Den Svenska skolan är en alldeles utmärkt plattform för en gedigen kunskapsryggsäck!
Problemet ligger utanför skolans värld, bla Dagens Föräldrar. Engagemanget från dagens föräldrar är i stort sett obefintligt. Barn i den obligatoriska grundskolan behöver engagegerade föräldrar. Ett nytt betygsystem löser nada!!

Precis och skolan måste lämna över en del av ansvaret till föräldrarna igen. Dagens föräldrar måste ha missuppfattat ordet fostran. De tror att de betyder uppfostran. Om du skall gnälla på någon Strix m/94 så gnäll på föräldrarna som inte har tid med sina barn. Har suttit på utvecklingsamtal och väntat på att föräldrarna skall komma, men de dyk aldrig upp.
Citera
2008-02-07, 12:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Oha...

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa

...hahahahahaha!
När dagens förstagångsväljare (80%) inte vet vilket parti som satt i regeringen förra mandatperioden, så finns inte ordet kunskap med i skalan ens. Resultatet är uselt, alltså är systemet kass!

Det faktum att föräldrarna så gott de kan smiter från sitt ansvar, förtar inte det ansvar skolan har. Länge har jag tjatat om behovet av en lag om bristande föräldraskap.
Citera
2008-02-07, 12:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Du har...

Citat:
Precis och skolan måste lämna över en del av ansvaret till föräldrarna igen. Dagens föräldrar måste ha missuppfattat ordet fostran. De tror att de betyder uppfostran. Om du skall gnälla på någon Strix m/94 så gnäll på föräldrarna som inte har tid med sina barn. Har suttit på utvecklingsamtal och väntat på att föräldrarna skall komma, men de dyk aldrig upp.

...säkert rätt. Men usla föräldrar är inte en ursäkt för en dålig skola.
Citera
2008-02-07, 13:07
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
...säkert rätt. Men usla föräldrar är inte en ursäkt för en dålig skola.

Jag tror de finns ett samband om jag skall vara ärlig. Titta på den finska skolan. Lägst kostnad per elev men ligger ändå gemsidigt med vår skola och övriga grannländer. Varför? Samhället tror på sina lärare i de finska samhället. Jag ser gärna en femårig lärarutbildning här i Sverige, oavsett vilket "stadie" man jobbar i.

Visst, de finns bra och mindre bra saker i skolan, men medias bild är så fruktansvärt fel om skolan. F.ö håller jag med dig om en lag, eller ett hem om föräldrarna inte sköter sitt uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in