2010-12-17, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick
Det är värre än man kan tro.

Tror jag inte, jag vet att det är värre än värst.
Citera
2010-12-17, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny O
Jag är själv elev på lärarutbildningen. Herr Leijonborg har nu närmast idolstatus hos mig och många av mina kursare.

Med andra ord finnes det hopp om att åtminstone några elever kommer att lära sig något väsentligt i framtiden. Fortsätt som du gjort och framtiden är din.
Citera
2010-12-17, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...men nu tar Leijonbroiler och Rottingmajoren hand om dem!

Jag tror att huvudproblemet på många akademiska utbildningar är att lärarna eller föreläsarna om du vill
inte har någon praktisk utbildning att tala om. Vad man gör utan praktisk utbildning är att man tenderar använda den teoretiska utbildning man själv blev "itutad".

Den uppgraderas aldrig med egen självlärd praktisk kunskap.
Citera
2010-12-17, 20:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swashplate
Jag tror att huvudproblemet på många akademiska utbildningar är att lärarna eller föreläsarna om du vill
inte har någon praktisk utbildning att tala om. Vad man gör utan praktisk utbildning är att man tenderar använda den teoretiska utbildning man själv blev "itutad".

Den uppgraderas aldrig med egen självlärd praktisk kunskap.

Det har jag begränsade möjligheter att uttala mig om. Men det tycks ofta vara så att både lärarutbildningarna och de blivande lärarna inte i tillräckligt hög utsträckning är teoretiskt kapabla och teroretiskt belästa.

För att förbättra lärarutbildningen och skolresultaten föreslås idag följande:

Citat:
Vi vet inte exakt hur bra svensk skola var förr. Men idag har vi medelmåttiga skolor. Så har det varit i alla Pisa-undersökningar sedan start, men trenden är likväl stadigt nedåt. Vi har ännu inte sett vad detta tapp betyder för svensk konkurrenskraft. De som var femton år i den första Pisaomgången har knappt hunnit ut på arbetsmarknaden. Eftersom Sverige i likhet med hela västvärlden har kunskapssamhälle som strategi är dock resultaten oroväckande.

En ökning av lärarlöner, kanske med 10000 kronor i månaden, skulle starta en god spiral. Det kan enkelt finansieras inom ramen för befintliga kostnader för skolan. I den mån regeringens lärarcertifikat minskar utbudet av lärare, kan det också bidra. I övrigt är en sådan reform nog dessvärre föga effektiv.

Vägen mot en bättre utveckling går via bättre lärare. Vi behöver inte mer lärartäthet, vi behöver tätare lärare.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tatare-larare-inte-larartathet_5816023.svd

Men, enligt min mening bör det ske i samband med ett förstatligande av grund- och gymnasieskolan. Kommunerna har varit fria att välja metod för att vanstyra den svenska skolan allt för länge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in