Citat:
Ursprungligen postat av swashplate
Jag tror att huvudproblemet på många akademiska utbildningar är att lärarna eller föreläsarna om du vill
inte har någon praktisk utbildning att tala om. Vad man gör utan praktisk utbildning är att man tenderar använda den teoretiska utbildning man själv blev "itutad".
Den uppgraderas aldrig med egen självlärd praktisk kunskap.
Det har jag begränsade möjligheter att uttala mig om. Men det tycks ofta vara så att både lärarutbildningarna och de blivande lärarna inte i tillräckligt hög utsträckning är teoretiskt kapabla och teroretiskt belästa.
För att förbättra lärarutbildningen och skolresultaten föreslås idag följande:
Citat:
Vi vet inte exakt hur bra svensk skola var förr. Men idag har vi medelmåttiga skolor. Så har det varit i alla Pisa-undersökningar sedan start, men trenden är likväl stadigt nedåt. Vi har ännu inte sett vad detta tapp betyder för svensk konkurrenskraft. De som var femton år i den första Pisaomgången har knappt hunnit ut på arbetsmarknaden. Eftersom Sverige i likhet med hela västvärlden har kunskapssamhälle som strategi är dock resultaten oroväckande.
En ökning av lärarlöner, kanske med 10000 kronor i månaden, skulle starta en god spiral. Det kan enkelt finansieras inom ramen för befintliga kostnader för skolan. I den mån regeringens lärarcertifikat minskar utbudet av lärare, kan det också bidra. I övrigt är en sådan reform nog dessvärre föga effektiv.
Vägen mot en bättre utveckling går via bättre lärare. Vi behöver inte mer lärartäthet, vi behöver tätare lärare.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tatare-larare-inte-larartathet_5816023.svd
Men, enligt min mening bör det ske i samband med ett förstatligande av grund- och gymnasieskolan. Kommunerna har varit fria att välja metod för att vanstyra den svenska skolan allt för länge!