Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...tidigare framhållit kommer den kritiken från de som känner sig utpekade, och har intresse i att försvara det bestående. Mellan skål och vägg framkommer det ju tydligt att många både lärarstudenter och deras lärare, har kraftiga synpunkter på utformningen, kraven etc. Dessbättre kommer nog regeringen att vända ut och in på flummet och se till att det blir en annan ordning, men jag ljög väl om jag trodde att det kommer att bli toppklass. Man får hoppas på en rätt riktning i alla fall.
Ska vi då enas om att sanningen ligger i mitten? Jag tycker att det mesta är bra på lärarutbildningen idag. Det kan säkert beror på att jag går där som student, och kanske få en helt annat uppfattning när jag har jobb. Men jag har i alla fall lärt mig väldigt mycket på de 3,5 åren jag har pluggat. Men visst det finns brister i lärarutbildningen. Precis som det finns brister i andra utbildningar, men göra en ny utbildning efter sex futtiga år. Då tycker jag inte att man gav den är en rättvis chans, med tanke på hur många den har utbildat.
Ja, det kommer säkert införa en del förändringar, bara de inte dela lärarkåren så är jag nöjd. Jag anser att läraren ska ha rätt till att äga rätten till att forska i skolan bla. Resten finns redan avlagt i tråden. Jag tror att lärarna måste ha förståelse för vad lärarna gör i de olika åldrarna.
Citat:
På högstadiet skall man enligt min mening läsa riktiga ämnen, och inte göra pytt-i-panna av dem. För yngre elever är det måhända lämpligt att sammanhålla t ex naturlära. I alla händelser var min poäng att det inte är så originellt med sammanslagna betyg som Du försöker göra gällande. För de allra flesta elever kommer ett gemensamt sedebetyg att fungera väl. För dem där det inte gör det, ligger sannolikt orsaken hos eleven, pga variabelt dåligt uppförande, och då fungerar det ju faktiskt där också. Eleven har bevisbördan, som alltid.
Har jag sagt att man ska slå samman betyg? Vad har du fått det i från? Jag diskuterade hur man skulle lösa det praktikst med betyg i ordning och reda. Om eleven skulle få ett betyg i ordning och reda i varje ämne eller skulle ha ett gemensamt betyg i ordning och reda.
Man gör det ganska enkelt att bara skylla på eleven. Då faktiskt eleverna kan ha andra orsaker till att det inte går att uppföra sig i skolan, och att eleven inte orkar plugga. Jag anser att man också måste se den sociala situationen runt omkring eleven. Därmed inte sagt att han ska ha g bara för att han har ansträngt sig efter bästa förmåga.
Jag håller med dig om att man ska läsa riktiga ämnen på högstadiet, och inte slå ihop ämnen med varandra, men ibland tror jag det kan vara nyttigt att jobba ämnesöverskridande även där. Men det ska inte påverka betyget i det enskilda ämnet.