Citat:
Ursprungligen postat av Philemon046
Ni gör ju ungefär samma saker som gymnasielärarna gör - fast de gör det på så mycket högre nivå. Jag har aldrig avsiktligt försökt få det till att lågstadielärare är oviktiga - tvärtom. Du har dessutom en väldig poäng i att allt lärande är viktigt.
Högre nivå vet jag inte, men ni går djupare in på saker och ting kan jag känna.
Citat:
Däremot kan man inte komma ifrån att gymnasielärarna jobbar på så mycket högre nivå. Eleverna är mer krävande, föräldrarna också då de inte bara kräver att eleven ska trivas utan också ska lära sig så mycket som möjligt. Föräldramötena är också de på högre nivå på gymnasiet och tror du för fem öre att det är svårare att planera utvecklingssamtal 2-3 gånger/läsår för en lågstadielärare?
Eleverna kan vara krävande även i lågstadiet, samt föräldrarna kan också vara grymt krävande. De kan komma med den ena boken efter den andra. Där måste man först lyssna på föräldrarna, sam ta ställning till om man vill ha den i undervisningen eller inte. Det handlar om att stimulera och motivera eleven.
Nä, men ni har tid på skolan att göra vissa saker också som vi inte har. Vi har mer föräldrarkontakt än vad ni har. Där har ni tid över som vi inte har.
Citat:
Vidare är det snack att det skiljer ett års utbildning. På lärarhögskolan, ja, men vill du bli historielärare på gymnasienivå måste du ha läst många poäng där också. Ett annat exempel är språken: en lågstadielärare i Svenska ställer inte höga krav på eleven - det handlar om att skriva lite historier och läsa enklare böcker. På gymnasienivå handlar det om att analysera litteratur. Skillnad? Givetvis kan man inte göra det med en 8-åring men tro fan att det behövs mer utbildning för att kunna leda dylika lektioner!
Jag erkänner att jag hade fel. De skiljer två år om man blir gymnasielärare eller 2,5 beroende på vilka ämnen man läser. Det skiljer faktiskt inte mer än så. De olika lärarutbildningarna är på 3,5 år 4,5 år och 5,5 år. Men alla läser egentligen 4, 5 eller 6 år.
Ja skriva lite historier, samt rätta om eleven vill de, eller svara på brevet som de har skrivit och ibland kan de vara svårt att tyda vad eleven menar. Jag är helt övertygad att vi lägger ner lika mycket tid utanför skolan, men på lite olika saker, så sluta höj gymnasielärare till något bättre än lågstadielärare. Vi är lika mycket värda för eleverna.
Jag tycker att alla som går på lärarutbildningen behöver inse att vi alla skall hjälpas åt istället, så att eleven kan gå ut skolan med en rak rygg, samt med en gedigen kunskap i ryggsäcken. Alla lärare skall se till att de efterföljs.