2010-06-07, 04:09
Medlem
FallenMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Inte nog med det - svenskläraren vet inte ens beteckningen på det egna yrket!

Det där tycker jag bara är fånigt, bättre att skriva på det logiska sättet.
- Hej, jag är slöjdlärare, jag lär ut slöjd.
- Hej, jag är mattelärare, jag lär ut matte.
- Hej, jag är historialärare, jag lär ut historia.
- Hej, jag är svensklärare, jag lär ut svensk .
Citera
2010-06-07, 18:23
Medlem
LFEs avatar
Fortfarande ingen kommentar på mitt inlägg men folk fortsätter att prisa den Finländska skolan som överlägsen den svenska!

Fan att högern är så blind för sina egna misstag, synd om Sverige.

Återigen, varför vägrar ni konservativa och liberaler erkänna och kommentera på det faktum att Finland i princip övertagit Sverige sedan Sverige liberaliserat skollagen, skolplanen och tillåtit friskolor? I Finland finns knappt några och de som finns är av privat modell som "Tyska", "Svenska" och "Internationella" elitskolor/diplomatskolor/minoritetsskolor.

Vanliga friskolor finns inte, statliga skattepengar går inte till att finansiera flummeriet som skapats i de svenska friskolorna och spritt sig till de kommunala. Därför är den finska skolan bättre och billigare.

Inte på grund av traditionell socialdemokratisk politik utan på grund av "flummig" liberalism och privatisering.
Citera
2010-06-07, 18:37
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Fortfarande ingen kommentar på mitt inlägg men folk fortsätter att prisa den Finländska skolan som överlägsen den svenska!

Fan att högern är så blind för sina egna misstag, synd om Sverige.

Återigen, varför vägrar ni konservativa och liberaler erkänna och kommentera på det faktum att Finland i princip övertagit Sverige sedan Sverige liberaliserat skollagen, skolplanen och tillåtit friskolor? I Finland finns knappt några och de som finns är av privat modell som "Tyska", "Svenska" och "Internationella" elitskolor/diplomatskolor/minoritetsskolor.

Vanliga friskolor finns inte, statliga skattepengar går inte till att finansiera flummeriet som skapats i de svenska friskolorna och spritt sig till de kommunala. Därför är den finska skolan bättre och billigare.

Inte på grund av traditionell socialdemokratisk politik utan på grund av "flummig" liberalism och privatisering.
Om det är friskolorna som signifikant drar ned kunskaperna i den svenska skolan bör ju rimligtvis friskolorna ha sämre resultat på standardiserade prov.
Citera
2010-06-07, 18:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
De där stämmer faktiskt inte riktigt, utan det är valfjäsk från Herr Björklund. Själv har jag en termin, två terminer med bedömning om hur man sätter betyg eller omdöme. Att han inför allmän didaktik på lärarutbildningen ser jag inga problem med. Även att man inför svenska och matematik för barnen i grundskolan, vilket jag anser skulle vara obligatorisk från början om man arbetar med lågstadiebarnen. Då de främsta i skolan ger utrymme för detta tycker jag. Konflikthanterings frågan borde även Herr Björklund tar tag i, eftersom det alltid uppstår konflikter varje dag i skolan.

Sådana här frågor som ovanstående diskuterades redan innan Björklund kom till makten.

Det är väl fullt möjligt att det ingår i den utbildning Du går, men vad jag förstår har det saknats i rätt många år tidigare. Konflikthantering kan till stor del avhjälpas genom en ökad disciplin, i övrigt handlar det mycket om rimliga befogenheter för läraren och bättre förmåga i ledarskap.

Citat:
Det enda jag är lite skeptiskt till är att man har delat upp lärarutbildningen grundskolans tidigare år 1-3, och att inte fritidspedagoger har samma utbildning. Då dessa yrkeskategorierna jobbar, så tätt ihop med varandra i skolan idag. Då tycker jag att det var bättre som förr att man blev både förskollärare, fritidspedagog och lärare. Visst, kan man kunde delat upp förskollärare, och de andra två, samt haft mellanstadielärare, högstadielärare och gymnasielärare.

Allt som Herr Björklund gör är inte fel, men att ha nationella prov i årskurs 3 kan återigen diskuteras p.g.a. att vissa barn är väldigt omogna i den åldern.

Det där är litet för specifikt för min bedömning, men hade man gett samma utbildning till fritidspedagoger, så hade de väl varit lärare?
Citera
2010-06-07, 18:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hmm, så vi har den sämsta skolan?
Visste ni att europeiska statschefer från höger och vänster vallfärdar till Sverige för att titta på våran skola här? Visste ni att kvalitén på utbildningar överlag har fallit mer på andra platser än i Sverige? Storbritannien och USA är ju ett skithål idag.

Kanske att Finland och något nordiskt land har lite bättre men sossarna har de facto lett landet in i att vara ett av världens mest utvecklade länder i världen. Rent kunskapsmässigt och teknikmässigt ligger vi i topp. Att detta är ett misslyckat kapitel från S sida går inte att bevisa.

Annat går dock säkert att bevisa.
Undrar vad resultatet skulle bli om vi följde kommersialiseringen av TV-utbudet och våra ungas utbildningsnivåer. Tror ni att dessa skulle stämma bättre överens än mandatperioderna för S styre?

Eller varför inte ta avregleringen av den kommunala skolan och införandet av friskola. Friskolor var ju de första att ta in "flummet" i klassrummen! Är detta också vänsterns fel? Skulle säkert kommit mycket tidigare om högern fått sitt.

Vad jag förstår är det främst vårt friskolesystem med skolpeng man studerar, t ex från Storbritannien. Innehållet i skolundervisningen lämnar numera knappast underlag för beundran. Då åker man med fördel hellre till Finland.
Citera
2010-06-07, 18:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Ja, det var väl Lenin som myntade det.

Ja, jag tyckte det passade, i det sammanhanget.
Citera
2010-06-07, 19:01
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Om det är friskolorna som signifikant drar ned kunskaperna i den svenska skolan bör ju rimligtvis friskolorna ha sämre resultat på standardiserade prov.

Nej då kommunala skolor anpassat sig efter friskolorna för att attrahera elever då flummet lockat ungarna till friskolorna och då man uppmuntrat kommunala skolor att själva införa flum för att det skulle vara bättre.

Dessutom har friskolorna ett direkt vinstintresse av att höja betygen och jag vet personligen att korruption förekommer.
Citera
2010-06-07, 19:02
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Nej då kommunala skolor anpassat sig efter friskolorna för att attrahera elever då flummet lockat ungarna till friskolorna och då man uppmuntrat kommunala skolor att själva införa flum.
Hatten av för dagens mest kreativa bortförklaring.
Citera
2010-06-07, 19:06
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Hatten av för dagens mest kreativa bortförklaring.

Det är ju tyvärr så marknaden fungerar och staten har valt att blanda in marknadsaspekter i utbildningen.

Ju fler elever=Ju mer cash.
Ju högre betyg=Ju fler elever=Ju mer cash.

Folk i 15 års åldern skiter i att utbildningen är undermålig och vill ha egna datorer som man spelar spel på, halvdagar så att man bara behöver gå i skolan halva dan, projekt som man själv bestämmer vad de ska va och hur de ska betygsättas osv.

För att få elever in i skolan behöver man alltså anpassa sig till dessa friskole-drivna förändringar möjliggjorda av den försvagade skolplanen och avregleringen vilket gör att kommunala skolor anpassar sig till friskolor.

Friskolor har även som sagt ett direkt vinstintresse i att skicka ut folk med högre betyg och man ändrar ofta betygen i förmån för ett starkare än för ett svagare vid gränsfall till exempel.
Citera
2010-06-07, 19:10
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Det är ju tyvärr så marknaden fungerar och staten har valt att blanda in marknadsaspekter i utbildningen.

Ju fler elever=Ju mer cash.
Ju högre betyg=Ju fler elever=Ju mer cash.

Folk i 15 års åldern skiter i att utbildningen är undermålig och vill ha egna datorer som man spelar spel på, halvdagar så att man bara behöver gå i skolan halva dan, projekt som man själv bestämmer vad de ska va och hur de ska betygsättas osv.

För att få elever in i skolan behöver man alltså anpassa sig till dessa friskole-drivna förändringar möjliggjorda av den försvagade skolplanen och avregleringen vilket gör att kommunala skolor anpassar sig till friskolor.

Friskolor har även som sagt ett direkt vinstintresse i att skicka ut folk med högre betyg och man ändrar ofta betygen i förmån för ett starkare än för ett svagare vid gränsfall till exempel.
Visst finns risken för betygsinflation om man inte inför standardiserade prov, men det är ju en mycket enkel åtgärd.

Kan du i övrigt belägga att (de enligt dig flummiga) friskolorna ger eleverna sämre kunskaper?
Citera
2010-06-07, 19:19
Medlem
LFEs avatar
Jag kan endast belägga att i relation till länder som har haft kvar sin kommunala skolform och centraliserade skolpolitik har utvecklats bättre än de som tillåtit avreglering av skolformen och tillåtit friskolor av bli allt fler. Har också läst och bevittnat att korruption förekommer.

Sen gillar jag inte standardiserade prov. Ett prov var tredje månad? Det är bättre att bedöma eleverna på flytande basis då alla kan ha en dålig dag och göra ett dåligt prov. Problemet med att lärare uppmuntras att ge elever lätta uppgifter, allt för fria uppgifter eller att höja betygen undviks genom att man tar bort vinsttänkandet och alltså friskolorna i sig.
Citera
2010-12-17, 13:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Nu blir det slut på snusket! Decenniers misskötsel fick idag sin slutliga konsekvens. Lärarhögskolan i Stockholm, för tillfället maskerad i Stockholmsuniversitet, mister examensrätten till lärare. Grundlärare skall väl motsvara det man förr kallade folkskollärare, antar jag.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stockholms-lararutbildning-stoppas_5815267.svd

Detta är kanske det viktigaste konkreta resultatet hittills av alliansregeringens utbildningspolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in