2007-09-19, 12:26
Medlem
Citat:
1. Den generella kunskapsnivån blir faktiskt lägre, och informationssamhället hjälper inte ett dugg i det avseendet. Flera studenter visar varje termin upp kunskapsluckor i ren allmänbildning som inte ens fanns för sju år sen.

Eftersom dessa studenter är lika intelligenta som deras tidigare kollegor tar jag (och alla mina kollegor som ALLA ser precis samma sak) det som ett tecken på att de inte har fått samma kunskapsbas under sin grundskole- och gymnasietid som tidigare årskullar.

Detta är något som har noterats också på gymnasienivå. Elevernas förkunskaper är lägre idag, det är de flesta tämligen eniga om. Kunskapsluckorna är i många fall rent skrämmande. Troligtvis är det den fullständigt irrationella aversionen mot faktakunskap som ligger bakom.

Citat:
Infosamhället hjälper inte eftersom det inte räcker att veta att info principiellt är tillgänglig och hur man får tag i den den. Det räcker inte ens att veta hur man handskas med den källkritiskt om man inte redan i förväg har en stabil kunskapsgrund att stå på. Man söker inte efter något man inte har en aning om existerar. Här har den "nya" skolan misslyckats.

Du har onekligen en poäng här. Att någonting så enkelt kan vara så svårt att förstå är helt obegripligt. Ett av standardargumenten från "sök kunskap själv"-falangen är att vi lever i en tid när kunskapen ändras så snabbt att det inte är någon större idé att lära sig den. Även om påståendet skulle vara sant, vilket det inte är, är det inte relevant då kunskapens grundstruktur fortfarande är densamma och den måste man lära sig. Det blir helt enkelt lättare att lära sig nytt om du har välfungerande scheman
Citera
2007-09-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Du kan inte anklaga lärarutbildningen 2001 ett förr denna kunskapslucka hos de elever som kommer till univ/högskolan. De får i sådana stå för tidigare lärarutbildningar stå för, samt att vi har alldelles för många obehöriga lärare i dagens skola. Det är där problemet ligger och inte i lärarutbildningen 2001, eftersom jag tycker att jag har bra grund att stå på. Dessutom har man inte hunnit utbildad så många lärare ännu. Men utredningar är alltid bra, men dessa skall inte vara förutbestämda, vilket utredningen om lärarutbildningen verkar vara med tanke på namnet och inledningen av rapporten.

Det är helt riktigt att den nya lärarutbildningen inte kan lastas för kunskapsluckorna. Men dagens lärarutbildning är ett resultat av samma kunskapssyn som orsakat kunskapsluckorna, och därför måste den göras om. Den grundläggande misstaget är en övertro på PBL och liknade metoder, som inte har något som helst forskningsstöd och som bryter mot kognitionsvetenskapens rön.

Dessutom finns en övertro på pedagogik, konsten att lära ut är egentligen tämligen enkel. Det en lärare behöver få med sig är en gedigen ämneskunskap och en uppsättning praktiska metoder för undervisningen. Mycket av det som lärs ut på lärarhögskolorna är tämligen meningslöst för den fortsatta professionen. Kunskapsteori och kognitionsvetenskap skulle visserligen också tillföra en del, läser ni det?

Citat:
Angående informationsamhället som finns, så skall man som lärare vara handledare och ställa frågor till sina studenter, så de lär sig tänka kritisk om saker ting. Du kan t.ex. ställa frågor som gör att de börjar reflektera över saker och ting. Detta kan säkert beror på att de gamla lärare inte har denna kunskapen att vara handledare.

Om man lär sig disiplin så lär man sig hur läraren vill att man skall göra och inte tänka kritisk, utan man tror på allt de läraren säger. Detta kan även vara en orsak till att kunskapen sjunker, eftersom i dagens informationssamhälle så ifrågasätter eleverna mycket mer än förr.

Det du skriver om här är ingenting som är speciellt för informationssamhället. Det du beskriver är helt enkelt den hederliga gamla sokratiska metoden. Det har alltid varit lärarens roll att genom frågor sätta igång tankar och få till stånd perspektivbyten hos eleven. Det är en grundläggande pedagogisk metod och ingenting nytt.

Varför skulle disciplin stå i motsättning till kritiskt tänkande? Förväxla inte kritiskt tänkande med blint ifrågasättande- det är inte samma sak.
Citera
2007-09-19, 13:26
Medlem
trass avatar
Citat:
Jag trodde vi pratade om eleverna i grundskolan och gymnasiet. Det är väl klart de ifrågasätter mer idag än gårdagens samhälle, med tanke på vilka möjligheter att kunna göra detta idag.

Studenter på univ ifrågasätter så klart saker och ting. De blir ju behandlade som vuxna, vilket man inte blir i grundskolan och gymnasieskolan. Jag pratade dock om grundskolan och gymnasielever, så varför inför du nu detta i diskussionen?

Du hävdade att kunskapsnivån inte sjunkit, och jag redogjorde för min erfarenhet av hur studenters kunskapsnivå försämrats de senaste åren. De har en svagare kunskapsbas när de lämnar gymnasiet idag än tidigare, vilket alltså är en kommentar till grundskolan och gymnasiet.

Citat:
Dessutom tycker de som föreläser om univ om att bli ifrågasatta av studenter, eftersom en ny student som inte är lika långt inne i sitt ämne som en dokterand, eller en professor kan ha andra tankebanor än de andra två damerna/herrna.

Självklart. Bra högstadie- och gymnasielärare tycker också det är kul. Mina bästa lärare där hade en gedigen kunskapsbas och var samtidigt entusiasmerande och uppskattade sakligt ifrågasättande. Har man en stabil kunskapsgrund och brinner för sitt ämne tycker man som regel det är roligt att diskutera.

Citat:
Då får du anklaga 1994års reform och inte lärarutbildningen 2001 för detta. Det hela blir ju absurd när fp klaga på sitt egna läroplaner, skollagen när de var dessa som genomförde förändringarna 1994.

Jag har aldrig haft för avsikt att försvara fp.

Citat:
Jag menade behavorismen jämfört med de sociokulturella perspektivet står i kontrast till varandra. Om vi lever i ett samhälle som är demokratiskt anser jag att vi skall ha demokratiska ledare i lärarummen som kan föra en diskussion med sina elever, istället för att bestraffa eleverna för att de inte kan uppföra sig. Där av kontrasten. Dessutom skall lärare idag kunna handla eleverna så att de kan sålla informationen och göra dessa till kritiska reflekterande invidider. De funkar inte med de gamla synsättet då man fick skäl om man ifrågasatte läraren och sämre betyg för detta.

Gör du inte en halmgubbe av "det gamla synsättet" nu? Vilken tid talar du om? 1928, 1949, 1968, 1983, 1997? Jag har aldrig varit med om att någon elev i grundskolan eller gymnasiet fick skäll eller ännu mindre sänkt betyg för att på sakliga grunder ha ifrågasatt lärarens undervisning.

Självklart ska lärare kunna ha en diskussion med sina elever, ingenting i det strider mot tanken på att en solid kunskapsgrund är nödvändig och att skolan blivit sämre på att förmedla en sådan. Du får det att låta som att alternativen är antingen tigertompa eller Caligula i Hets.

Citat:
Vi har även två stycken saker vi skall lära ut i dagens skola. Det första är kunskapen till eleverna. Den andra är att vi skall fostra eleverna till goda demokratiska medborgare. Jag tror inte det är lärarna som brister idag, utan det är föräldrarnas roll som inte hjälper till idag som man gjorde förr med t.ex. läxläsning och fråga om hur de går i skolan för barnet.

Det är inte bara lärarna som brister, det är ju hela grundsynen som är sned. Lärarna är bara redskapet längst ut och jag skyller ingalunda allt på dem, det är snarare den soppa de kokas i innan de släppts ut som är problemet, liksom tillredarna av denna soppa inom en rad institutioner.

Citat:
Själv så har jag varit med på utvecklingsamtal där föräldrarna inte ens har kommit till skolan, eller de har varit där men inte brytt sig ett enda dugg om vad läraren har sagt.

Ja, den typen av föräldrar har alltid funnits och kommer alltid att finnas, precis som att det alltid kommer att finnas engagerade föräldrar som hjälper sina barn medvetet eller helt omedvetet genom att läsa, göra och prata om intressanta saker som utvecklar barnens språk och stimulerar deras intresse för kunskap.

Det är därför skolan har en så viktig roll i att särskilt bistå barn från den första typen av hem. Då går det inte att kompromissa med kunskapsgrunden, och detta är denna verkliga utmaningen för en radikal utgångspunkt som bygger på äkta engagemang och inte på klichéer. Jag tycker alltså att det är ett problem att skolan misslyckas med eleverna från kognitivt sämre bemedlade miljöer. Du utgår från en mjukliberal, pseudoradikal grundsyn som har samma konsekvenser för det sociologiska kunskapssnittet som en konsekvent radikal nyliberalism skulle ha för den ekonomiska fördelningen.

Citat:
Även om han bara kan lära ut på ett sätt och du inte fattar något av de sättet? Vad skulle du då lära dig? Om vi då jämför med en lärare som har PYTTElite sämre kunskap än den obehöriga lärare, men han lär ut på flera sätt. Då hade jag valt den andra lärare, eftersom han antaligen kommer lära mig mer kunskap än den första och tillräckligt för att klara mig i samhället.

Om skillnaden är pytteliten så kanske det går an, men jag har svårt att tro att det är de obehöriga lärararna som är problemet. Det är snarare ett skråprotektionistisk perspektiv från din sida än ett elevcentrerat.

Citat:
Den första läraren du pratar om skall dock få gå en snabbutbildning inom pedagogik så att vi kan använda hans erfarenhet och kunskap, så att han lär ut på mer än ett sätt.

Varför inte, vederbörande är förmodligen redan formad som självständigt tänkande individ och kommer därför själv att förstå vad som är vettigt och vad som är destruktivt snömos.

Citat:
Jag utgår som sagt ifrån att grundskoleelever och gymnasieskolelever inte gör detta då det är uppfostrade i den behavoristiska skolan. Där man skulle följa de regler och lagar läraren har satt upp. Om du ifrågasatte läraren och hans kunskap så låg detta säkert grund till att du fick sämre betyg och du blev bestraffad så fort du gjorde något som läraren inte tyckte var bra. Du lärde dig de läraren ville att du skulle lära dig, utan att reflektera över detta själv.

Halmgubbe igen, och inte bara över den tidigare skolan utan även över dess elever. Vad har du fått det ifrån att elever för säg 20 år sedan aldrig reflekterade över vad de fick lära sig? Det är ju helt absurt.

Är det lärarhögskolan som förmedlar dessa halmgubbar till dagens 20-25-åriga lärarstudenter?

Citat:
När man själv gick i skolan ställde man sig ofta frågan till läraren. Varför skall jag lära mig detta för att klara mig i samhället? Du fick inget svar på den frågan oftast, utan du fick en utskällning att du skulle vara tyst och räkna precis som alla andra.

Där har vi grunden för en av dagens svenska samhälles mest karaktäristiska egenskaper - utilitaristisk antiintellektualism. Sektledarna på lärarutbildningen menar att en grundläggande allmänbildning inte är viktig för en ung människa i dagens Sverige. Det man inte kan går ju att hitta i en bok, eller på nätet. Problemet är att det du inte känner till kan du inte söka, vilket gör referensramarna smalare och därmed begränsar den existerande och potentiella intellektuella utblicken hos en hel generation, hur mycket kunskap de än har runt omkring sig i teorin.

Vad betyder då "klara mig i samhället"? Man får förmoda att grundskoleelever kommer att ha de mest olika positioner och sysselsättningar senare i samhällslivet. Vilken nivå ska vi då lägga oss på? Var någonstans börjar "äsch det räcker, nu klarar de sig"?

Ur ett större perspektiv är detta ett utslag av att den tidiga arbetarrörelsens breda bildningsideal där kunskap hade status förbyttes mot en statsbärande före detta arbetarrörelses pragmatiskt, nyttoorienterat statsbygge där människor blir kuggar i maskineriet och kunskap i sig självt ses som något närmast kufiskt.

Dagens skola söker dölja detta genom att låtsas kämpa för de elever som "kom bort" i den gamla skolan, när de istället bara nischar in dem i systemets låglöne- och bidragsområde, där den erhållna kunskapen är adekvat mot behovet. Systemet reproducerar sig självt och lärarutbildningen försöker dölja vad det är fråga om.

Skolan ska stimulera intresse för kunskap och inte lära folk att följa minsta motståndets lag. Det är den bästa medicinen för att hjälpa svagare elever.

Citat:
Självklart skall läraren också har den mer tradionella rollen, men som sagt han måste ha grupparbete i sina kurser, eftersom det står i läroplanen94 att det är en av metodiken läraren skall jobba med är grupparbete. Förr i tiden stod de bör från lgr80.

Inget fel med grupparbete då och då på en den nivån. Tyvärr kör lata lärare med detta även på universitetsnivå vilket i stort sett aldrig blir så bra som det blivit om läraren förberett riktig undervisning i stället. Men det kan nog fungera som komplement på grundskola och gymnasium.

Citat:
Självklart är jag också kritisk till vissa saker inom lärarubildning man lär ut. Jag kan namge en hel del saker som att t.ex. att en kurs jag läste ville man att man skulle lära ut redan i femman hur en funktion fungera. I en svenskkurs vill de att man skulle gå ut med eleverna varje dag och lära de läsa på de sättet. Jag tycker dock det finns väldigt mycket poänger i den nya lärarutbildningen 2001 som är användbart i dagens skola för lärare att använda.

Det är bra, jag tror också att du efter några år i din praktiska lärargärning kommer att få mer distans till vad du lärt dig på lärarhögskolan.
Citera
2007-09-19, 13:46
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
tras/ Håller helt med. Motsättningen mellan kunskap och kritiskt tänkande är falsk. Kunskap är en förutsättning för äkta kritiskt tänkande. Och ja, skillnaden mellan okunniga och kunniga studenter blir större och större (dock är min erfarenhet att det faktiskt finns en duktig grupp studenter som är minst lika duktiga som tidigare kullar - håller du med?).

Ja, detta är förmodligen en konstant. Vad skolan gör idag är att försvåra för dem som inte har samma stöd hemifrån o.s.v. Studenter är inte okunniga i sig själva, och minst lika intelligenta som tidigare generationer. Skolan förstör för dem och är stolt över det.

Citat:
Detta är en parodi på kritiskt tänkande, eftersom kritiskt tänkande använder sig inte av en generell regel utan ser på varje sak var och en för sig och utreder den utifrån sina egenskaper. Negativismen använder sig av "tvärtomregeln" och är därför ett bliigt sätt att verka djup och anti.

Jo, det där beror väl lite på ämne och nivå. Jag ser gärna att folk ifrågasätter precis allt, så länge det är sakligt och mitiverat. Och de får tåla att jag argumenterar emot när jag tycker de har fel. Detta är då inte ett försök att "tysta studenter" utan att föra diskussionen.

Citat:
Detta utläggs i den eminenta danska boken Kritik av den negativa uppbyggligheten, som rekommenderas varmt.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185191191&r=1

http://www.axess.se/svenska/2007/05/intervju_lundberg.php

Intressant...
Citera
2007-09-19, 22:17
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Självklart. Bra högstadie- och gymnasielärare tycker också det är kul. Mina bästa lärare där hade en gedigen kunskapsbas och var samtidigt entusiasmerande och uppskattade sakligt ifrågasättande. Har man en stabil kunskapsgrund och brinner för sitt ämne tycker man som regel det är roligt att diskutera.

Då beror det nog mer på min subjektiva uppfattning. Jag hade en lärare som jag var nöjd med när jag gick på komvux. Där av min diskussion.

Citat:
Gör du inte en halmgubbe av "det gamla synsättet" nu? Vilken tid talar du om? 1928, 1949, 1968, 1983, 1997? Jag har aldrig varit med om att någon elev i grundskolan eller gymnasiet fick skäll eller ännu mindre sänkt betyg för att på sakliga grunder ha ifrågasatt lärarens undervisning.

Jag är helt övertygad att jag har fått sänkt betyg för jag gjorde en del saker som inte uppskattades av mina lärare.

Citat:
Självklart ska lärare kunna ha en diskussion med sina elever, ingenting i det strider mot tanken på att en solid kunskapsgrund är nödvändig och att skolan blivit sämre på att förmedla en sådan. Du får det att låta som att alternativen är antingen tigertompa eller Caligula i Hets.

Jag tror mer på att man förtjänar respekten av sina elever och låta eleverna vara med och bygga på kurserna. Då det finns forskning som säger att om man låter eleverna vara med och skapa reglerna, så bryter de inte sina regler.

Något jag absolut inte tror på är att man t.ex. skall stå upp och hälsa på läraren när han kommer. I lågstadiet räcker det med att man ta varje elev i handen när de kommer in i klassrummet.

Citat:
Det är inte bara lärarna som brister, det är ju hela grundsynen som är sned. Lärarna är bara redskapet längst ut och jag skyller ingalunda allt på dem, det är snarare den soppa de kokas i innan de släppts ut som är problemet, liksom tillredarna av denna soppa inom en rad institutioner.

Mer praktik och mer didaktik och metodik på HFU än på VFU. Ja där håller jag med dig helt och hållet.

Citat:

Ja, den typen av föräldrar har alltid funnits och kommer alltid att finnas, precis som att det alltid kommer att finnas engagerade föräldrar som hjälper sina barn medvetet eller helt omedvetet genom att läsa, göra och prata om intressanta saker som utvecklar barnens språk och stimulerar deras intresse för kunskap.

Språket är alltid roligt att diskutera här med tanke på de nya medium som har kommit. När jag var liten så fick man alltid höra en godnattsaga av mamma och man läste böcker som t.ex. först Berts böcker, Åshöjdens BK Sunes sommar etc. Allt detta finns idag på dvd och datorn dessvärre och om man inte får fantisera själv och läsa själv. Då får man inte den automatiska uppbyggnaden av språket.

Där måste föräldrarna bli hårdare och låta barnen läsa ibland, istället för att sitta framför datorn. Självklart skall de få använda datorn ibland.

Citat:
Det är därför skolan har en så viktig roll i att särskilt bistå barn från den första typen av hem. Då går det inte att kompromissa med kunskapsgrunden, och detta är denna verkliga utmaningen för en radikal utgångspunkt som bygger på äkta engagemang och inte på klichéer. Jag tycker alltså att det är ett problem att skolan misslyckas med eleverna från kognitivt sämre bemedlade miljöer. Du utgår från en mjukliberal, pseudoradikal grundsyn som har samma konsekvenser för det sociologiska kunskapssnittet som en konsekvent radikal nyliberalism skulle ha för den ekonomiska fördelningen.

Jag är nog både höger och vänster i skolan. Jag ser gärna att sossarna, fp och M bildar vår nästa regeringen, men det är la omöjlig tanke. Själv tycker jag alltid skolan har misslyckas med detta med att folk från olika arbetsklasser skall klara sig i skolan. Vissa har de bättre och vissa har det sämre i skolan.

Något som dock skolan också skall göra är att sortera ut människor till vad de kan bli. Alla kan inte bli akademiker heller, utan vissa passa bättre genom praktika saker. Dessa elever blir dock inte tillgodosedda i dagens skola tycker jag, eftersom skolan från årskurs 1 upp till gymnasiet är teoetiskt lagd. Därför klassas elever som egentligen är Haptic Learnes (göra, känna o lukta) som elever i behov av särskilt stöd. Då de egentligen är fel på lärarens sätt att undervisa.

Citat:
Varför inte, vederbörande är förmodligen redan formad som självständigt tänkande individ och kommer därför själv att förstå vad som är vettigt och vad som är destruktivt snömos.

Därför kommer han ta till sakerna mycket bättre än vad jag som nyutbilda lärare kan göra. Han kan även lära sig nya sätt som han inte visste om innan och kan kanske göra så att den som inte har förstått något innan nu förstår honom.

Citat:
Är det lärarhögskolan som förmedlar dessa halmgubbar till dagens 20-25-åriga lärarstudenter?

Jag tror man dock lär sig bäst i en grupp som är trygg i sig själv och då menar jag inte grupparbete.

Citat:
Vad betyder då "klara mig i samhället"? Man får förmoda att grundskoleelever kommer att ha de mest olika positioner och sysselsättningar senare i samhällslivet. Vilken nivå ska vi då lägga oss på? Var någonstans börjar "äsch det räcker, nu klarar de sig"?

De kan klara sig som självständiga individer få ett jobb. De kan även självförsörja sig själv. Reflektera över vad media rapportera om och bilda sina egna uppfattning om saker och ting.

Citat:
Dagens skola söker dölja detta genom att låtsas kämpa för de elever som "kom bort" i den gamla skolan, när de istället bara nischar in dem i systemets låglöne- och bidragsområde, där den erhållna kunskapen är adekvat mot behovet. Systemet reproducerar sig självt och lärarutbildningen försöker dölja vad det är fråga om.

Ge en anledning varför inte ett barn som har ADHD, Aspersyndrom inte skall få gå i en vanlig klass? De gjorde dom förr ju när vi inte kände till varför dessa elever hade de svårare att lära sig. I ett socialperspektiv så kan dessa elever med aspersyndrrom vara duktiga på att sortera upp skaer och ting, väldigt bra och de tröttnar aldrig, vilket vi vanliga kan göra. De är bättre att sätta in resurserna i klassrummet än att plocka bort dessa elever från klassrummet, med tanke på vad då kan hända både för honom och andra. De både väl vara en rättighet för varje elev att lämna grundskolan och gymnasieskolan med en rak och stolt rygg?
.

Citat:
Det är bra, jag tror också att du efter några år i din praktiska lärargärning kommer att få mer distans till vad du lärt dig på lärarhögskolan.

Det är de livslånga lärandet som de predikade på den nya lärarutbildningen. Ursäkta om svenska är asdynga i detta inlägg. Är trött och behöver sova. Jag har vikat i fem timmar och de ringer i mina öronen.
Citera
2007-09-19, 22:43
Medlem
Nu vet jag inte riktigt vad ni diskuterar här, men så som jag ser det bär vänsterns skolpolitik med sig två stora felslut.

A) Att krav är destruktivt och onödigt.

Vilka behöver egentligen krav idag? Tittar vi på högskoleantagningarna så råder det en stor social snedrekrytering, och samtidigt visar olika undersökningar på att föräldrarnas utbildningsnivå är en mycket viktig faktor. Alltså borde man kunna dra slutsatsen att barn från trygga medelklasshem "alltid" klarar sig. Även om skolan är kravlös och dålig får de så pass mycket uppbackning hemifrån att de får en god allmänbildning och studiemoral. Men vad händer med arbetarklassens barn, de som inte har någon studieuppbackning hemifrån? Här håller jag med Björklund, vi måste ställa krav på de som inte har några krav hemifrån!

B) Att information/fakta är värdelöst.

Stora delar av lärarutbildningen verkar idag mest bygga på att stigmatisera och brännmärka all sorts informationsförmedling. Men utan grundläggande fakta kan man aldrig nå framåt. Hur ska man kunna ta ställning mot nazism om man knappt vet vem Adolf Hitler var? Hur ska man kunna formulera en politiskt ståndpunkt om man inte vet skillnaden mellan liberalism och socialism? Fakta behövs. Det finns ett värde i att veta att Andra Världskriget bröt ut 1939. Ett väldigt bra sätt att förmedla sådan fakta är att prata om det, eller läsa om det i en bok.
Citera
2007-09-23, 12:03
Medlem
trass avatar
Citat:
Jag är helt övertygad att jag har fått sänkt betyg för jag gjorde en del saker som inte uppskattades av mina lärare.

Kanske det, men tror du att du fått sänkt betyg för att du ställt relevanta frågor till läraren?

Citat:
Språket är alltid roligt att diskutera här med tanke på de nya medium som har kommit. När jag var liten så fick man alltid höra en godnattsaga av mamma och man läste böcker som t.ex. först Berts böcker, Åshöjdens BK Sunes sommar etc. Allt detta finns idag på dvd och datorn dessvärre och om man inte får fantisera själv och läsa själv. Då får man inte den automatiska uppbyggnaden av språket.

Där måste föräldrarna bli hårdare och låta barnen läsa ibland, istället för att sitta framför datorn. Självklart skall de få använda datorn ibland.

Visst, men min poäng var att i en diskussion om skolan bör man inte kasta över diskussionen på föräldrarna. Det finns alltid mer eller mindre utvecklande föräldrar, skolans roll bör vara att hjälpa de elever som kommer från kognitivt mindre bemedlade hem. Det gör man genom att betona klassisk kunskap och disciplin inom undervisningen, inte genom att låtsas att man går eleverna till mötes när man i själva verket slår undan benen för dem.

Citat:
Själv tycker jag alltid skolan har misslyckas med detta med att folk från olika arbetsklasser skall klara sig i skolan. Vissa har de bättre och vissa har det sämre i skolan.

Något som dock skolan också skall göra är att sortera ut människor till vad de kan bli. Alla kan inte bli akademiker heller, utan vissa passa bättre genom praktika saker. Dessa elever blir dock inte tillgodosedda i dagens skola tycker jag, eftersom skolan från årskurs 1 upp till gymnasiet är teoetiskt lagd. Därför klassas elever som egentligen är Haptic Learnes (göra, känna o lukta) som elever i behov av särskilt stöd. Då de egentligen är fel på lärarens sätt att undervisa.

Dessa stycken antyder att din pedagogiska grundsyn, som jag uppfattar stämmer rätt väl överens med det din utbildning förmedlat till dig, är rätt ointresserad av att ta ansvar för kunskapsutveckling hos elever från studieovana hem. "Det har ju ändå aldrig fungerat."

Det betyder inte att alla ska gå på högskolan, eller att elever med annan fallenhet inte ska erbjuds goda praktiska utbildningar. Vad jag menar är att det är faktisk förmåga som ska avgöra detta, och den förmågan finns även hos många elever från icke-akademiska hem, och då är det skolans uppgift att hjälpa dessa elever att hitta vilja och intresse för att tillvarata sin inre förmåga. Då behövs kunskap och disciplin. Du är mer intresserad av att de ska "fungera socialt" och "få ett arbete" (vilket som helst), när flera av dem kan fungera socialt och få mycket bättre och mer välbetalda arbeten med en mer traditionell syn på kunskap och förhållandet mellan lärare och elever.

Din grundsyn lyckas kombinera det sämsta ur postmodernistisk, "kulturmarxistisk" kunskapskritik med utilitaristisk liberal individualism. Notera att Strix argumenterar från en konservativ position och jag snarast från en gammaldags socialdemokratisk (som den smakade förr), och ändå har vi en samsyn i det mesta som rör de här frågorna, medan marxister och liberaler bildar en ohelig allians.

Citat:
Därför kommer han ta till sakerna mycket bättre än vad jag som nyutbilda lärare kan göra. Han kan även lära sig nya sätt som han inte visste om innan och kan kanske göra så att den som inte har förstått något innan nu förstår honom.

Det har du nog rätt i.

Citat:
Jag tror man dock lär sig bäst i en grupp som är trygg i sig själv och då menar jag inte grupparbete.

Jag förstår inte hur det svarade på min fråga.

Citat:
De kan klara sig som självständiga individer få ett jobb. De kan även självförsörja sig själv. Reflektera över vad media rapportera om och bilda sina egna uppfattning om saker och ting.

Få jobb och försörja sig kan människor världen över lära sig även helt utan skolgång. Frågan är vem som ska få vilka jobb, och vilken grundkunskap man kan anse att samhällsmedlemmar bör ha. Vi vet redan att elever från akademiska hem klarar sig oavsett vad skolan gör och säger. Det är den andra gruppen som är intressant, för det är för dem som dessa låga minikrav sätts upp.

Elever kan bara utveckla en förmåga att reflektera och vara kritiska om de har en stabil kunskapsgrund att stå på och en respekt för kunskap som sådan. Bara då kan man ifrågasätta media. Jag tror den gamla skolan var betydligt bättre på att skapa kritiskt tänkande elever. Den nya skolan tycks bara ständigt säga atteleverna ska vara kritiska, men ger ingen grund för dem att utveckla denna kritik, mer än själva dogmen att de ska vara kritiska.

Citat:
Ge en anledning varför inte ett barn som har ADHD, Aspersyndrom inte skall få gå i en vanlig klass? De gjorde dom förr ju när vi inte kände till varför dessa elever hade de svårare att lära sig. I ett socialperspektiv så kan dessa elever med aspersyndrrom vara duktiga på att sortera upp skaer och ting, väldigt bra och de tröttnar aldrig, vilket vi vanliga kan göra. De är bättre att sätta in resurserna i klassrummet än att plocka bort dessa elever från klassrummet, med tanke på vad då kan hända både för honom och andra. De både väl vara en rättighet för varje elev att lämna grundskolan och gymnasieskolan med en rak och stolt rygg?

Förstår överhuvudtaget inte vad det svaret har med vår diskussion att göra, har jag någonsin påstått något om att någon inte ska få gå i vanlig klass?
Citera
2007-09-23, 12:41
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Kanske det, men tror du att du fått sänkt betyg för att du ställt relevanta frågor till läraren?

Jag är helt övertygad av att jag som person och mina relevanta frågor spelade in på vad jag fick för betyg i vissa ämnen. Jag fick mina första vg i gymnasiet, eftersom jag blev en lite mer tillbakadragen person där.

Citat:
Visst, men min poäng var att i en diskussion om skolan bör man inte kasta över diskussionen på föräldrarna. Det finns alltid mer eller mindre utvecklande föräldrar, skolans roll bör vara att hjälpa de elever som kommer från kognitivt mindre bemedlade hem. Det gör man genom att betona klassisk kunskap och disciplin inom undervisningen, inte genom att låtsas att man går eleverna till mötes när man i själva verket slår undan benen för dem.

Självklart skall skolans första sak vara att lära kunskap. Jag har väl aldrig påstått något annat heller och disiplin i klassrummet kan man skapa på olika sätt. Skolan skall även förmedla kunskap som är social för detta måste eleverna har i sitt livslånga lärande.

Citat:

Dessa stycken antyder att din pedagogiska grundsyn, som jag uppfattar stämmer rätt väl överens med det din utbildning förmedlat till dig, är rätt ointresserad av att ta ansvar för kunskapsutveckling hos elever från studieovana hem. "Det har ju ändå aldrig fungerat."

Självklart skall man ta hänsyn till alla elever och utgå från elevernas perspektiv. Skolan har dock alltid misslyckas med att få eleverna från arbetarklassen att komma upp sig till medelklassen. Medleklassen från överklassen. De är ett fåtal som lyckas och jag tror de kommer vara fler som lyckas nu än förr i tiden.

Citat:
Du är mer intresserad av att de ska "fungera socialt" och "få ett arbete" (vilket som helst), när flera av dem kan fungera socialt och få mycket bättre och mer välbetalda arbeten med en mer traditionell syn på kunskap och förhållandet mellan lärare och elever.

Nej, det är jag inte utan skolans första uppdrag är kunskapen. Men att man lyckas med eleverna genom bara införa tradionell kunskap och disiplin köper jag inte. Detta med tanke på att skolan är mycket mer komplex idag än för flera år sedan.

I vårt mångkulturella samhälle funkar det inte med ha en tradionell kunskap idagens skola, eftersom förr hade de flesta barnen samma modersmål, vilket barn inte har idag. Visst, vi har finländarna förr här men de var ganska ensamma om att gå i skolan då.

Citat:
Din grundsyn lyckas kombinera det sämsta ur postmodernistisk, "kulturmarxistisk" kunskapskritik med utilitaristisk liberal individualism. Notera att Strix argumenterar från en konservativ position och jag snarast från en gammaldags socialdemokratisk (som den smakade förr), och ändå har vi en samsyn i det mesta som rör de här frågorna, medan marxister och liberaler bildar en ohelig allians.

Jag är inte det ena eller det andra. Alla har poänger men sedan har det även skit som är helt omöjligt att genomföra. Jag tycker fp har en hel del bra saker om skolan och S hade en del bra saker i skolan. Om man slå ihop detta och anställer behöriga lärare och skolverket få ta mer plats som talar om hur de skall vara. Då är jag övertygad att vi kommer vara en världsledande skola igen.

Citat:
Få jobb och försörja kan människor världen över lära sig även helt utan skolgång. Frågan är vem som ska få vilka jobb, och vilken grundkunskap man kan anse att samhällsmedlemmar bör ha. Vi vet redan att elever från akademiska hem klarar sig oavsett vad skolan gör och säger. Det är den andra gruppen som är intressant, för det är för dem som dessa låga minikrav sätts upp.

I det västerländska världen krävs det att man kan språket i det landet man är i och få använda dessa. Ja, och den som löser hur man skall få upp all kunskap för den gruppen kommer få nobelpriset. Skolan har och kommer alltid ha vissa arbetsklass människor som inte kan lyckas i skolan. Tänk dig att de finns tre olika sorters människor. Den ena gruppen är triangler, den andra gruppen är kvadrater och den tredje gruppen är cirklar. Idag är skolan avsedd för tringlar och kvadrater, medan barn som är cikrlar är utanför ramen i dagens skolan. Med lärarutbildningen 2001 så har man fått mer kunskap om hur man skall tillgodose barn med cirklar. Problemet som jag även ser hur man lär ut sig har stått still väldigt länge. Man pratar forfarande om Freund, Piaget och Wygotskij i lärarutbildningen. Visst skall lärare lära sig dessa saker för att ha en grund att stå på, men samhället har förändras idag. De pratas för mycket av dessa gubbar. Jag anser att man bör kompletera med Wellros, Marthon och en tredje dam som kritiserade de tre förstnämda gubbarna. Jag har lånat ut boken så jag återkommer med hennes namn.

Citat:
Elever kan bara utveckla en förmåga att reflektera och vara kritiska om de har en stabil kunskapsgrund att stå på och en respekt för kunskap som sådan. Bara då kan man ifrågasätta media. Jag tror den gamla skolan var betydligt bättre på att skapa kritiskt tänkande elever. Den nya skolan tycks bara ständigt säga atteleverna ska vara kritiska, men ger ingen grund för dem att utveckla denna kritik, mer än själva dogmen att de ska vara kritiska.

Ja, därför är skolan första mål att låta eleverna lära sig kunskap, men då det finns forskning som visar att eleverna lär sig bäst i grupp och vara med och bestämma vad de skall lära sig, så kan vi inte gå tillbaka med enskild undervisning 8-13.20 varje dag. Det finns dock vissa saker som man bör införa för att de inte skall bli stökigt i klassrummet. Bänkar är en av dessa saker anser jag och då får barnen även känna ett ansvarstagande genom att bänken är deras revir. Dessutom slipper de springa och leta efter sina saker som de har i lådor.

Citat:
Förstår överhuvudtaget inte vad det svaret har med vår diskussion att göra, har jag någonsin påstått något om att någon inte ska få gå i vanlig klass?

Om man förespråkar den gamla klassiska kunskapen så tolkar jag det som att vissa elever inte skall ha rätt till att vara i klassrummet. Barn som har adhd, asperger syndrom (damp). Dessa personer kan man aldrig lära sig diciplin på de tradionella sättet. De kan liksom inte sitta still och har inte den vanliga kocentrationen som en vanlig människa har med tanke på deras diagnos. I den mer tradionella skolan så fick dessa elever gå i specialklass. Därför tycker jag att de svara på din fråga. Skolan får anpassa sig lite dom och de får anpassa sig lite till skolan.
Citera
2007-10-02, 18:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Tror...

...inte att en ny lärarutbildning ger lärarna högre lön, men kanske kan en återförstatliga skola göra det. Bland världens lägsta lärarlöner har vi i alla fall. Billiga lärare ger dålig skola eller är det tvärt om?
http://www.e24.se/dynamiskt/Jobb_karriar/did_17203277.asp

Kanske får man vad man betalar för.
Citera
2007-10-22, 19:39
Medlem
tigertompas avatar
Jag berör bara stycken i den nya lärarutbildningen i länken!

http://samhallsguiden.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=10&dok_id=DIR2007:103&rm=2007&bet=2 007:103

Citat:
Behovet av en utredning

Andelen elever i grundskolan som inte når målen i alla

ämnen ligger kvar på nära 25 procent. Andelen pojkar som

inte når målen är knappt sju procentenheter högre än andelen

flickor. Andelen behöriga elever till gymnasieskolans

nationella program har fortsatt att sjunka och har sedan

1999/2000 legat under 90 procent. Andelen med slutbetyg

från gymnasiet som nått grundläggande behörighet till

högskolan uppgick 2005/06 till 92 procent för flickor och 87

procent för pojkar.

Visst, sjunker kunskapen i skolan, men hoppas Franke ser att de inte går att beskylla den nya utbildningen för detta jävelskap, med tanke på den startade 2001 och de flesta på denna utbildningen läser 4, 5 eller 6 år. Då kan ni sjävla dra en slutsatsen att det inte är den nya utbildningens fel att de har blivit så. Franke bör komma fram till att det är rektorernas pedagogiska utbildning som bör utredas

Citat:
Utbildningen hade, enligt Högskoleverkets utvärdering, inte
fått en starkare forskningsanknytning. Andelen forskarutbildade lärare är generellt mycket låg och varierar i hög grad mellan lärosäten. Särskilt de mindre högskolorna har problem i detta avseende, och utbildningen vilar i för låg grad på vetenskaplig grund. Lärarutbildningen är inte tillräckligt integrerad i den övriga verksamheten vidlärosätena, vilket gör att respektive lärosätes samlade lärarkompetens inte utnyttjas optimalt.

Det är nog ganska svårt att ha en utbildningen som vilar på vetenskaplig grund då de är andra yrkeskatogerier som äger frågan om skolan, och om man dessutom tar bort vissa yrkeskatogeri inom läraryrket så kommer de bli ännu svårare att ha detta. Detta bör även Franke komma fram till om hon har något innanför pannbenet, vilket jag betvivlar

Citat:
Högskoleverket pekade också på negativa effekter av den nya lärarutbildningens flexibilitet, såsom brist på överblick ochprogression. Flexibiliteten med en alltför rik förekomst av inriktningar och specialiseringar hade blivit ett problem sett i relation till de kompetenskrav som skolhuvudmännen ställerutifrån sin arbetsorganisation. Det var svårt att styra
studenternas val så att förskolans, fritidshemmets och skolans behov av utbildade förskollärare, fritidspedagoger och läraremed rätt ämnesprofiler har kunnat tillgodoses. Flera lärosäten hade avsatt otillräckliga resurser för studievägledning.

I mina ögon känns detta som en efterkonstruktion och en lite specialgrej bara för att man vill gå tillbaka till de gamla. Återigen kan man se en brist då vi har gamla Majorer som rektorer som saknar pedagogisk utbildning. Om de hade brytt sig tidgare så hade de protesterat innan man gjorde om lärarutbildningen. Om de nu hade brytt sig då, vilket de inte gjorde, men nu gnäller de som satan. TYcker återigen de brister i rektorernas ögon här och de har inte förstått deras uppdrag.

Citat:
Enligt resultaten i Studentspegeln 2007 (HSV 2007:20 R)
använde 70 procent av lärarstudenterna högst 30 timmar per vecka för sina studier jämfört med 58 procent för civilingenjörsstudenterna och 42 procent förläkarstudenterna. Av de studenter inom alla utbildningar som tog ut sin examen läsåret 2004/05 hade 13 procent studerat utomlands någon gång under den föregående femårsperioden. Andelen examinerade inom lärarutbildningsområdet som studerat utomlands var lägst 3,2 procent (Studentmobilitet -högskolestuderandes internationella rörlighet, HSV 2007:9
R). Detta visar att lärarutbildningen i dag är bland de utbildningar i högskolan som har lägst internationell mobilitet.

Det första kan säkert stämma om man dra alla över en kant. Sedan kan man inte jämföra med det andra. Då vi som lärare har en högre utbildning i Sverige än t.ex. våra grannländer och en helt annan pedagogisk grundsyn än t.ex. Norge och England, vilket antaligen leder till den låga siffran utomlandstuderande i lärarutbildningen.

Citat:
Högskoleverket har även utvärderat examensarbetets kvalitet inom lärarutbildningen, (2006:47 R), examinationsformerna (2006:45 R) och forskningsanknytningen i lärarutbildningen (2006:46 R). Slutsatserna i rapporterna var att lärarutbildningen har svag forskningsanknytning, bristfällig
examination och examensarbeten som inte uppfyller rimliga krav. Samtidigt noterades en positiv utveckling med ansträngningar att i lärarutbildningen engagera handledare och examinatorer som är disputerade. Därigenom kan, enligt Högskoleverket, området utbildningsvetenskap användas som
en sammanhållande faktor i utbildningen.

Återigen påpekar de att forskningsanknytning är viktigt. Låt då för böveln lärare få forska på sitt område på arbetstid då. Ja, det säger väl säg att examensarbete har dålig forskninganknytning om utbildningen har dåligt forskninganknyting. Det ena ger som sagt det andra och bra handledare när man skriver examensarbete är a och O. Själv hade vi en kanon handledare.

Citat:
Det är av avgörande betydelse att lärarutbildningen kvalitetssäkras och att de nödvändiga behoven av kompetens i förskola, fritidshem och skola säkerställs. En lärarexamenskall vara ett kvitto på att studenten är anställningsbar i yrket.

Ge oss då chansen att visa vad vi går för och vänta siså där 10 till med utredningen av lärarutbildningen. Endast då kan ni få ett rimligt svar på utredningen. I dag kan ni inte anklaga lärareutbildningen 2001 för den brist som finns i dagens skola. Gå på rektorerna istället och såga dom för de anställer obehöriga lärare och förvänta sig att kunskapen inte kommer fram. Men det kommer Franke aldrig våga göra dessvärre så hon kommer såga utbildningen med hjälp av sin egen utredning högskoleverket som sågades av folk som fixade den nya utbildningen. Då hon bara körde sthlm. Skall hon göra likadant nu måntro?

Forskningen i länken antyder de som viktig, men ändå vill de dela upp lärarutbildningen i två delar, samt att att ta bort forskningsankytningen för lärare mot den yngre åldern, samt förskollärare och fritidspedagoger. Dessutom vill de att man skall ta till sig djupare kunskap i ämnen. Det här är dubbelmoral av den värsta sorten Major Björklund och ibland äcklar du mig och ibland tycker jag om dig.
Citera
2007-11-10, 08:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Nu vill...

...till och med VPK satsa på kunskaper i skolan. Snart är sossarna helisolerade i sitt förakt för en riktig skola. Nu får man hoppas att denna breda politiska enighet får resultat i den nya lärarutbildning som förre kanslern Francke utreder.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=714069
Citera
2007-11-10, 08:35
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...till och med VPK satsa på kunskaper i skolan. Snart är sossarna helisolerade i sitt förakt för en riktig skola. Nu får man hoppas att denna breda politiska enighet får resultat i den nya lärarutbildning som förre kanslern Francke utreder.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=714069

Jag säger så här:

Sluta tjafsa och göra om skolan vart fjärde år. Kom överens med varandra för skolan är mycket viktigare än att man byter skolpolitik vart fjärde år. Dessutom är 9/10 föräldrar nöjda med den skolgången deras barn får enligt en undersökning av lärarförbundet. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=283003
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in