Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Jag trodde vi pratade om eleverna i grundskolan och gymnasiet. Det är väl klart de ifrågasätter mer idag än gårdagens samhälle, med tanke på vilka möjligheter att kunna göra detta idag.
Studenter på univ ifrågasätter så klart saker och ting. De blir ju behandlade som vuxna, vilket man inte blir i grundskolan och gymnasieskolan. Jag pratade dock om grundskolan och gymnasielever, så varför inför du nu detta i diskussionen?
Du hävdade att kunskapsnivån inte sjunkit, och jag redogjorde för min erfarenhet av hur studenters kunskapsnivå försämrats de senaste åren. De har en svagare kunskapsbas när de lämnar gymnasiet idag än tidigare, vilket alltså är en kommentar till grundskolan och gymnasiet.
Citat:
Dessutom tycker de som föreläser om univ om att bli ifrågasatta av studenter, eftersom en ny student som inte är lika långt inne i sitt ämne som en dokterand, eller en professor kan ha andra tankebanor än de andra två damerna/herrna.
Självklart. Bra högstadie- och gymnasielärare tycker också det är kul. Mina bästa lärare där hade en gedigen kunskapsbas och var samtidigt entusiasmerande och uppskattade sakligt ifrågasättande. Har man en stabil kunskapsgrund och brinner för sitt ämne tycker man som regel det är roligt att diskutera.
Citat:
Då får du anklaga 1994års reform och inte lärarutbildningen 2001 för detta. Det hela blir ju absurd när fp klaga på sitt egna läroplaner, skollagen när de var dessa som genomförde förändringarna 1994.
Jag har aldrig haft för avsikt att försvara fp.
Citat:
Jag menade behavorismen jämfört med de sociokulturella perspektivet står i kontrast till varandra. Om vi lever i ett samhälle som är demokratiskt anser jag att vi skall ha demokratiska ledare i lärarummen som kan föra en diskussion med sina elever, istället för att bestraffa eleverna för att de inte kan uppföra sig. Där av kontrasten. Dessutom skall lärare idag kunna handla eleverna så att de kan sålla informationen och göra dessa till kritiska reflekterande invidider. De funkar inte med de gamla synsättet då man fick skäl om man ifrågasatte läraren och sämre betyg för detta.
Gör du inte en halmgubbe av "det gamla synsättet" nu? Vilken tid talar du om? 1928, 1949, 1968, 1983, 1997? Jag har aldrig varit med om att någon elev i grundskolan eller gymnasiet fick skäll eller ännu mindre sänkt betyg för att på sakliga grunder ha ifrågasatt lärarens undervisning.
Självklart ska lärare kunna ha en diskussion med sina elever, ingenting i det strider mot tanken på att en solid kunskapsgrund är nödvändig och att skolan blivit sämre på att förmedla en sådan. Du får det att låta som att alternativen är antingen tigertompa eller Caligula i Hets.
Citat:
Vi har även två stycken saker vi skall lära ut i dagens skola. Det första är kunskapen till eleverna. Den andra är att vi skall fostra eleverna till goda demokratiska medborgare. Jag tror inte det är lärarna som brister idag, utan det är föräldrarnas roll som inte hjälper till idag som man gjorde förr med t.ex. läxläsning och fråga om hur de går i skolan för barnet.
Det är inte bara lärarna som brister, det är ju hela grundsynen som är sned. Lärarna är bara redskapet längst ut och jag skyller ingalunda allt på dem, det är snarare den soppa de kokas i innan de släppts ut som är problemet, liksom tillredarna av denna soppa inom en rad institutioner.
Citat:
Själv så har jag varit med på utvecklingsamtal där föräldrarna inte ens har kommit till skolan, eller de har varit där men inte brytt sig ett enda dugg om vad läraren har sagt.
Ja, den typen av föräldrar har alltid funnits och kommer alltid att finnas, precis som att det alltid kommer att finnas engagerade föräldrar som hjälper sina barn medvetet eller helt omedvetet genom att läsa, göra och prata om intressanta saker som utvecklar barnens språk och stimulerar deras intresse för kunskap.
Det är därför skolan har en så viktig roll i att särskilt bistå barn från den första typen av hem. Då går det inte att kompromissa med kunskapsgrunden, och detta är denna verkliga utmaningen för en radikal utgångspunkt som bygger på äkta engagemang och inte på klichéer. Jag tycker alltså att det är ett problem att skolan misslyckas med eleverna från kognitivt sämre bemedlade miljöer. Du utgår från en mjukliberal, pseudoradikal grundsyn som har samma konsekvenser för det sociologiska kunskapssnittet som en konsekvent radikal nyliberalism skulle ha för den ekonomiska fördelningen.
Citat:
Även om han bara kan lära ut på ett sätt och du inte fattar något av de sättet? Vad skulle du då lära dig? Om vi då jämför med en lärare som har PYTTElite sämre kunskap än den obehöriga lärare, men han lär ut på flera sätt. Då hade jag valt den andra lärare, eftersom han antaligen kommer lära mig mer kunskap än den första och tillräckligt för att klara mig i samhället.
Om skillnaden är pytteliten så kanske det går an, men jag har svårt att tro att det är de obehöriga lärararna som är problemet. Det är snarare ett skråprotektionistisk perspektiv från din sida än ett elevcentrerat.
Citat:
Den första läraren du pratar om skall dock få gå en snabbutbildning inom pedagogik så att vi kan använda hans erfarenhet och kunskap, så att han lär ut på mer än ett sätt.
Varför inte, vederbörande är förmodligen redan formad som självständigt tänkande individ och kommer därför själv att förstå vad som är vettigt och vad som är destruktivt snömos.
Citat:
Jag utgår som sagt ifrån att grundskoleelever och gymnasieskolelever inte gör detta då det är uppfostrade i den behavoristiska skolan. Där man skulle följa de regler och lagar läraren har satt upp. Om du ifrågasatte läraren och hans kunskap så låg detta säkert grund till att du fick sämre betyg och du blev bestraffad så fort du gjorde något som läraren inte tyckte var bra. Du lärde dig de läraren ville att du skulle lära dig, utan att reflektera över detta själv.
Halmgubbe igen, och inte bara över den tidigare skolan utan även över dess elever. Vad har du fått det ifrån att elever för säg 20 år sedan aldrig reflekterade över vad de fick lära sig? Det är ju helt absurt.
Är det lärarhögskolan som förmedlar dessa halmgubbar till dagens 20-25-åriga lärarstudenter?
Citat:
När man själv gick i skolan ställde man sig ofta frågan till läraren. Varför skall jag lära mig detta för att klara mig i samhället? Du fick inget svar på den frågan oftast, utan du fick en utskällning att du skulle vara tyst och räkna precis som alla andra.
Där har vi grunden för en av dagens svenska samhälles mest karaktäristiska egenskaper - utilitaristisk antiintellektualism. Sektledarna på lärarutbildningen menar att en grundläggande allmänbildning inte är viktig för en ung människa i dagens Sverige. Det man inte kan går ju att hitta i en bok, eller på nätet. Problemet är att det du inte känner till kan du inte söka, vilket gör referensramarna smalare och därmed begränsar den existerande och potentiella intellektuella utblicken hos en hel generation, hur mycket kunskap de än har runt omkring sig i teorin.
Vad betyder då "klara mig i samhället"? Man får förmoda att grundskoleelever kommer att ha de mest olika positioner och sysselsättningar senare i samhällslivet. Vilken nivå ska vi då lägga oss på? Var någonstans börjar "äsch det räcker, nu klarar de sig"?
Ur ett större perspektiv är detta ett utslag av att den tidiga arbetarrörelsens breda bildningsideal där kunskap hade status förbyttes mot en statsbärande före detta arbetarrörelses pragmatiskt, nyttoorienterat statsbygge där människor blir kuggar i maskineriet och kunskap i sig självt ses som något närmast kufiskt.
Dagens skola söker dölja detta genom att låtsas kämpa för de elever som "kom bort" i den gamla skolan, när de istället bara nischar in dem i systemets låglöne- och bidragsområde, där den erhållna kunskapen är adekvat mot behovet. Systemet reproducerar sig självt och lärarutbildningen försöker dölja vad det är fråga om.
Skolan ska stimulera intresse för kunskap och inte lära folk att följa minsta motståndets lag. Det är den bästa medicinen för att hjälpa svagare elever.
Citat:
Självklart skall läraren också har den mer tradionella rollen, men som sagt han måste ha grupparbete i sina kurser, eftersom det står i läroplanen94 att det är en av metodiken läraren skall jobba med är grupparbete. Förr i tiden stod de bör från lgr80.
Inget fel med grupparbete då och då på en den nivån. Tyvärr kör lata lärare med detta även på universitetsnivå vilket i stort sett aldrig blir så bra som det blivit om läraren förberett riktig undervisning i stället. Men det kan nog fungera som komplement på grundskola och gymnasium.
Citat:
Självklart är jag också kritisk till vissa saker inom lärarubildning man lär ut. Jag kan namge en hel del saker som att t.ex. att en kurs jag läste ville man att man skulle lära ut redan i femman hur en funktion fungera. I en svenskkurs vill de att man skulle gå ut med eleverna varje dag och lära de läsa på de sättet. Jag tycker dock det finns väldigt mycket poänger i den nya lärarutbildningen 2001 som är användbart i dagens skola för lärare att använda.
Det är bra, jag tror också att du efter några år i din praktiska lärargärning kommer att få mer distans till vad du lärt dig på lärarhögskolan.