Citat:
Ursprungligen postat av tras
För det första kan jag inte låta bli att notera hur du med ditt kritiska perspektiv tycks ha svalt med hull och hår allt du lärt dig under din lärarutbildning.
För det andra "ifrågasätter" studenterna inte ett dugg mer idag än tidigare. Vad som ökat är rena kunskapsfrågor: jag talar om den tidigare självklara faktorn x, studenter frågar "vadå x?", därefter förklarar jag, och då svarar de "jaha, tack".
Jag trodde vi pratade om eleverna i grundskolan och gymnasiet. Det är väl klart de ifrågasätter mer idag än gårdagens samhälle, med tanke på vilka möjligheter att kunna göra detta idag.
Citat:
Ifrågasättande (av mig, böcker, perspektiv) sker av samma duktiga, självgående studenter som ingen pedagogisk napalmattack i världen kan tillintetgöra. Det är nästan förolämpande att du utgår från att dessa studenter bara tror på allt jag säger, tvärtom, genom att de har överlevt skolans kunskapsnivellering har de helt andra möjligheter att sätta undervisningen i nya perspektiv.
Studenter på univ ifrågasätter så klart saker och ting. De blir ju behandlade som vuxna, vilket man inte blir i grundskolan och gymnasieskolan. Jag pratade dock om grundskolan och gymnasielever, så varför inför du nu detta i diskussionen?
Dessutom tycker de som föreläser om univ om att bli ifrågasatta av studenter, eftersom en ny student som inte är lika långt inne i sitt ämne som en dokterand, eller en professor kan ha andra tankebanor än de andra två damerna/herrna.
Citat:
Det är en myt att kunskapsideal på något sätt står i motsättning till kritiskt tänkande. Klassisk katederundervisning står heller inte i motsättning till kritiskt tänkande, om läraren lyssnar på studenternas frågor och synpunkter. För att kunna ifrågasätta konstruktivt och därmed "delta" i lärandeprocessen måste man ha en bra bas att stå på. Skolan idag är sämre på det än den var för 20 år sedan.
Då får du anklaga 1994års reform och inte lärarutbildningen 2001 för detta. Det hela blir ju absurd när fp klaga på sitt egna läroplaner, skollagen när de var dessa som genomförde förändringarna 1994.
Jag menade behavorismen jämfört med de sociokulturella perspektivet står i kontrast till varandra. Om vi lever i ett samhälle som är demokratiskt anser jag att vi skall ha demokratiska ledare i lärarummen som kan föra en diskussion med sina elever, istället för att bestraffa eleverna för att de inte kan uppföra sig. Där av kontrasten. Dessutom skall lärare idag kunna handla eleverna så att de kan sålla informationen och göra dessa till kritiska reflekterande invidider. De funkar inte med de gamla synsättet då man fick skäl om man ifrågasatte läraren och sämre betyg för detta.
Vi har även två stycken saker vi skall lära ut i dagens skola. Det första är kunskapen till eleverna. Den andra är att vi skall fostra eleverna till goda demokratiska medborgare. Jag tror inte det är lärarna som brister idag, utan det är föräldrarnas roll som inte hjälper till idag som man gjorde förr med t.ex. läxläsning och fråga om hur de går i skolan för barnet.
Själv så har jag varit med på utvecklingsamtal där föräldrarna inte ens har kommit till skolan, eller de har varit där men inte brytt sig ett enda dugg om vad läraren har sagt.
Citat:
Fick jag välja mellan en ämneskunnig och entusiastisk obehörig lärare eller en behörig men kunskapsmässigt sämre sådan väljer jag självklart den förstnämnde. Om sen den obehörige läraren har dåliga ämneskunskaper är det en annan sak, men jag ser inget sådant uppenbart samband.
Även om han bara kan lära ut på ett sätt och du inte fattar något av de sättet? Vad skulle du då lära dig? Om vi då jämför med en lärare som har PYTTElite sämre kunskap än den obehöriga lärare, men han lär ut på flera sätt. Då hade jag valt den andra lärare, eftersom han antaligen kommer lära mig mer kunskap än den första och tillräckligt för att klara mig i samhället.
Den första läraren du pratar om skall dock få gå en snabbutbildning inom pedagogik så att vi kan använda hans erfarenhet och kunskap, så att han lär ut på mer än ett sätt.
Citat:
Däremot har jag hört att mina studenter haft en hel del helt lärarlösa lektioner (förmodar av ekonomiska skäl) och det är ju sannerligen inte bra.
Där är vi helt överens om att man inte skall ha lärarlösa lektioner. Det här började dock redan när jag gick i årskurs nio med att man skulle läsa själv under håltimmar och så. Om man då pluggade SO så kunde man ha en lärare som var matematiklärare som inte kunde hjälpa en.
Citat:
Nu utgår du igen från att studenter med bred kunskapsbas inte reflekterar. Det är ju helt uppåt väggarna. Studenter med svagare kunskapsbas har svårare att reflektera. Att vara lärare handlar om att ta ansvar, att låta sig degraderas till en sorts "handledare" eller "coach" är att skjuta ifrån sig det ansvaret och lägga det på studenterna. Och ingenting av detta står i motsättning till ett kritiskt tänkande.
Jag utgår som sagt ifrån att grundskoleelever och gymnasieskolelever inte gör detta då det är uppfostrade i den behavoristiska skolan. Där man skulle följa de regler och lagar läraren har satt upp. Om du ifrågasatte läraren och hans kunskap så låg detta säkert grund till att du fick sämre betyg och du blev bestraffad så fort du gjorde något som läraren inte tyckte var bra. Du lärde dig de läraren ville att du skulle lära dig, utan att reflektera över detta själv.
När man själv gick i skolan ställde man sig ofta frågan till läraren. Varför skall jag lära mig detta för att klara mig i samhället? Du fick inget svar på den frågan oftast, utan du fick en utskällning att du skulle vara tyst och räkna precis som alla andra.
Självklart skall läraren också har den mer tradionella rollen, men som sagt han måste ha grupparbete i sina kurser, eftersom det står i läroplanen94 att det är en av metodiken läraren
skall jobba med är grupparbete. Förr i tiden stod de bör från lgr80.
Citat:
Tur att det finns en del unga lärare som är tillräckligt självständiga, engagerade och kritiskt tänkande för att inte acceptera allt som lärarhögskolan lär ut.
Självklart är jag också kritisk till vissa saker inom lärarubildning man lär ut. Jag kan namge en hel del saker som att t.ex. att en kurs jag läste ville man att man skulle lära ut redan i femman hur en funktion fungera. I en svenskkurs vill de att man skulle gå ut med eleverna varje dag och lära de läsa på de sättet. Jag tycker dock det finns väldigt mycket poänger i den nya lärarutbildningen 2001 som är användbart i dagens skola för lärare att använda.