I...
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Varför har du fått för mig att jag jämför lågstadiet med univ? De behöver inte vara underhållande eller så professorer. Alla tröttnar oavsett hur skicklig man är på att lära saker om en professorer står och pratar i samma tonläge i två timmar. Ja, det är jätteduktiga på sina saker, men som jag sa tidigare så kommer folk inte kunna ta till sig deras kunskap, med tanke på det jag har skrivit ovanför. Då är det bättre att ta en dokterand som även kan mycket saker i sitt ämne och kan lära ut detta. Eftersom detta kommer resultera i att det som skall lära ut saker till den nya genartionen kommer ha mer kunskap från dokteranden, än från professorn, vilket kommer leda till att den nya genartionen kommer få mer kunskap av att man hade dokteranden som föreläste, istället för professorn som stod och malade i samma tonläge i 2h.
...Frankrike kan man ha tretimarsföreläsningar och de som inte klarar att hantera det kan göra något annat. Jag tycker det är att ta i, men jag hävdar ändå i princip att pedagogik på universitetet är enbart till för studenter som inte borde vara där.
Citat:
Pedagoger sysslar med bla didaktik och därför sysslar det med hur man kan lära ut d.v.s. den lokala handledare där man har praktik. Men du kanske menar att man skall ta bort praktiken från lärarutbildningen? Det är ju det mer eller mindre du säger när du vill ta bort pedagogerna från utbildningen. Då säger du även att man inte kan lära sig läraryrket praktiskt.
Praktiken är viktig och bör skötas av lärare med egen erfarenhet och som är duktiga i sitt ämne. Är pedagogerna inblandade där också?
Citat:
Vem skall bedöma om en föreläsning är bra då? Han som föreläser själv eller?
Det bör bedömas på samma sätt som man bedömer en bok eller artikel - av de som är kunniga i ämnet. Det är ju i regel inte studenten, inte heller när det gäller att bedöma kurslitteraturen. Retade alltid mig på det.
stäms skolan för det.