[quote=tigertompa]Det finns redan kompetenta lärare idag, och den nya lärarutbildning där tränas man just på de demokratiska saker. Felet var att man tog in militärbefälhavare till rektor för ett antal år sen, eftersom man ansåg att dessa var tillräckligt bra i ledarskap. Men vi ser ju alla hur det har gått med det här. En del saknar den pedagogiska utbildningen, och då går det helt enkelt åt skogen, och de sitter bara med papper hela tiden, istället för att gå ut och kolla hur deras skola funkar.
...alldeles uppenbart inte tillräckligt många, ch de kan också vara så att de som är kompetenta inser vilket vansinnigt ansvar rektorn har, och därför avstår.
Nja, militärbefälhavare var de nog inte, men officerare kanske. Jag tror att Du har rätt i det i övrigt. Militären har sannolikt landets bästa ledarskapsutbildning, men militärerna är ofta odugliga på tillämpat ledarskap när det skall omsättas utanför de givna militära ramarna. Militär och duglig skolledare är nog ett undantagsfall. Möteshysterin som tycks ha drabbat skolan gäller inte enbart rektorerna, men är väl tydligast där. För bara några decennier sedan hade rektorn hjälp av en studirektor på deltid och hade egen undervisningsskyldighet.
Citat:
Ska socialtjänsten kopplas in bara för att ett barn är lite "sprallig" av sig i skolan, men kan uppföra sig exemplarisk hemma? Hur tror du då socialtjänsten bedömer det här? Handgrepliga konflikter kan var svårt, och det är olämpligt att röra sig i kavaj och slips om vi ser på den yngre åldern. Springa efter elever kan vara svårt.
Naturligtvis inte. Ville bara visa på att beteendebedömning inte alls är så originellt som Du tycks tro. Utbildning i dylikt bör fö ingå i lärarutbildningen.
Citat:
Arbetslagsmöten kan jag se som viktigt. Då kan man diskuterar olika problem som har uppstått i klassen, och hur man löser dessa på bästa sätt. Även andra problem som kan dyka upp med föräldrar och så. Även om det idag kan vara lite dåligt med sådant. Dessutom upplevs väl arbetsmöten svårt på högstadiet/gymnasiet då det inte är ämnesinriktad där.
Tror nån det. Men förr när undervisningen var bättre och lärarna hade en större kompetens att själva sköta sin uppgift var behoven av möten mindre. Det mesta tycks ha kunnat lösas i lärarrummet.
Citat:
Tror du att historialäraren, och gymnastikläraren kan komma överens om ett gemensamt betyg när det gäller eleven? Då det skiljer sig så mycket hos eleverna i dessa två olika ämnen. Hur lång tid tror du det inte kommer ta?
1. Ja, det tror jag i regel.
2. Det finns en övertro i skolan på att "komma överens". Vid fall av olöslig oenighetdömer rektorn av. Det kallas ledarskap.
Det tar alltså några minuter.
Citat:
Ja, social kompetens är viktigt idagens samhälle, men jag anser det är något som eleverna kan lära sig under skolans gång. Då det slarvas av föräldrarna. Skolan kan bli en trygghet förr eleverna.
Det är klart att det kan. Då får eleverna också bättre betyg efterhand och de känner att de utvecklats. Betyg är en utmärkt morotsfunktion!
Citat:
En annan sak som var dåligt i Sverige var att man plockade bort fritidsgårdar. Där kunde barn/ungdomar få vuxna förebilder att rätta sig efter, och se upp till. Idag får dessa ungdomar glida runt på gatan, och få inga vuxna förebilder, utan de få testa sig fram själva.
Det där har jag för liten insyn i, och ingen egen erfarenhet, men det låter som om det skulle vara en föräldrauppgift att vara förebild. I alla händelser ligger det vid sidan av lärarutbildningsdiskussionen.