Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...skall låg- och mellanstadielärarna ha bredare, än djupare, kunskaper, men det kommer sannerligen inte från pedagogerna! Men får de undervisning av lärare som kan något så kanske både de blivande lärarnas kunskapsintrsse ökar, liksom deras blivande elevers förmåga höjs. Den sedan länge rådande 68-mentaliteten måste bort!
Ja, de skall lågstadielärare skall ha bredare kunskap än djupare kunskap för att de skall kunna tillgodose alla eleverna. Vad som gäller för mellanstadiet så är det väl en bladning.
Vad hjälper det att en lärare kan jättemycket saker då han inte kan kanske kan lära ut sakerna? Detta blir följden av ditt resonemang om man plockar bort pedagogerna från lärarutbildningen.
Kunskap handlar även hur man lär ut saker och ting. Det hjälper inte bara med att ha enorm kunskap i sina ämnen. Det är väl bara se på alla professorer som kan jättemycket om sina ämnen, men efter 5min har man somnat för de är så jävla tråkiga när de står och föreläser. Eftersom de saknar t.ex. retorik, vilket jag tycker tillhör didaktik och pedagogik. Om man inför lite pedagogisk utbildning på dessa herrar och damer så kan de säkert även tar till sig deras kunskap.
De bästa föreläsningarna jag har haft var en oftast någon som hade varit ute i arbetslivet i några år. Sedan in på högskolan/univ och forska om något de har upplevt. Då hade de liksom vissa saker med sig direkt som gör att man lyssnar. Den bästa föreläsningen jag var på var när 50års åldern dam som hade jobbat som pedagog och sedan gott över till univ. Hon föreläste om retorik och alla satt kvar hela föreläsningen, vilket inte brukar vara fallet på andra föreläsningar. Detta tror jag även sker på andra linjer att folk går iväg om de inte är tillräckligt bra och föreläsaren inte kan dela med sig av sin kunskap.
Då tycker jag det faktiskt är bättre att man tar någon som kan lite mindre kunskap just för stunden, eftersom studenterna tar tills sig mer kunskap av en sådan person, än en person som kan jättemycket, men inte har det pedagogiska, eller så ger man den personen som kan jättemycket en pedagogisk utbildning så han/hon vet hur man skall lära ut sin kunskap.