Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...kollat i mina hyllor och minsann hittat Karin Hadenius intressanta avhandling om jämlikhet i svensk skolpolitik från 1990. (Jämlikhet och frihet : politiska mål för den svenska grundskolan) Hon visar på hur förändrade ideal under slutet av 60-talet leder till en förändring från kunskapsskola till en skola med egalitära förtecken, Läs den. Den är tjock, nästan 350 sidor, men det går säkert om Du ger Dig tid.
Det finns inte på internet eller så med tanke på allt som innebär forskning ska vara offentligt på högskola univ, så du borde kunna länka till den relativt lätt.
Citat:
Klart man får! Arbetsgivaren betalar det den förväntar sig, vast i Sverige med starka fack är det så klart svårt. det är dock inget skäl. Visar det sig sedan att den med dåligt sedebetyg är bättre än förväntat, då kan den avancera, annars inte.
Då folk redan idag går mycket på den sociala kompetensen, så tror jag det här kommer bli ännu mer slagkraftigt om vi innför betyg i social kompetens, och i sådana fall skulle kunskapen går förlorad i samhället. Då det enda man behöver är social kompetens i betyg.
Citat:
Vi diskuterar åsikter om verkligheten. Detta är inget vetenskapligt seminarium. Jag presenterar andras tankar för att de stödjer mina argument, jag gör verkligen inte anspråk på att ha gjort en komplett surveyundersökning. Källkritisk förmåga innebär heller inte att man bortser från källor som talar emot den egna uppfattningen, utan att man måste använda dem på et grannlaga sätt. Du bör kanske läsa om litet litteratur i ämnet.
Det var inte så jag menade, utan man blir bara mer trovärdig om man använder seriösa källor, än det där du länkande om. Det hade som sagt inget med uppfattning om det stod i dom.