Allt har...
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Det beror väl på uppdraget i vuxen ålder och vad viktigt det är att du som lärare når ut med. ta tex bengan i vårt kära Ishockey landslag. vart kommer han med enbart metodiken ?? och varför tror du ledarskaps utbildningarna är så populära?? kan ju bero på att dessa utbildningar syftar till att på ett pedagogiskt sätt nå ut till alla. ditt sätt att resonera är ju stenåldern och tillhör det gammla sovjet. För att lära. En läroplan utan pedagogik är som en kopp kaffe utan kaffe. tämligen innehållsfattigt. Och jag tror du måste lära dig vad ordet pedagogik är per definition. därför hjälper jag gärna till.
Pedagogik= läran om utbildning. Ibland avses strategier och tekniker för undervisning; den akademiska termen för detta är dock didaktik. En mer snäv definition av pedagogik är att det är läran om undervisningen i ett sociologiskt eller kulturellt perspektiv, särskilt med avseende på individens och samhällets påverkan på varandra samt utbildningens mål och syfte. Som akademisk disciplin är det ett tvärvetenskapligt ämne som bl a innefattar allmän psykologi, ledarskap, organisationsteori, kunskapsteori, intelligensforskning, och sociologi.
Metodik= metoder och tillvägagångssätt i forskning och dess analys eller pedagogiska metoder för utlärning. Således är alltså metodik tillvägagångssättet medan pedagogiken behövs för att lära ut forskningens metodik.
mvh//jimmi
Pedagogik= läran om utbildning. Ibland avses strategier och tekniker för undervisning; den akademiska termen för detta är dock didaktik. En mer snäv definition av pedagogik är att det är läran om undervisningen i ett sociologiskt eller kulturellt perspektiv, särskilt med avseende på individens och samhällets påverkan på varandra samt utbildningens mål och syfte. Som akademisk disciplin är det ett tvärvetenskapligt ämne som bl a innefattar allmän psykologi, ledarskap, organisationsteori, kunskapsteori, intelligensforskning, och sociologi.
Metodik= metoder och tillvägagångssätt i forskning och dess analys eller pedagogiska metoder för utlärning. Således är alltså metodik tillvägagångssättet medan pedagogiken behövs för att lära ut forskningens metodik.
mvh//jimmi
...sin tid. Ledarskapskurser är på modet sedan något decennium tillbaka och en och annan charlatan kan göra pengar på detta. Jag får intrycket att Du förväxlar undervisningens innehåll med formen. Innehåll måste styra form, inte tvärt om. Undervisning utan pedagogik, är således snarast som en kopp kaffe utan kopp.
Alltså hävdar jag att pedagogiken bör få mindre betydelse för äldre elever, eftersom det är viktigt att förbereda dem för en "pedagogiklös" vuxenvärld. Att betänka för de elever som skall vidare till högre utbildning är det gamla talesättet att "den som behöver pedagogik för att lära sig bör göra något annat". Elitistiskt? Javisst. Högre utbildning bör vara just elitistiskt.