Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag tycker det är ganska uppenbart att en högstadielärare har mer krävande arbetsuppgifter än en lågstadielärare.
Att säga att högstadielärare har mer krävande arbetsuppgifter är att göra det lätt för sig.
Lärarutbildningens största problem är att man släpper igenom en så pass stor andel pedagoger som dels saknar ämneskompetens och dels saknar förmåga att arbeta med unga människor. Under den verksamhetsförlagda praktiken blir detta speciellt tydligt under de avslutande terminerna, handledare sliter sitt hår då de inser att personen i fråga inte är lämplig att arbeta inom skolan men eftersom de bara kan
avråda personen i fråga att överväga en annan yrkesbana utexamnieras ett skrämmande antal icke-kompetenta lärare.
Vidare är en stor del av alla föreläsningar och examinationer på gymnasial nivå. Utbildningen blir därför också (självklart) vad man gör den till. Man kan glida igenom den på en räkmacka om man så önskar eller så gör man det bästa av skiten och ser till att bli en jävligt bra lärare.
Min erfarenhet är också att det på Lärarutbildningen inte finns ett klimat som uppmuntrar till diskussioner. Husguden är Lev Vygotsky och ve den lärarstudent som ifrågasätter honom.
Jag studerar själv till lärare och jag håller i mångt och mycket med om det som sagts i tråden. Dock måste man hålla i minnet att många av lärarutbildningarna i Sverige fortfarande arbetar som man gjorde för 10 år sedan. Den "nya lärarutbildningen" finns alltså inte och de som säger något annat ljuger. Det vi ser på lärosätena runt om i Sverige är bara en vacker och ytlig fasad som försöker gömma en fuktskadad byggnad av asbest och eternit.
PS. Ja, jag har gjort en "lista" över kursare som under inga som helst omständigheter får komma i närheten av mina framtida barn. Och ja, det är en lååååång lista.
Edit: Att låta personer som knappt tagit sig igenom en lärarutbildning forska är bara ett förbannat slöseri med resurser.