Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag tycker det känns lite knepigt att allt ansvar läggs på handledaren när eleven är på praktik att lära ut hur man använder en brandsläckare, eller hur man stoppar en blödning. Sedan att veta hur man skall tackla stökiga ungar och "krångliga" föräldrar bara genom att man haft några samtal med sin handledare känns inte tillräckligt tycker jag.
Det finns även en som kommer ut och bedömer dig från universitet. Några samtal? Det kan nog bli rätt många under de åren man är på utbildningen.
Vilka yrken lär man sig använda en brandsläckare och en blödning på? Finns det överhuvudtaget på någon utbildning mer än polisen, sjukvården? Om nu arbetsgivaren tycker detta är ett bekymmer så kan han väl utbilda sig personal i en första hjälpkurs. Det finns hur mycket som helst som man vill ha med på lärarutbildningen, men allt får inte plats för då skulle man få läsa hela sitt liv.
Citat:
En lärare eller annan personal är Skyldig att anmäla vissa saker till socialen, men idag tror jag att det tyvärr händer för sällan. Bland annat för att folk är okunniga och känner sig osäkra på hur man ska göra. Det är kanske samma sak med mobbing. Dom där 7 poängen, hur mycket tid av dom var praktiska moment där man tex. vänjer sig vid att agera och medla? Att läsa något teoretiskt, är inte samma sak som att lära sig. Vissa saker måste man öva, öva och öva in!
Visst, vissa saker måste man öva in och det håller jag med dig om. Om man är osäker på något så kan man ta upp det med sin rektor, om nu rektorn har en pedagogiskutbildning bakom sig. Då rektorn helst skall stå på anmälan/utredning till socialen. Rektorn skall kunna känna till processen, men oftast har väl kommuen/stadsdelen en socialsekretare. Lärare skall alltid anmäla något även om de är osäkra, eftersom det är vår plikt att göra detta. Om vi inte gör detta så är det tjänstefel.
Citat:
När mina kompisar berättar så saknar dom mycket av det praktiska i utbildningen, alltså hur man i verkligheten använder sig av den kunskap man fått teoretiskt.
Det kan jag dementera, eftersom när jag gick på Göteborgs univ så är ett av målen man skall klara är att man skall få ner det man läser på univ och omsätta till barnets nivå så att det lär sig ny kunskap. Om dina kompisar inte har lärt sig detta så är det en skam att dom har blivit godkända, samt att dessa inte kan förvänta sig att en lärare står och pekar hur man skall göra. Man får faktiskt ta lite saker i egna händer ibland.
Citat:
Om du har en kompis som påstår att vägarna är helt fucked up, så är det inte mig emot om du väljer att ta dennes parti. Men jag tror att det är roligare om man på något sätt bygger sin tro på fler än en persons berättelse, speciellt om dom är helt oberoende av varandra. Men det är bara vad jag tycker!
Sluta att ta dina polare om skolan då. Det är ju exakt samma resonemang som du bygger på. Jag kan ju lägga till flera polare så blir det ännu mer exakt. Då jag jämför ditt yrke på samma sätt som du jämför mitt yrke nu.