Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
.Sedan så är skolan inte område där enbart pedagoger har intresse av att forska. Jag kan tänka mig att ekonomer, sociologer, socialpsykologer, statsvetare, historiker osv också skulle kunna intressera sig för att forska mer om skolan, utifrån olika perspektiv.
Du forsätter att älta HSV? Jaja, det bemöter jag inte mer. På vilket sätt skulle inte en pedagog vara intresserade av att forska om sin utbildning?
Jag har aldrig sagt att andra inte skulle få forska angående skolan, men jag tycker fortfarande att lärarna ska ha samma tillgång som andra att forska om skolan. Vilket t.ex läkare har på sin verksamhet, och psykologer har sin verksamhet. Varför skulle då inte lärare har samma rättigheter?
Citat:
Det är i så fall ett idiotiskt uppdrag, eftersom det bevisligen är omöjligt att lösa till 100 %. Skolan kan aldrig garantera resultat - endast möjligheter.
Och läkarvårdaren kan aldrig rädda alla liv! Då är det lika hopplöst att bli läkare. Lägg ner läkarklinterna. De sköter inte sitt uppdrag. Att rädda människoliv. Utbildningen är dålig och studentera får inte de rätta kunskaperna om hur man rädda liv.
Citat:
Skolan skall, bland annat, lära eleverna hur de skall fungera i samhället. I samhället är rätt litet anpassat efter den enskilde, utan förmågan hos den enskilde att anpassa sig är ofta avgörande. "Elevernas behov" får inte vara styrande - elevernas resultat borde vara det.
Samhället har dock har större frirum än vad man har i skolan. Vad gör vi av alla elever som har problem då med sitt sociala nätverk? Ska sådant bara sopas under mattan som det gjorde förr? Elitsamhälle kallar jag ett sådant resonemang! Det kanske kan vara nyttigt i naturen, men människan är en social varelse.
Ja, du kan bemöta mig men jag bemöter dig inte igen. Det är inte lönt!