Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...är tydligen inte så det i verkligheten går till, vlket väl är den springande punkten?
Japp, precis det är ju så att föräldrarna inte har tid för sina barn, och alla har gått i skolan. Därför skyller man oftast på skolan när de brister i andra sidan. Föräldrarna skulle hjälpa till mer om vi tror på det du tycker. Se till att du sammarbeta/samverka med den läraren som få undervisa dina ungar i framtiden.
Citat:
Nu missar Du Ert eget främsta mantra - individualisering! Det so passar den ena eleven passar inte säkert den andre. Således måste metoden anpassas till individen.
Titta på ex ovanför, det är väl inte särskilt modernt att göra på det viset som föräldrarna gjorde, eller tycker du det?
Det är uppenbart ett exempel på att modernt/omodernt är en helt oanvändbar dualism. Det finns fungerande och ickefungerande metoder. Du tror väl inte på allvar att Den här beskrivna metoden på något sätt är nyuppfunnen? En skicklig lärare har genom utbildning och erfarenhet lärt sig vilka metodersom fungerar på vilka elever.
Jag tog ett ex motsatt det du precis har sagt ur verkligeheten med att föräldrarna var bättre läraren än pedagogen. Vilket det här sättet motsätter, och jag har ju fått den här sortens kompetens i verkligheten, så att jag vet hur ska jag hantera samma problematik om jag möter en föräldrer som tvingar sina barn för mycket. Visst, de vill väl, men ändå blev det fel.
Sen behöver det inte vara så att det här att det passar för alla elever. Vilket jag redan vet om. Men jag är i alla fall en erfarenhet rikare om ett sådant här problem skulle uppstå, och märker man att det inte funkar på det här sättet hos eleven. Ja, då får jag väl prova något annat tills eleven tycker det lustfyllt och att han lär sig saker. Därmed sagt att allt inte behöver vara lustfyllt.
Du klarar inte svara rakt på min fråga? Var föräldrarna bättre lärare än min handledare? Ja, eller Nej?
Då kan du väl säga till mig vilka metoder som funkar och inte funkar. Då du säger att det finns sådana här med tanke på att varje elev är unik. Fram med metoder som funkar för varje elev nu. Fram med dom nu bara.
Citat:
När det är kris måste pengarna tas där de finns. En dyr skola = ett lämpligt sparobjekt i kristider. Det finns bevisligen inget samband mellan mycket resurser och goda resultat.
Det viktigaste är att de blivande lärarna lär sig rätt saker, och har rätt attityd till kunskaper - inte hur lång utbildningen är. De gamla småskole- och folkskollärarna gick inte så långa utbildningar, men de lärde sig mycket och rätt. Då får man en god skola också!
Först tycker vi ska göra som i Finland, och sen när jag påpekar att lärarutbildningen i Finland är fem år, så tycker du det är viktigare att lärarna bara lär sig saker. Vad exakt säger att de som läser till lärare i Finland lär sig rätt saker? Du letar som en blind höna för att hitta kornet.
Vad exakt är den rätta i skolan? Hade vi en bättre skola förr i skolan? Ja, det kanske vi hade, men då var också föräldrarna mer engagerade i deras barn skolgång. Hur många föräldrarna kommer och hälsa på sina barn i skolan idag och sitter med en hel skoldag idag. Hur många hjälper sina barn med läxorna hemma? Dessutom få man tänka på att Sverige har fått en hel del indvrandrare som har kommit till Sverige. Vilket har gjort att det ska intergeras i skolan, och samhälllet. Vad jag vet så har inte Finland en sådan "problematik" som Sverige har. Därmed inte sagt att indvandrare är sämre än svenska, men svenska är väldigt ofta deras andra språk, och de har inte samma tillgång hemma som "svenska elever har" Dessutom har deras föräldrar gjort kanske en resa 100 år framåt på sex timmar på ett flygplan om man jämför med deras hemland.
Självklart håller jag med om att man ska ha rätt attityd till kunskaper och man ska brinna för det man ska göra, annars behöver man inte läsa på den linjen man gör, för då kan man faktiskt hindra någon annan som verkligen brinner för det här att inte få läsa.
Hur långt ska vi gå tillbaka enligt dig för att få den goda skolan? Var det när vi agade barnen, eller vad anser du vara den goda skolan?
Politikernas löner är väl en annan sak som man kan spara på när det är kris i samhället hur ett ekonomiskt perspektiv.
Citat:
Just detta är ju problemet. Eftersom skolresultaten är för dåliga, och det är allmänt känt att lärarna är för dåliga, så tappar både lärare och skola i respekt och anseende. Höga krav vid intag till, och i, lärarutbildningen. Kunskapsorienterad undervisning i alla nivåer. Se där ett recept på att återskapa en respekterad skola!
Jag ser med problemet att alla just ska ha en åsikt om skolan, även om dom inte vet hur dagens skola ser ut, så ska dom ändå ha en åsikt om skolan, för alla tror att skolan såg likadan ut som när de själva gick i skolan.
Lita på lärarens proffession, och sammarbeta med läraren du får. Jag tror att läraren kan vara lyhörd för föräldrarnas åsikter. Då får man en återskapad respekt i skolan. Där har du recepeten för en bra skola. Där eleverna kommer lära sig saker. Det är väl bara se på Finland som du tyckte var så lysande exempel?
Höga krav och kunskapoterienterad undervisning har man verkligen i våra grannländer som Finland och Danmark. På det ena stället utförs inte ens utbildningen på univ/högskolan