2006-12-29, 21:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Alltså är...

Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Du ligger efter din tid. Lärarhögskolan finns numera bara i sthlm som inte kommer finnas något mer, eftersom den ska slåss ihop med sthlm univ.

...jag inte efter min tid. Ännu.

Citat:
Vi lär oss saker som är relevanta i lärarutbildning, och framförallt blir vi allmänbildade vilket verkar saknas i andra utbildningar. Hade man varit det så hade man lärt sig att använda rätta termer i alla fall.

Holism tycks inte ingå i Din allmänbildning, inte heller debatteknik eller meningsbyggnad, tycks det.

Citat:
Vad exakt har mobbning med lärarutbildning ev brister med saken att göra. Det finns tre rapporter från högskoleverket som har kritisterat hårt av höga personer. Ändå väljer du att tror på dessa? Har du inte lärt dig vad kritisk tänkande är?

Det bekymrar mig mer än Du tror att Du inte förmår se lärarutbildningens brister i sammanhang med det undermåliga regelverk som skolan lider av och de klena utbildningsresultat som presteras. Hade jag varit pedagog hade jag tvivlat på min förmåga, men nu vet jag att det inte är sändaren utan mottagaren som brister.
Citera
2006-12-30, 12:22
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Det bekymrar mig mer än Du tror att Du inte förmår se lärarutbildningens brister i sammanhang med det undermåliga regelverk som skolan lider av och de klena utbildningsresultat som presteras. Hade jag varit pedagog hade jag tvivlat på min förmåga, men nu vet jag att det inte är sändaren utan mottagaren som brister.

Det märks att du bara ha ett perspektiv på allt. Skolan är åt helevete med andra ord. Sen kvittar det vad andra säger till dig. Du fortsätter köra din linje heka vägen ut.

Om det nu finns massa brister på lärarutbildningen. Hur kan de då komma sig att Sverige alltid ligger högt upp i internationella studier om hur duktiga elever här i Sverige. Sveriges sämsta placering i sådana undersökningar är plats 7. Det tycker jag inte är dåligt i alla fall. Svara på den frågan så blir jag glad.
Citera
2006-12-30, 14:02
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Om det nu finns massa brister på lärarutbildningen. Hur kan de då komma sig att Sverige alltid ligger högt upp i internationella studier om hur duktiga elever här i Sverige. Sveriges sämsta placering i sådana undersökningar är plats 7. Det tycker jag inte är dåligt i alla fall. Svara på den frågan så blir jag glad.
Allt annat än medaljplats är en skam för Sverige.

För det är trots allt Sverige vi pratar om.
Citera
2006-12-30, 18:10
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Allt annat än medaljplats är en skam för Sverige.

För det är trots allt Sverige vi pratar om.

Och det löser man som man gjorde i Sovjet? Flyttar ut alla dåliga elever, och gör elitskolor?
Citera
2006-12-30, 23:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Med tanke...

Citat:
Det märks att du bara ha ett perspektiv på allt. Skolan är åt helevete med andra ord. Sen kvittar det vad andra säger till dig. Du fortsätter köra din linje heka vägen ut.

...på att vi har världens dyraste skola räknat i kostnad/elev, borde vi ha en tätplats. Tycker Du inte?

De internationella undersökningar som görs visar på att svenska elever inte alls är särskilt framstående, och att utvecklingen är i sjunkande!
PISA-undersökningarna är ingen rolig läsning. Du hittar dem på Skolverkets hemsida.
Svenska elever är således inte särskilt duktga, och underlaget ger också vid handen att de elever som klarar sig bra, gör det tack vare att de har goda hemförhållanden med engagerade föräldrar. Skolans roll för kunskapsutvecklingen blir allt mindre över tiden.
Således har det blivit allt viktigare att ha rätt föräldrar än vad skolan hittar på. Skulle Du vilja ge ett bra svar på vad det beror på, om inte att lärarna blivit sämre så att föräldrarna har blivit relativt bättre som lärare åt sina barn?
Citera
2006-12-31, 11:53
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
...på att vi har världens dyraste skola räknat i kostnad/elev, borde vi ha en tätplats. Tycker Du inte?

Det beror på hur man ser det. Sverige är ett liten land och urvalet är då begränsat om man jämför med folkmängderna i andra länder.

Citat:
De internationella undersökningar som görs visar på att svenska elever inte alls är särskilt framstående, och att utvecklingen är i sjunkande!
PISA-undersökningarna är ingen rolig läsning. Du hittar dem på Skolverkets hemsida.
Svenska elever är således inte särskilt duktga, och underlaget ger också vid handen att de elever som klarar sig bra, gör det tack vare att de har goda hemförhållanden med engagerade föräldrar. Skolans roll för kunskapsutvecklingen blir allt mindre över tiden.

Således har det blivit allt viktigare att ha rätt föräldrar än vad skolan hittar på. Skulle Du vilja ge ett bra svar på vad det beror på, om inte att lärarna blivit sämre så att föräldrarna har blivit relativt bättre som lärare åt sina barn?

Det är väl ganska logiskt att det är så här. Då det står i läroplanen och skollagen att föräldrar och skolan ska samverka med uppfostrningsyfte och dylika saker.

Hade det bara varit ena sidan som hade brytt sig så hade det inte blivit bra. Sen kan man vinkla det åt andra hålletl. Föräldrarna kanske inte litar på läraren, och tvingar eleven att läsa flera timmar per dag, och det gör att eleven inte orkar vara med i skolan, eftersom föräldrarna är för engagerade i deras barns utveckling. Deras barn lär sig saker vilket är bra, men det måste också vara lustfyllt att lära sig saker ibland vilket skolan oftast kan hjälpa till med, och det är just den avskillnaden en pedagog kan göra. En föräldrar är såldes sämre på det oftast, även om det kan finnas undantag.

Svaret på din sista fråga är väl att en del föräldrar tvingar sina barn att lära sig saker på ett omodernt sätt, och ur ett opedagogisk sätt. Vilket gör att barn tappa lusten att lära sig saker, och det gör att man skyller på skolan när föräldrarna gör fel.

Kan det inte vara som jag har sagt innan att de andra länderna har sneglat på Sverige, och börjar komma ikapp oss istället?
Citera
2006-12-31, 12:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är väl...

Citat:
Det är väl ganska logiskt att det är så här. Då det står i läroplanen och skollagen att föräldrar och skolan ska samverka med uppfostrningsyfte och dylika saker.

...snarast ganska ologiskt, eftersom skolan i så fall har avbördat sig anvaret för elevernas lärande på föräldrarna, trots att dessa betalar för världens dyraste skola.

Citat:
Hade det bara varit ena sidan som hade brytt sig så hade det inte blivit bra. Sen kan man vinkla det åt andra hålletl. Föräldrarna kanske inte litar på läraren, och tvingar eleven att läsa flera timmar per dag, och det gör att eleven inte orkar vara med i skolan, eftersom föräldrarna är för engagerade i deras barns utveckling. Deras barn lär sig saker vilket är bra, men det måste också vara lustfyllt att lära sig saker ibland vilket skolan oftast kan hjälpa till med, och det är just den avskillnaden en pedagog kan göra. En föräldrar är såldes sämre på det oftast, även om det kan finnas undantag.

Du skrämmer mig allt mer! Har Ni lärt Er på lärarhögskolan att föräldrarna kan engagera sig för mycket och trötta ut sina barn? Då har jag den största förståelse för de lärare som inte litar på lärarna. Sannolikt är rätt många föräldrar därmed bättre också.

Citat:
Svaret på din sista fråga är väl att en del föräldrar tvingar sina barn att lära sig saker på ett omodernt sätt, och ur ett opedagogisk sätt. Vilket gör att barn tappa lusten att lära sig saker, och det gör att man skyller på skolan när föräldrarna gör fel.

Hur kan man lära sig något på ett omodernt sätt? Aningen lär man sig, eller också inte. Ni är alldeles för fixerade vid form och process och uppenbarligen inte alls intresserade av innehåll och resultat. Mycket oroväckande!

Citat:
Kan det inte vara som jag har sagt innan att de andra länderna har sneglat på Sverige, och börjar komma ikapp oss istället?

Visst kan de ha sneglat på Sverige, och trots detta uppnå goda resultat. Det mer sannolika är att de sneglat, blivit skrämmda och gjort på andra - mer framgångsrika - sätt. Det bästa exemplet tycks vara Finland. Deras skola påminner mycket litet om vår - både vad gäller form och innehåll. Så blir resultatet bra också!
http://ktl.jyu.fi/ktl/svenska/meddelanden/m16052005
Citera
2006-12-31, 13:00
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
...snarast ganska ologiskt, eftersom skolan i så fall har avbördat sig anvaret för elevernas lärande på föräldrarna, trots att dessa betalar för världens dyraste skola.

Tillsammans betyder inte att föräldrarna ska allt ansvar. Huvudvikten ska ligga på pedagogen, men föräldrarna måste hjälpa till.

Citat:
Du skrämmer mig allt mer! Har Ni lärt Er på lärarhögskolan att föräldrarna kan engagera sig för mycket och trötta ut sina barn? Då har jag den största förståelse för de lärare som inte litar på lärarna. Sannolikt är rätt många föräldrar därmed bättre också.

Visst alla föräldrar vill väl och så, men föräldrarna kan ibland glömma att det ska vara lustfyllt att lära sig saker också. För att ta ett ex som jag själv har haft under min praktik. Det var att föräldrarna tvingade sitt barn som gick i årskurs ett att läsa en timme per dag i en bok. Barnets föräldrarna ville väl men för ett barn i årskurs ett räcker det med att läsa 10 min per dag, och inte en timme. Eftersom min handledare ansåg att 10 min varje dag lär sig barnet mer och det blir inte för ansträngande. Efter det här så började eleven lära sig bättre, och utvecklade sin skriv och läsförståelse bättre, än vad han hade gjort innan när han blev tvungen att läsa en timme hemma per dag. Var då föräldrarna bättre lärare än läraren i skolan?

Citat:
Hur kan man lära sig något på ett omodernt sätt? Aningen lär man sig, eller också inte. Ni är alldeles för fixerade vid form och process och uppenbarligen inte alls intresserade av innehåll och resultat. Mycket oroväckande!

Titta på ex ovanför, det är väl inte särskilt modernt att göra på det viset som föräldrarna gjorde, eller tycker du det?

Citat:
Visst kan de ha sneglat på Sverige, och trots detta uppnå goda resultat. Det mer sannolika är att de sneglat, blivit skrämmda och gjort på andra - mer framgångsrika - sätt. Det bästa exemplet tycks vara Finland. Deras skola påminner mycket litet om vår - både vad gäller form och innehåll. Så blir resultatet bra också!
http://ktl.jyu.fi/ktl/svenska/meddelanden/m16052005

Ja, visst vi lägger inga pengar på skolan, och när de är några kostnader som kommer på tals. Då skär vi ner på skolans verksamhet. Har för mig att dom också diskuterade om lärarutbildningen var lönt i FInland. Men visst lärarutbildning på fem år. Det kan jag köpa för man behöver väldigt mycket kunskap om man ska undervisa i den yngre åldern.

Det är just då och samhället som kanske ska ändra attityd om man läser den rapporten. Lärarna och övrig personal i skolan blir uppskattade för de jobb dom gör. Det kan man väl inte säga att folk blir i Sverige, eller?
Citera
2006-12-31, 13:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Men det...

Citat:
Tillsammans betyder inte att föräldrarna ska allt ansvar. Huvudvikten ska ligga på pedagogen, men föräldrarna måste hjälpa till.
...är tydligen inte så det i verkligheten går till, vlket väl är den springande punkten?

Citat:
Visst alla föräldrar vill väl och så, men föräldrarna kan ibland glömma att det ska vara lustfyllt att lära sig saker också. För att ta ett ex som jag själv har haft under min praktik. Det var att föräldrarna tvingade sitt barn som gick i årskurs ett att läsa en timme per dag i en bok. Barnets föräldrarna ville väl men för ett barn i årskurs ett räcker det med att läsa 10 min per dag, och inte en timme. Eftersom min handledare ansåg att 10 min varje dag lär sig barnet mer och det blir inte för ansträngande. Efter det här så började eleven lära sig bättre, och utvecklade sin skriv och läsförståelse bättre, än vad han hade gjort innan när han blev tvungen att läsa en timme hemma per dag. Var då föräldrarna bättre lärare än läraren i skolan?

Nu missar Du Ert eget främsta mantra - individualisering! Det so passar den ena eleven passar inte säkert den andre. Således måste metoden anpassas till individen.

[quote]Titta på ex ovanför, det är väl inte särskilt modernt att göra på det viset som föräldrarna gjorde, eller tycker du det?

Det är uppenbart ett exempel på att modernt/omodernt är en helt oanvändbar dualism. Det finns fungerande och ickefungerande metoder. Du tror väl inte på allvar att Den här beskrivna metoden på något sätt är nyuppfunnen? En skicklig lärare har genom utbildning och erfarenhet lärt sig vilka metodersom fungerar på vilka elever.

Citat:
Ja, visst vi lägger inga pengar på skolan, och när de är några kostnader som kommer på tals. Då skär vi ner på skolans verksamhet. Har för mig att dom också diskuterade om lärarutbildningen var lönt i FInland. Men visst lärarutbildning på fem år. Det kan jag köpa för man behöver väldigt mycket kunskap om man ska undervisa i den yngre åldern.

När det är kris måste pengarna tas där de finns. En dyr skola = ett lämpligt sparobjekt i kristider. Det finns bevisligen inget samband mellan mycket resurser och goda resultat.
Det viktigaste är att de blivande lärarna lär sig rätt saker, och har rätt attityd till kunskaper - inte hur lång utbildningen är. De gamla småskole- och folkskollärarna gick inte så långa utbildningar, men de lärde sig mycket och rätt. Då får man en god skola också!

Citat:
Det är just då och samhället som kanske ska ändra attityd om man läser den rapporten. Lärarna och övrig personal i skolan blir uppskattade för de jobb dom gör. Det kan man väl inte säga att folk blir i Sverige, eller?

Just detta är ju problemet. Eftersom skolresultaten är för dåliga, och det är allmänt känt att lärarna är för dåliga, så tappar både lärare och skola i respekt och anseende. Höga krav vid intag till, och i, lärarutbildningen. Kunskapsorienterad undervisning i alla nivåer. Se där ett recept på att återskapa en respekterad skola!
Citera
2006-12-31, 14:31
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Och det löser man som man gjorde i Sovjet? Flyttar ut alla dåliga elever, och gör elitskolor?
Var inte löjlig. Det har jag aldrig påstått.

Men jag noterar att du anser att en skola utan mobbing är en elitskola.

Ack vad den svenska lärarkåren förfallit!

edit: Ignorera ovanstående, jag drabbades av plötslig sinnesförvirring och trodde att vi diskuterade om det var rätt att flytta mobbare, men jag kan tänka mig att du tycker att det också är en dålig idé?
Citera
2006-12-31, 16:24
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Var inte löjlig. Det har jag aldrig påstått.

Men jag noterar att du anser att en skola utan mobbing är en elitskola.

Ack vad den svenska lärarkåren förfallit!

edit: Ignorera ovanstående, jag drabbades av plötslig sinnesförvirring och trodde att vi diskuterade om det var rätt att flytta mobbare, men jag kan tänka mig att du tycker att det också är en dålig idé?

Nej, det är ingen dålig idé att flyttar mobbare om inget annat hjälper. Då mobbaren kan har fallit in i en vana som han inte kan ta sig ur. VIlket jag redan har påpekat i tråden redan, så det var en bra idé av Herr Björklund att skolan ska få bestämma vad som är bäst för eleven i skolverksamheten mot föräldrarnas vilja, men jag föredra ändå att man samverka med föräldrar för att uppnå bästa möjligheten för alla inblandade i en sådan här situation
Citera
2006-12-31, 16:50
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
...är tydligen inte så det i verkligheten går till, vlket väl är den springande punkten?

Japp, precis det är ju så att föräldrarna inte har tid för sina barn, och alla har gått i skolan. Därför skyller man oftast på skolan när de brister i andra sidan. Föräldrarna skulle hjälpa till mer om vi tror på det du tycker. Se till att du sammarbeta/samverka med den läraren som få undervisa dina ungar i framtiden.

Citat:
Nu missar Du Ert eget främsta mantra - individualisering! Det so passar den ena eleven passar inte säkert den andre. Således måste metoden anpassas till individen.

Titta på ex ovanför, det är väl inte särskilt modernt att göra på det viset som föräldrarna gjorde, eller tycker du det?

Det är uppenbart ett exempel på att modernt/omodernt är en helt oanvändbar dualism. Det finns fungerande och ickefungerande metoder. Du tror väl inte på allvar att Den här beskrivna metoden på något sätt är nyuppfunnen? En skicklig lärare har genom utbildning och erfarenhet lärt sig vilka metodersom fungerar på vilka elever.

Jag tog ett ex motsatt det du precis har sagt ur verkligeheten med att föräldrarna var bättre läraren än pedagogen. Vilket det här sättet motsätter, och jag har ju fått den här sortens kompetens i verkligheten, så att jag vet hur ska jag hantera samma problematik om jag möter en föräldrer som tvingar sina barn för mycket. Visst, de vill väl, men ändå blev det fel.

Sen behöver det inte vara så att det här att det passar för alla elever. Vilket jag redan vet om. Men jag är i alla fall en erfarenhet rikare om ett sådant här problem skulle uppstå, och märker man att det inte funkar på det här sättet hos eleven. Ja, då får jag väl prova något annat tills eleven tycker det lustfyllt och att han lär sig saker. Därmed sagt att allt inte behöver vara lustfyllt.

Du klarar inte svara rakt på min fråga? Var föräldrarna bättre lärare än min handledare? Ja, eller Nej?

Då kan du väl säga till mig vilka metoder som funkar och inte funkar. Då du säger att det finns sådana här med tanke på att varje elev är unik. Fram med metoder som funkar för varje elev nu. Fram med dom nu bara.

Citat:
När det är kris måste pengarna tas där de finns. En dyr skola = ett lämpligt sparobjekt i kristider. Det finns bevisligen inget samband mellan mycket resurser och goda resultat.
Det viktigaste är att de blivande lärarna lär sig rätt saker, och har rätt attityd till kunskaper - inte hur lång utbildningen är. De gamla småskole- och folkskollärarna gick inte så långa utbildningar, men de lärde sig mycket och rätt. Då får man en god skola också!

Först tycker vi ska göra som i Finland, och sen när jag påpekar att lärarutbildningen i Finland är fem år, så tycker du det är viktigare att lärarna bara lär sig saker. Vad exakt säger att de som läser till lärare i Finland lär sig rätt saker? Du letar som en blind höna för att hitta kornet.

Vad exakt är den rätta i skolan? Hade vi en bättre skola förr i skolan? Ja, det kanske vi hade, men då var också föräldrarna mer engagerade i deras barn skolgång. Hur många föräldrarna kommer och hälsa på sina barn i skolan idag och sitter med en hel skoldag idag. Hur många hjälper sina barn med läxorna hemma? Dessutom få man tänka på att Sverige har fått en hel del indvrandrare som har kommit till Sverige. Vilket har gjort att det ska intergeras i skolan, och samhälllet. Vad jag vet så har inte Finland en sådan "problematik" som Sverige har. Därmed inte sagt att indvandrare är sämre än svenska, men svenska är väldigt ofta deras andra språk, och de har inte samma tillgång hemma som "svenska elever har" Dessutom har deras föräldrar gjort kanske en resa 100 år framåt på sex timmar på ett flygplan om man jämför med deras hemland.

Självklart håller jag med om att man ska ha rätt attityd till kunskaper och man ska brinna för det man ska göra, annars behöver man inte läsa på den linjen man gör, för då kan man faktiskt hindra någon annan som verkligen brinner för det här att inte få läsa.

Hur långt ska vi gå tillbaka enligt dig för att få den goda skolan? Var det när vi agade barnen, eller vad anser du vara den goda skolan?

Politikernas löner är väl en annan sak som man kan spara på när det är kris i samhället hur ett ekonomiskt perspektiv.

Citat:
Just detta är ju problemet. Eftersom skolresultaten är för dåliga, och det är allmänt känt att lärarna är för dåliga, så tappar både lärare och skola i respekt och anseende. Höga krav vid intag till, och i, lärarutbildningen. Kunskapsorienterad undervisning i alla nivåer. Se där ett recept på att återskapa en respekterad skola!

Jag ser med problemet att alla just ska ha en åsikt om skolan, även om dom inte vet hur dagens skola ser ut, så ska dom ändå ha en åsikt om skolan, för alla tror att skolan såg likadan ut som när de själva gick i skolan.

Lita på lärarens proffession, och sammarbeta med läraren du får. Jag tror att läraren kan vara lyhörd för föräldrarnas åsikter. Då får man en återskapad respekt i skolan. Där har du recepeten för en bra skola. Där eleverna kommer lära sig saker. Det är väl bara se på Finland som du tyckte var så lysande exempel?

Höga krav och kunskapoterienterad undervisning har man verkligen i våra grannländer som Finland och Danmark. På det ena stället utförs inte ens utbildningen på univ/högskolan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in