2008-12-24, 02:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Gamla nyheter men det kan vara värt att kommentera.

Jag minns inte riktigt allt kring nedläggandet av alla grottos men det hade inget att göra med varför Michael Aquino lämnade CoS. Det var helt pga att LaVey började sälja titlar.

Intressant. Verkar ju inte så konstigt egentligen, han var ju en egoist och ville väl tjäna pengar. Skulle vara kul om du kunde berätta hur du fick reda på detta dock!
Citera
2008-12-24, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Supertramp01
Det är säkert jätteroligt att vara satanist, ända tills någon annan utövar sin "totala frihet" / vilddjurs-instinkter på dig. Då går man till polisen, söker hjälp på sjukhus och tigger annat av samhället.

Vi Satanister tror att människan är ett socialt djur, och att vi får ut det mesta av livet genom att leva i civilizerade samhällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Supertramp01
Hyckleriet når inga gränser. Det här "vi var först, vi är de äkta" omogenheten påminner om Stureplanstonåringar som bråkar om vem som köpte 5000-kronors byxorna först.

Personligen bryr jag mig inte om vem som var först, eller vem som är mest äkta. Satanismen har varit ett verktyg för mig. När jag först kom i kontakt med CoS var det som en spegel, jag fann mig själv. Självklart ser jag mig själv som en "äkta" satanist, men det är inget jag behöver bevisa eller övertyga någon annan om. Till skillnad från vissa andra här
Citera
2008-12-24, 09:55
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauron_
Intressant. Verkar ju inte så konstigt egentligen, han var ju en egoist och ville väl tjäna pengar. Skulle vara kul om du kunde berätta hur du fick reda på detta dock!

Genom Michael Aquino själv. Eftersom han såg CoS som "helig" (jag vet dåligt val av ord) såg han det som att sälja ut organisationen till människor som kanske inte hade genuint sataniskt intresse. Vem som helst, medlem som icke-medlem eller satanist som icke-satanist kunde få höga positioner inom kyrkan. Det var det han reagerade på.

Lär gärna hans e-bok "The Church of Satan". Jag vet att du ogillar ToS men boken är mycket bra och är till stor del bestående av korrespondens medlemmar emellan (ja mycket av LaVey också). Den beskriver också slitten och dess orsaker mycket ingående (även här till stor del av återpublicerade brev mellan medlemmat). Den finns att ladda ner här: http://www.xeper.org/maquino/index.html
Citera
2008-12-29, 00:06
Medlem
Mr.Charmings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Som sagt. CoS är bara en liten detalj av satans många ansikten.
(en del främst) katolska präster är också en del av satans många ansikten...
Citera
2008-12-29, 13:06
Bannlyst
Är satanist själv för en händelse 2004 utanför katolska kyrkan. Pyttade ner Jesusstatyeten. Arabjäveln fick tillbaka.

Ni kom aldrig till paradiset!
Citera
2008-12-29, 16:36
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Satan är för stor för att specifiseras. Han styr denna värld i tusentals skepnader.
Hans starkaste vapen är ateism, evolutionism och irrläror som islam, katolisism, buddism, new age m.m.. Den uttalade satanistiska rörelsen är bara en liten detalj i hans stora verk.

Kristus profeterar i Johannes Uppenbarelse att endast två vägar kommer att vara möjligt för människan att gå i de yttersta dagarna.
För eller emot Skaparen Jesus Kristus. Allt som är emot är Satans revir.

Kristen fundamentalism när den är som bäst.
Citera
2009-01-04, 16:57
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Jag anser att visserligen att CoS har rätt med facit i hand. Idag är de väldigt olika men det är ingen tvekan om att ToS's läror är sprungna ur en tolkning av CoS filosofi. Detta har jag skrivit en uppsats om och som sagt även om de idag är mycket olika så anser jag att det handlar om att båda organisationerna har valt att lägga vikt på olika aspekter och att de när de växt utifrån två olika punkter har vuxit mer och mer isär.

I slutänden kan vi konstatera att det är två helt olika organisationer men att de har delat historia och därför alltid kommer att vara sammankopplade.
Intressant. Att det fanns likheter mellan ToS och CoS i början har du med största sannolikhet rätt i, men nu tycker jag att de färdats så långt i olika riktningar att skillnaderna mellan organisationerna är betydligt större än likheterna.

Till att börja med så har ju CoS tyvärr mer och mer blivit Church of LaVey istället för Church of Satan, och man marknadsför byster och graverade pentagram med LaVeys porträtt, till exempel. De verkar fortfarande ha kul, med alla evenemang som organiseras av medlemmar och annonseras ut på hemsidan, men den ockulta biten verkar man helt ha övergivit. Visst, vill man vara en helt sekulär organisation - utom när någon journalist eller filmare vill ha ritualbilder - så får man väl vara det, men jag beklagar utvecklingen.

Då finner jag ToS mycket mer intressant, även om jag alltid är skeptisk till "profeter" som kanaliserar böcker från högre makter. Men trots det så kan det inte förnekas att ToS idag som magisk organisation ligger långt före CoS.
Citera
2009-01-05, 19:29
Medlem
Finns det några heliga hus och föremål inom satanismen?
Citera
2009-01-05, 20:21
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Intressant. Att det fanns likheter mellan ToS och CoS i början har du med största sannolikhet rätt i, men nu tycker jag att de färdats så långt i olika riktningar att skillnaderna mellan organisationerna är betydligt större än likheterna.

Till att börja med så har ju CoS tyvärr mer och mer blivit Church of LaVey istället för Church of Satan, och man marknadsför byster och graverade pentagram med LaVeys porträtt, till exempel. De verkar fortfarande ha kul, med alla evenemang som organiseras av medlemmar och annonseras ut på hemsidan, men den ockulta biten verkar man helt ha övergivit. Visst, vill man vara en helt sekulär organisation - utom när någon journalist eller filmare vill ha ritualbilder - så får man väl vara det, men jag beklagar utvecklingen.

Då finner jag ToS mycket mer intressant, även om jag alltid är skeptisk till "profeter" som kanaliserar böcker från högre makter. Men trots det så kan det inte förnekas att ToS idag som magisk organisation ligger långt före CoS.

Ja du har rätt. De är idag väldigt olika. Jag finner det dock viktigt att påpeka dess gemensamma rötter och att de kommer från samma tanketradition eftersom CoS gör allt i sin makt för att mörka detta.

Och som jag sa tidigare så är det nog ganska många som egentligen är mer LaVeyanska i sin tolkning men som ogillar CoS just för att de bara är Church of LaVey och inte betyder ett skvatt. De är inte magiskt initiatoriska och de har ingen funktion i det sekulära samhället heller. CoS av idag har ingen funktion bortom att vara en organisation man betalar till för att känna gemenskap med LaVeys idé. Vad jag vet lyckas de inte ens hålla uppe ett medlemsbrev eller medlemstidning längre.

Citat:
Ursprungligen postat av zzerox
Finns det några heliga hus och föremål inom satanismen?

Nej egentligen inte. Ordet helig är inget som har någon speciell betydelse inom Satanism.
Citera
2009-01-05, 22:12
Medlem
Nej egentligen inte. Ordet helig är inget som har någon speciell betydelse inom Satanism.[/quote]

okej. Men om man omformulerar frågan: vad är satanismens svar på kristendomens kyrka?
Citera
2009-01-05, 22:20
Medlem
R.Stotzkys avatar
Sen finns det ju roliga killar som Cathedral of the Black Goat, några personer i Texas som egentligen inte är något annat än kristna, fast tvärtom. Rätt kul snubbar. http://www.youtube.com/watch?v=_5s1SlEdowk
Citera
2009-01-05, 22:58
Medlem
TheInsanes avatar
Haha, ja Cathedral of the Black Goat verkar vara lite efter. "Our Lord Satan teaches us through pain". Hallelujah!

Citat:
Ursprungligen postat av zzerox
okej. Men om man omformulerar frågan: vad är satanismens svar på kristendomens kyrka?

Det finns ingen motsvarighet. Vissa har rum för ritualer men dessa är generellt personliga eller för en mycket liten krets. Det finns inga sataniska kyrkor i form av byggnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in