Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Jag anser att visserligen att CoS har rätt med facit i hand. Idag är de väldigt olika men det är ingen tvekan om att ToS's läror är sprungna ur en tolkning av CoS filosofi. Detta har jag skrivit en uppsats om och som sagt även om de idag är mycket olika så anser jag att det handlar om att båda organisationerna har valt att lägga vikt på olika aspekter och att de när de växt utifrån två olika punkter har vuxit mer och mer isär.
I slutänden kan vi konstatera att det är två helt olika organisationer men att de har delat historia och därför alltid kommer att vara sammankopplade.
Intressant. Att det fanns likheter mellan ToS och CoS i början har du med största sannolikhet rätt i, men nu tycker jag att de färdats så långt i olika riktningar att skillnaderna mellan organisationerna är betydligt större än likheterna.
Till att börja med så har ju CoS tyvärr mer och mer blivit Church of LaVey istället för Church of Satan, och man marknadsför byster och graverade pentagram med LaVeys porträtt, till exempel. De verkar fortfarande ha kul, med alla evenemang som organiseras av medlemmar och annonseras ut på hemsidan, men den ockulta biten verkar man helt ha övergivit. Visst, vill man vara en helt sekulär organisation - utom när någon journalist eller filmare vill ha ritualbilder - så får man väl vara det, men jag beklagar utvecklingen.
Då finner jag ToS mycket mer intressant, även om jag alltid är skeptisk till "profeter" som kanaliserar böcker från högre makter. Men trots det så kan det inte förnekas att ToS idag som magisk organisation ligger långt före CoS.