2009-11-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua

Jag skyller på trötthet!

Ska vi se om jag kan formulera mig rätt.
Så som samhället ser på satanism så förknippas de med varandra. När man nämner satanism åt en som inte har läst på ämnet så tror han att man menar satanism som i djävulsdyrkan.
Citera
2009-11-23, 19:01
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksnow
Djävulsdyrkan har ju inte alls med satanism att göra [...]

Men det finns ju många andra sorters satanister som inte alls håller med dig. LaVey's variant är antagligen den allra största, men inte enda. Jag tycker väl egentligen inte att kategoriseringen är så intressant, men jag hobbyforskade lite i ämnet förr, och en annan ganska vanlig uppfattning är ju att begreppet "satanism" används mer som ett samlingsbegrepp kring livsfilosofier och religioner som på ett eller annat sätt bejakar satanisk filosofi (enligt egna definitioner). Sedan kan detta yttra sig på olika sätt, inklusive religiös dyrkan. Enligt den definitionen av satanism är alltså djävulsdyrkan en specifik variant av satanism. MLO eller vad dom nu kan tänkas heta idag, betraktar ju sig själva som satanister, och är i allra högsta grad teistiska.

Att satanism inte nödvändigtvis måste innebära djävulsdyrkan är väl en sak, men det är väl någorlunda rättvist att säga att den kan göra det. Då kan fler satanister fortsätta kalla sig just det (vilket jag anar är en ganska viktig del i det hela), oavsett om de framställer sin filosofi som ateistisk "average-joe/sunt förnuft-ideologi", eller som barnätande djävulsdyrkarn.
Citera
2009-12-08, 12:56
Medlem
kakaellers avatar
Fråga om satanism

här kommer några frågor om satanism ja vill gå djupare i.
va finns de för olika inriktningar och utövningar? beroende på hur man ser satan?
Om Alister Crowley och Anton Lavey gör en egen tolkning vad är det dem förmedlar och vilken filosofi innebär deras satanism?
Hur skiljer sig de "ljusa religionerna" syn på satan från satanisternas?
Varför är kristendomen en så stor fiende för satanisterna?

Vad är positivt och negativt inom satanism?
Citera
2009-12-08, 13:10
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Satanismen har förvandlats till ett extremindividualistiskt projekt.
Citera
2009-12-08, 13:29
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakaeller
Varför är kristendomen en så stor fiende för satanisterna?

Kristendomen menar att människor bör underkasta sig en transcendent varelse, satanismen lägger istället fokus på det immanenta; den enskilde individen är sin egen gud.

F.ö. finns det trådar om det här, t.ex.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=476414

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satanism
Citera
2009-12-08, 22:24
Medlem
Fatcaesars avatar
Jag måste skriva ett inlägg här, även om det är 3 år senare, annars får jag skapa en ny tråd

Jag gillar väl inte att säga att jag ingår i någon ism etc utan försöker bara vara en så bra människa som möjligt.
Jag ska nog dra lite saker först.

Jag är osäker på om det finns något gott eller ondt i världen, det är en moral skapad av människan, självklart kan vi såra andra människor, men om det är en ond sak vet jag inte, därför att vi är alla i grunden en biprodukt av universums skapelse.
Jag själv gillar kommunismen som politisk idiologi då den handlar om ett klasslöst samhälle där staten äger allt för att varje individ ska ha det lika, först då tror jag vi kan bli kvitt fattigdommem.

Jag är dock väldigt liberal och tror på mig själv, eftersom att det i grunden inte finns någon moral kan bara jag själv bestämma vad jag ska tycka, tänka, ta för droger, äta vad jag vill.. ja ni hajar, dock ser jag inget fel i att folk påpekar deras syn på mitt liv, att ge råd och säga är inget fel, jag har dock rätten att säga nej.

Jag är även ateist och tror att det inte finns någon högre makt, allt är random event på grund av ja vad som nu skapade universum.

Så, Jag gillar satanismen som en filosofiskt tänkande, att du som individ är din egen (förlust av bättre ord.. gud) och bestämmer själv hur du ska leva ditt liv, det är okej att göra vad som helst sålänge man inte skadar någon annan, om det så är sexuellt etc dock tror jag på att hjälpa andra människor för en bättre värld, men kan jag kalla mig satanist då jag har det som filosofisk bakgrund bland andra filosofer, och går det ihopp med att jag är det viktiga, om det för mig är viktigt att hjälpa andra.

Eftersom att jag själv bestämmer måste ju endå allt jag gör,säger, tänker vara okej sålänge jag inte skadar andra?

Eller bryter min logik någonstans, Jag är osäker på om jag kan vara allt detta, Fast endå en bra människa.

Ja det är intressant tycker jag, dom flesta blir dock rädda när jag säger att jag gillar satanism som filosofisk tanke.

Caesar
Citera
2009-12-11, 16:46
Medlem
sayyadina99s avatar
Jag kan bara tala för mig själv, men jag tänker mig oftast Satan som en ganska intressant arketyp som i allt väsentligt jobbar i underläge, befriar de förslavade och försvarar de förtryckta. Jag har aldrig tolkat det där med extrem egoism/individualism som särskilt satanisk överhuvudtaget, bara korkat. Istället skulle Satan kunna ses som den kraft som gör det möjligt för människor att uppnå ett visst välbefinnande utan onödigt mycket skuld, skam och krångel. Det står ju inte i direkt kontrast till att man också kan vara medmänsklig, bussig generellt och bry sig om andra, eftersom även det kan ligga i eget intresse, kännas bra och vara meningsfullt helt enkelt. Inte heller måste man väl "se upp till" styrka? Snarare finna styrkan inom sig själv, och hitta något slags sund självrespekt. Många anser att Satanism är en grund och barnslig religion för vilsna själar, själv anser jag att Satanistisk filosofi bara kan spegla det egna andliga/intellektuella djupet, d.v.s. den egna personligheten sätter gränserna. För kvinnor borde Satanism vara ett sunt alternativ till kyrkans kvinnosyn och gudinneförnekelse. Dessutom föreställer jag mig att Satan är både snyggare och sexigare än Jesus

Jag tror också att "Satan" är det som blev kvar av hedniska gudar och gudinnor efter kristendomens härjningar. På det sättet har en äldre och förmodligen mer livsbejakande syn på människan och naturen blivit "ond" rätt och slätt. På det sättet är ju "Satan" bara ett annat ord för det som drivs in i mörker och förnekelse.
Citera
2009-12-12, 00:44
Medlem
Distantis avatar
Lite logik:

Myterna om satan har i huvudsak utvecklats under kristendomens 2000 år. I gamla testamentets böcker finns få berättelser om någon gestalt som liknar satan. Den ängel som ex pröva Job i de första kapitlen av Jobs bok var underdånig under Gud.

Alltså: Om vår kulturs bild av satan är sann förutsätter att det finns ett uns av sanning i kristendomen, men att kristendomen har perverterat sanningen. Om det inte finns något sant i kristendomen, då är satanismen värdelöst sladder.

Samma gäller så klart kristendomens nya testamente i förhållande till judendomens Tanakh (=gamla testametet). Om judendomens skrifter är ren lögn är kristendomen bara en värdelös utveckling av lögnen. Men om det finns ett uns av sanning i judendomen, då kan det finnas någon form av sanning i kristendomen.

Satanismen kan därför endast spegla någon form av sanning om judendomen från början besitter någon form av sanning.

Men eftersom bilden av satan i gamla testamentet motsäger bilden av satan hos satanister i vår kultur, så är vår vår moderna bild av satan Falsk!
Citera
2009-12-12, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Eftersom jag inte kunde hitta några trådar som specifikt tar upp ämnet satanism tänkte jag att det kunde vara kul att starta en för att se vad man kan komma fram till.

Som jag ser det handlar ju satanism i mångt och mycket om en slags spegelvänd kristendom.
Där kristendomen predikar självuppoffring anser satanisten egoism vara en dygd, att se till sitt eget och tänka individuellt är tecken på styrka.

Satanismen är överhuvudtaget mer centrerad runt jaget och vad som är gott för individen vad jag kan förstå.

tankar kring detta?

Vill passa på att påpeka att jag inte anser mig själv vara satanist, bara intresserad av 'undergroundreligioner' i allmänhet.

De som anser att satanismen handlar om att välta gravstenar och klottra på kyrkodörrar uppmanas läsa på lite innan de svarar i tråden tack.

Det är du som borde läsa på satanism är djävulsdyrkan, det du talar om är hedonism. Sen att ni snott namnet av satanisterna säger det mesta om er, för övrigt varför skulle man ens vilja stjäla namnet från en grupp människor som skulle slita hjärtat ur bröstkorgen på dig för mindre oförrätter än så?
Citera
2009-12-12, 14:18
Medlem
Om alla vore satanister skulle vi ha världskrig, om alla vore Kristna skulle vi ha fred.
Citera
2009-12-15, 11:45
Medlem
Fatcaesars avatar
Ja för kristna är ju alla sams
Citera
2009-12-15, 13:13
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcaesar
Ja för kristna är ju alla sams

Finns kristna som inte lever som kristendomen lär. Det kan man inte beskylla kristendomen för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in