2003-08-07, 14:37
äldre konto (old)
Ej medlem
Som du skrev kommer vi nog vara oense i all tid :P. Fast jag tror att det är bra att denna diskussionen ligger uppe så att folk ser att det finns olika tolkningar inom satanismen . Got ya!
Citera
2003-08-07, 14:38
Medlem
Securions avatar
Off topic: Jag ser gärna att Daniel Ahlm, Snerka och Caine_Gothenburg skriver ett PM till admin och ber om att få moderatorstatus på detta forum.
Jag har skrivit ett PM till honom och rekomenderat er som moderatorer.
Ni är seriösa, pålästa och skulle vara till stor hjälp för flashback.
Citera
2003-08-07, 14:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Var finns admins mailadress då?
Citera
2003-08-07, 14:43
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Ett exempel: Man kan inte kalla sig Katolik och samtidigt inte hålla med den Katolska kyrkan. Eller hur?

Det kan man väl visst göra? Det finns ju katoliker som hör till kyrkor som är katolska, men som inte hör till den romersk-katolska kyrkan för de har ett annorlunda synsätt.
Citera
2003-08-07, 14:46
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Var finns admins mailadress då?

Mailadress? Kika uppe i ditt vänstra hörn. Där hittar du "Privata Meddelanden". Klicka där. Skriv sen ett brev/PM till användare "admin" (utan "-tecknen såklart...) och förklara att ni vill bli moderatorer på forumet "Satanism".
Citera
2003-08-07, 15:24
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Citat:
Ett exempel: Man kan inte kalla sig Katolik och samtidigt inte hålla med den Katolska kyrkan. Eller hur?

Det kan man väl visst göra? Det finns ju katoliker som hör till kyrkor som är katolska, men som inte hör till den romersk-katolska kyrkan för de har ett annorlunda synsätt.

Jasså?
Citera
2003-08-07, 16:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Jasså?

Jo, det finns kyrkor som är katolska men som saknar doktrin och lyder inte under Vatikanen och Påven. De har oftast en mycket liberalare syn än de traditionella katolikerna.
Citera
2003-08-07, 16:43
Medlem
Securions avatar
Citat:
Citat:
Jasså?

Jo, det finns kyrkor som är katolska men som saknar doktrin och lyder inte under Vatikanen och Påven. De har oftast en mycket liberalare syn än de traditionella katolikerna.

På vilket sätt är dom då "katolska"?
Citera
2003-08-07, 16:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Citat:
Jasså?

Men då håller de med någon katolsk kyrka. Jag skulle själv aldrig kalla mig satanist men jag ser att deras tänkesätt i mycket sammanfaller med mitt. Som ateist som i svaga stunder har varit agnostiker skulle jag vilja säga att det enda helvete som möjligen finns är detta jordeliv. Om man bejakar det helt och fullt tycker jag att det i så fall är i sin ordning att kalla sig satanist. :idea:
Citera
2003-08-07, 17:00
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:

Det är nog cermonitraditionen som gör dem katolska.
Citera
2003-08-07, 17:10
Medlem
Securions avatar
Citat:
Citat:

Ok. Låt oss säga att jag driver en smisksekt där jag använder mig av katolska cermonier vid själva utdelandet av smisket. Är det OK att jag då kallar mig "katolik"? Även om jag rent filosofiskt bara grundar min sekt på sexlekar och folköl?

(se gärna symboliken med diskutionen om Satanism tidigare, även om det är utdraget till in absurdum...)
Citera
2003-08-07, 17:17
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Citat:

Ceremonier är ju bara tomma gester...det är tanken som räknas som Luther skulle säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in