2007-01-06, 01:03
Bannlyst
Människor är naturligt självcentrerade, problemet är att de väljer fel "jag" att centrera kring. De tror att de är den där kroppen som de styr, dröm-karäktären, fast de är egentligen medvetandet/skärmen där allting utspelas i.

Man gör allt bara för sig själv, även om man dödar 'sig själv' (karäktären som man styr i spelet) för att rädda någon så gör man det bara för att man själv ville. Troligtvist gjorde man det för att man älskade den delen av sig själv mer än sin egen avatar.

Men om man gör goda saker för 'andra människor' så är det ändå inte 'egoism' för att då har man ett väldigt "stort" (litet) ego; ett ego där andra människor är en del av sig själv, och därför kan man älska dom lika mycket.
Citera
2007-01-06, 14:01
Avslutad
Sökfuntionen på flashback brukar fungera. Sök så finner du liknande trådar. Läs lite från hemsidorna som finns i länksamlingen (klistrad i religionsforumet). De mest grundläggande artiklarna från de största/mest kända sataniska organistionerna (som diskuterar deras grundläggande syn på livet) är som följer:

Church of Satan:
http://www.churchofsatan.com/Pages/Fearswedish.html

Temple of Set:
http://www.xeper.org/pub/gil/xp_TOC_gil_English.htm
http://www.xeper.org/pub/lib/lib_xeper.htm

Dark Doctrines:
http://apodion.com/vad/article.php?id=12&aid=145&template_file=printfrien dly.html
http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=143&template_file=printfrien dly.html

Order of Nine Angles:
http://camlad9.tripod.com/intro1.html

Dessa är de fyra inriktningarna som oftast förekommer i diskussioner kring satanism både i svensk och internationell kontex.

Utifrån dessa artiklar kan man som nybörjare lära sig en hel del om olika grenar inom Satanismen. Dessa går ibland emot varandra och Satanismen är liksom alla andra religioner inte något enhetligt fenomen. De artiklar jag listade är dock grunden för fyra av grenarna som existerar och som är mest kända internationellt.

Hoppas dessa får trådskaparen att se bortom Satanism i formen "tonårsrevolt" samt den begränsade black metal scenen (som oftast är enbart reaktiv mot samhällets normer för att vara det utan någon djupare grund). Självklart finns det undantag inom denna kultur också dock.
Citera
2007-01-06, 18:37
Medlem
Celerons avatar
Satanismen är ingen religion. I en religion handlar det om en tro på en yttre
överordnad kraft/"väsen".De flesta (om inte alla) inriktningar inom den s.k
satanismen handlar det om att den enda "guden" är du själv.Allt finns inom
människan.Man tror på sig själv helt enkelt.Detta kallar jag inte religion.
Det vore ungefär som om alla de här"coacherna" inom personlig utveckling
skulle kallas religiösa ledare.För det är vad det handlar om.

Sedan apropå Death Metal och Black Metal så handlar detta ju
till största delen om musiksmak.De flesta musiker/lyssnare är ju inte
det BARA för att de är jättesatanister.Man gillar helt enkelt i de
flesta fall musiken.Sedan finns det ju givetvis dom som är occultister
också.
Citera
2007-01-06, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
satanismen handlar det om att den enda "guden" är du själv.Allt finns inom
människan.Man tror på sig själv helt enkelt.Detta kallar jag inte religion.
Det vore ungefär som om alla de här"coacherna" inom personlig utveckling
skulle kallas religiösa ledare.För det är vad det handlar om.

Vad religion egentligen är kan ingen säga eftersom det inte finns en allmänt accepterad definition av ordet. Detta var det första som min proffessor vid universitetet lärde oss den första terminen av religionsvetenskap.

Att enbart länka religion till en överordnad kraft/väsen tycker jag personligen är att begränsa religionsbegreppet i fel inriktning. Att sedan säga att satanismen inte alls handlar tro på något annat än människan och dess potential tycker jag också är att begränsa satanismen för mycket. Visst dagens Church of Satan kan beskrivas på det sättet men andra grenar av satanism existerar vilket verkar glömmas eller avsiktligt utelämnas av vissa debattörer.
Citera
2007-02-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
om satanister tror på sig själva så är väl alla satanister utom såna med dåligt självförtroende. Tycker att satanism är en kolossalt fel benäming på en lära om personlig utveckling.

Kan ha väldigt fel här men jag tror det va något sånt här:
Satanismen fick sitt namn av den kristna kyrkan som ansåg att motståndare till kyrkan eller religion i allmänhet var onda och tog då det hebriska/arabiska ordet för "Motståndare eller "Anklagare" (Hebriska: Śāṭān, Arabiska: Saṭänä (wiki)) som öknamn för dessa grupper. Mycket tror jag för att avskräcka folk eftersom alla som hade läst sin bibel visste ju att satan va något man skulle hålla sig borta från.
Vi ser ju att folk på båda sidor tron fortfarande tror att satanism har med svarta mässor, bränna kyrkor, döda kattungar mm att göra, alltså ondska i allmänhet.
Citera
2007-02-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Vad religion egentligen är kan ingen säga eftersom det inte finns en allmänt accepterad definition av ordet. Detta var det första som min proffessor vid universitetet lärde oss den första terminen av religionsvetenskap.

Att enbart länka religion till en överordnad kraft/väsen tycker jag personligen är att begränsa religionsbegreppet i fel inriktning.

Men man kan ändå ge religion viss beskrivning så som 'levnadsstil efter sin egen tro'.
Citera
2007-02-03, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterthegreat
Men man kan ändå ge religion viss beskrivning så som 'levnadsstil efter sin egen tro'.

Det är klart du kan göra detta men min poäng var bara att religion som ord och begrepp inte har någon självklar mening. Du gav din definition ovan men den lär knappast accepteras av alla. Enligt mig är den för inklusiv. Den skulle kunna appliceras på filosofi, politik och en mängd andra saker också.

De flesta känner oftast igen en religion men ingen har kunnat identifiera "det religiösa" och skapat en allmänt accepterad definition av exakt vad religion verkligen är.
Citera
2007-02-04, 15:56
Medlem
BlackMetals avatar
De 9 satanistiska budorden inom LaVey's lära om det kan vara till någon nytta att förstå vad satanism innebär:

1 Satan represents indulgence, instead of abstinence!

2 Satan represents vital existence, instead of spiritual pipe dreams!

3 Satan represents undefiled wisdom, instead of hypocritical self-deceit!

4 Satan represents kindness to those who deserve it, instead of love wasted on ingrates!

5 Satan represents vengeance, instead of turning the other cheek!

6 Satan represents responsibility to the responsible, instead of concern for psychic vampires!

7 Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all
fours, who, because of his "divine spiritual and intellectual development," has become the most vicious animal
of all!

8 Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification!

9 Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!
Citera
2007-02-05, 00:30
Medlem
DeMysteriiss avatar
Ofta pratas det mycket om vad satanism är och inte är, och ständigt kommer nya kommentarer om att "satanism inte har med djävulsdyrkan att göra, och satanism handlar inte om att tro på Satan" o.s.v. Mycket är rent skitsnack.
Det dumma är att det finns så många olika varianter och typer som går under samma begrepp ("satanism") fast många av dom har väldigt lite med varandra att göra.

Det är också lätt att sätta tönt-stämplar på allihop, eftersom satanism, oavsett form, ofta ställer sig starkt emot något väletablerat, vilket såklart leder till att rebelliska tonåringar söker sig åt det hållet. Man får dock inte glömma att det finns satanister som är extremt seriösa, både bland LaVey's anhängare och bland genuint troende djävulsdyrkare.

Eftersom trådskaparen nämnde Jon Nödtveidt kanske det passar sig med en länk till just den typ av satanism som han utövade. Den är väl åtminstone någolunda informativ, även om jag skulle gissa på att den mesta informationen hålls inom MLO.
www.mlo-scandinavia.net
(Klicka på den vita plutten i mitten av pentagrammet för att komma igenom den kryptiska förstasidan )
Citera
2007-02-05, 01:03
Medlem
Det är faktiskt riktigt intressant att många som kategoriskt och okunnigt förkastar allt som har med satanism att göra trots detta lever sitt liv mer likt t ex LaVeys läror än den kristna kyrkan (vilken många av dem fortfarande är med i).
Citera
2007-02-05, 09:12
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Det är faktiskt riktigt intressant att många som kategoriskt och okunnigt förkastar allt som har med satanism att göra trots detta lever sitt liv mer likt t ex LaVeys läror än den kristna kyrkan (vilken många av dem fortfarande är med i).

Handlar nog inte om läran i sig utan just begreppet "satanism", som många tycker låter märkligt och kanske missvisande, särskilt i LaVey's form.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
satanismen handlar det om att den enda "guden" är du själv.

Exempel på det, förutom LaVeyismen och möjligtvis Temple of Set? Eller ska en eller två inriktingar betraktas som en majoritet?
Citera
2007-02-05, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Handlar nog inte om läran i sig utan just begreppet "satanism", som många tycker låter märkligt och kanske missvisande, särskilt i LaVey's form.

Exempel på det, förutom LaVeyismen och möjligtvis Temple of Set? Eller ska en eller två inriktingar betraktas som en majoritet?

Vad man än tycker och tror måste vi väl ändå säga att den Satanism som LaVey förde fram är i majoritet eftersom de antagligen har störst antal seriösa anhängare och dessutom har en lära som finns nedskriven.

Generellt tycker jag att det är fjantigt hur olika inriktningar känner sig manade att kämpa mot varandra. Ofta tror jag att man känar mer på att hämta inspiration och kunskap från varandra även om man knappast håller med "de andra" om allt de säger. Personligen hämtar jag inspiration från många olika grenar samt även tankar som uppstått ur mer accepterade religioner (Sunyata inom Buddhismen tex) även om det alltid blir en egen vändning på begreppen när jag applicerar dem i "min filoaofi".

Jag tycker att de flesta är aldeles för upptagna med att hävda en traditions överlägsenhet och att nedvärdera allt annat som rent skräp ("inte äkta") osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in