2004-06-24, 17:18
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Så det finns människor som på fullt allvar vill tro att kristendom skulle ha varit positivt för vetenskapen? Visst kan man fabricera en massa statistik osv, men alla fattar att en förtryckande lära som talar om att all sanning finns att hitta i en "helig" bok, och att all annan kunskap är av ondo, måste vara negativ för utvecklingen av ny kunskap.
Kristendomen har mördat och lemlästat vetenskapsmän i årtusenden. Bara dom mest "moderata" lyckades överleva och föra sin kunskap vidare.
Det är inte tack vare kristendomen som utvecklingen har gått framåt. Det är tack vare människor som har vågat ifrågasätta kristendomens läror som utvecklingen har rört sig framåt.
Här måste du nog stoppa upp och tänka lite. Tidigare har jag klart och tydligt påpekat att kyrkan/kristendomen absolut inte uppmuntrade läror som stred mot religionens hörnpelare. Man tvingade vetenskapsmän att förneka sina kunskaper om världsalltet och att jorden inte var universums centrum osv. Detta är naturligtvis inte detsamma som att kyrkan generellt skulle vara emot vetenskap av olika former.

De grundläggande vetenskaperna hade från början både religiös prägel och undervisades och utvecklades i kyrklig regi. De första kända skolorna var kyrkliga i vilka absolut inte bara religion undervisades. Utvecklingen av matematiken, fysiken, astronomin, kemin och i vetenskaplig anda även jordbruket fick stor kulturell betydelse. De första testerna av avancerade matematiska kalkyler för valvkonstruktioner skedde i samband med kyrkbyggen och gagnade även byggandet av allt mer sinnrika broar.

I stora drag accepterade kyrkan resultaten från de flesta grundvetenskaperna men sade stopp när dessa stod i strid med dåvarande bibeltolkningar (vissa astronomiska och biologiska fakta sopades under mattan).

Eftersom religionen (inte bara den kristna) i alla delar av jordklotet haft avgörande betydelse för nästan varje statsbildning, har religionen och de skriftlärde utgjort grunden för all organiserad utveckling av olika vetenskaper, utbildningsväsendet inkl. biblioteksverksamheten. Har du några nya forskningsrön att hänvisa till som säger annorlunda?
Citera
2004-06-24, 17:29
Medlem
Silent Storms avatar
Anledningen till att kristna byggde skolor var för att dom ville ha makt att föra ut sina läror, inte för att dom ville att folk skulle finna några nya sanningar förutom dom som redan stod i deras heliga bok bibeln.
Kristendomen har hållit tillbaka vetenskapen/fritt tänkande flera flera hundra år. Allt handlar om makt. Kunskap är makt.

Se bara på alla koranskolor. Varför existerar dom? För att föra fram vetenskapen? Knappast. Det handlar om att hålla tillbaka sanningen. Precis som för dom kristna för flera hundra år sen.
Citera
2004-06-24, 18:29
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Anledningen till att kristna byggde skolor var för att dom ville ha makt att föra ut sina läror, inte för att dom ville att folk skulle finna några nya sanningar förutom dom som redan stod i deras heliga bok bibeln.
Kristendomen har hållit tillbaka vetenskapen/fritt tänkande flera flera hundra år. Allt handlar om makt. Kunskap är makt.

Se bara på alla koranskolor. Varför existerar dom? För att föra fram vetenskapen? Knappast. Det handlar om att hålla tillbaka sanningen. Precis som för dom kristna för flera hundra år sen.
Att ta fram något av de värsta undantagen (de muslimska skolorna) är kanske inte bästa motargumentet.

Visst har vissa vetenskapliga fakta bromsats även av det kristna skolväsendet (i modern tid t.ex. att evolutionen inte skulle ha funnits som drivande kraft för utvecklingen av djur och växter). Fortfarande kan dock påstås att vetenskapen, som vi idag ser den, hade legat på en avsevärt mycket lägre nivå om den inte utgått från de skolsystem som utvecklades med kyrkan som bas.
Citera
2004-06-24, 19:17
Medlem
Silent Storms avatar
"Fortfarande kan dock påstås att vetenskapen, som vi idag ser den, hade legat på en avsevärt mycket lägre nivå om den inte utgått från de skolsystem som utvecklades med kyrkan som bas."

Av nån anledning så har jag mycket svårt att förstå varför vetenskapen skulle ha legat på en mycket lägre nivå än idag om den hade sluppit kristna bromsklossar...?
Du tror väl ändå inte att det var dom kristna som uppfann skolan/skolgång?
Citera
2004-06-24, 22:50
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
"Fortfarande kan dock påstås att vetenskapen, som vi idag ser den, hade legat på en avsevärt mycket lägre nivå om den inte utgått från de skolsystem som utvecklades med kyrkan som bas."

Av nån anledning så har jag mycket svårt att förstå varför vetenskapen skulle ha legat på en mycket lägre nivå än idag om den hade sluppit kristna bromsklossar...?
Du tror väl ändå inte att det var dom kristna som uppfann skolan/skolgång?
Om vi talar om större delen av västvärldens kristna länder, så var det just kyrkan som utvecklade de första seriösa skolformerna. Via dessa utvecklades vetenskaperna som i sin tur krävde alltmer avancerade utbildningsformer (universitet) men de kom mycket sent i utvecklingen.
Citera
2004-06-25, 13:39
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om vi talar om större delen av västvärldens kristna länder, så var det just kyrkan som utvecklade de första seriösa skolformerna. Via dessa utvecklades vetenskaperna som i sin tur krävde alltmer avancerade utbildningsformer (universitet) men de kom mycket sent i utvecklingen.

Du tittar på ramen, jag tittar på bilden.
Kristendomen har bara varit en stopkloss för vetenskapen, och är fortfarande! Se på USA tex, där hela evolutionsläran är i fara.
Och om vi nu ska glo oss blinda på ramen... Hur pass bra ÄR egentligen den kristna ramen för skolgång? Belönas verkligen prestationer? Belönas intelligens? Kreativitet? Från min synvinkel så får man bara lära sig att ställa sig i en kö...
Citera
2004-06-25, 13:50
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Du tittar på ramen, jag tittar på bilden.
Kristendomen har bara varit en stopkloss för vetenskapen, och är fortfarande! Se på USA tex, där hela evolutionsläran är i fara.
Och om vi nu ska glo oss blinda på ramen... Hur pass bra ÄR egentligen den kristna ramen för skolgång? Belönas verkligen prestationer? Belönas intelligens? Kreativitet? Från min synvinkel så får man bara lära sig att ställa sig i en kö...
Den huvudsakliga frågeställningen var den kristna kyrkans viktiga roll i samband med skolor och forskning. Den överväldigande mängd fakta som talar för detta kan knappast förnekas. Att kyrkan förnekat och bromsat vissa fakta förändrar dock inte verkligheten.
Citera
2004-06-25, 14:50
Medlem
Silent Storms avatar
Din verklighet, inte min.
I min verklighet brändes människor på bål för att dom påstod att jorden var rund.

En förtryckande religion som tar alla sina "fakta" från sin heliga bok, och behandlar alla fritänkare som kättare, är knappast något positivt ur en rent vetenskaplig synpunkt.
Har aldrig varit, och kommer aldrig att vara.
Citera
2004-06-25, 17:31
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Din verklighet, inte min.
I min verklighet brändes människor på bål för att dom påstod att jorden var rund.

En förtryckande religion som tar alla sina "fakta" från sin heliga bok, och behandlar alla fritänkare som kättare, är knappast något positivt ur en rent vetenskaplig synpunkt.
Har aldrig varit, och kommer aldrig att vara.
Även om jag instämmer på nästan alla negativa punkter som har samband med den inskränkande delen av varje religion, kan jag inte bortse från fakta. Utan dessa inskränkningar kanske vi fortfarande befunnit oss på det barabariska planet utan några vetenskaper värda namnet!
Citera
2004-06-25, 18:56
Medlem
Odins avatar
Det enda positiva jag kan säga om kyrkan i Sverige, såhär på rak arm, är att de genomförde mantalskrivning, vilket gör Sverige till det land i världen där almogen kan släktforska längst bak i tiden.
Å andra sidan utfördes det på order av statsmakten, så jag skulle inte vilja påstå att det var kyrkans förtjänst.

För övrigt var mantalskrivningen en föga roande företeelse för befolkningen på 1600-talet till 1800-talet; i och med att syftet med den var att utarma befolkningen än mer genom skatt samt att gödsla Europas fält med svenska kadaver.

Kyrkans intåg i Skandinavien innebar ett kliv in i den europeiska medeltiden, kulturellt och statsmässigt, emedan samhället (jämlikhet, broderskap och frihet åt alla, typ) sjönk ner på en stenåldersmässig nivå, för att närmare 700 år senare åter hamna på rätt bana. Detta endast tack vare den antikristliga, ja, åtminstone antikyrkliga, upplysningstiden.
Citera
2004-06-25, 22:43
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odin
Det enda positiva jag kan säga om kyrkan i Sverige, såhär på rak arm, är att de genomförde mantalskrivning, vilket gör Sverige till det land i världen där almogen kan släktforska längst bak i tiden.
Å andra sidan utfördes det på order av statsmakten, så jag skulle inte vilja påstå att det var kyrkans förtjänst.

För övrigt var mantalskrivningen en föga roande företeelse för befolkningen på 1600-talet till 1800-talet; i och med att syftet med den var att utarma befolkningen än mer genom skatt samt att gödsla Europas fält med svenska kadaver.

Kyrkans intåg i Skandinavien innebar ett kliv in i den europeiska medeltiden, kulturellt och statsmässigt, emedan samhället (jämlikhet, broderskap och frihet åt alla, typ) sjönk ner på en stenåldersmässig nivå, för att närmare 700 år senare åter hamna på rätt bana. Detta endast tack vare den antikristliga, ja, åtminstone antikyrkliga, upplysningstiden.
Nu förstår jag mer hur din uppfattning om kyrkans roll uppstått. Lilla Sverige befann sig närmast på järnåldersstadiet, när stora delar av Europa sedan länge utveckla sina vetenskaper. Först när kyrkan fick sitt grepp över landet reste sig Sverige utbildningsmässigt och i vetenskapligt avseende.
Citera
2004-06-27, 00:03
Medlem
Odins avatar
Om du studerar mitt tidigare inlägg lite ytterligare, så lär du finna att även jag hävdar att Sverige klev in i den europeiska medeltiden när kyrkan etablerade sig på allvar som landets totalitära religion.
Det borde dock stå klart för de flesta, att kyrkan aldrig har varit några framstegsivrare. De vetenskapliga, statsmässiga och samhällsstrukturella framstegen, var en självklar och uppenbar utveckling av det närmande till övriga Europa, som skedde i och med kristenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in