2011-10-21, 09:37
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det beror på hur du definierar satanism.
Många satanister skulle nog kunna kalla det bejakande och strävan efter individuell kraft.

Och "Inom kabbalan är Lucifer och de fallna änglarna de som först använde de kliffotiska krafterna för att befria sig från Gud. De ljusa principerna håller änglarna och resten av skapelsen i sina fasta förutbestämda banor. De mörka krafterna bryter dessa cirklar och möjliggör fri vilja och individuell existens utanför Gud." ligger mycket nära denna definition (citat från DR).

Men svart/mörk esoteriker är nog en mer korrekt benämning då DR inte har en uttalad livsfilosofi som typ Church of Satan.
Ja precis, och de kallar sig inte för satanister vilket är det största skälet till att jag opponerade mig. Jag skrev just att båda delar vamachara, vilket är just det du skriver ovan. Det som har blivit förknippat med "satanism" i väst de senaste halvseklet fast det har tusenåriga anor.

Då jag varit medlem själv kan jag ge ett axplock ur en av deras skrifter när det gäller LaVey och hans satanism.

Citat:
"Det är nyttigt att vara satanist, fast inte så länge". Den kommentaren illustrerar Dragon Rouges syn på LaVey och hans satanism.
På liknande sätt delar de inte Temple of Set's syn heller.

Appendixet och det stora kompendiumet "Den vänstra handens väg" i övrigt tar upp Crowley, Dion Fortune, Kenneth Grant, LaVey och Temple of Set, samt djupdyker i ämnet och redogör deras syn på det hela. Den redogörelsen kommer jag inte att dela med mig av här. Det räcker med att de inte är satanister i sina ögon eller vad som brukar benämnas som satanism i alla dess former. De har däremot en gemensam grund.
Senast redigerad av Golachab 2011-10-21 kl. 09:53.
Citera
2011-10-21, 10:59
Medlem
MeanMEs avatar
@Golachab

Jag använde mig av definitionen av Satan som "avsaknaden av Guds närvaro/inflytande"
Och då är DR Satanister.

Vad man själv kallar sig saknar relevans för den tolkningen.

Men du har som sagt var rätt, mörkesoteriker är bättre.
Citera
2011-10-30, 22:38
Medlem
Satanism

Tja är det nån som vet vad satanism är för och vad det går ut på ens. Skulle vara kul att veta mer om det
Citera
2011-10-30, 22:42
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampbod
Tja är det nån som vet vad satanism är för och vad det går ut på ens. Skulle vara kul att veta mer om det
Det är vad vilseledda människor tycker är en "cool grej" som är lite inne just nu. Men satan är egentligen lögnens fader, tro på honom och ni går själv ut och ljuger för folk som satan vill att ni ska göra.
Citera
2011-10-30, 22:47
Medlem
QP Cheeses avatar
Är det Lavey-satanism eller faktisk dyrkande av satan du syftar på?

edit:Oavsett håller jag med herrn ovanför... Men kunskap om olika saker kan vara intressant.
Senast redigerad av QP Cheese 2011-10-30 kl. 22:49.
Citera
2011-10-30, 22:51
Medlem
melancholiacs avatar
Det finns olika typer av satanism: filosofisk/ateistisk (LaVey - detta är den moderna typen av satanism som är mest utbredd) och teistisk - andlig/traditionell - satanism. Så specificera dig lite mer är du snäll.
Citera
2011-10-31, 00:10
Medlem
Spännande tråd MER SVAR FÖRFAN!

någon erfaren satanist som vill berätta mer för oss?
Citera
2011-10-31, 10:09
Medlem
melancholiacs avatar
Ordet Satan betyder opponent/antagonist och inom filosofisk satanism representerar satan den mänskliga naturen – man tror inte på vare sig gud eller satan i metafysisk bemärkelse. Anton LaVey etablerade satanismen år 1966 och Church of Satan grundades 1969 - detta är den tidigaste kända dokumentationen av satanismen. Det som främst skiljer den filosofiska och den teistiska satanismen åt är att filosofisk satanism är icke-esoterisk och anses vara en ateistisk livsåskådning som (till stor del) parodierar abrahamitisk religion.

Filosofiska satanister prisar egot och anser att det egna välbefinnandet är det mest essentiella. Dogmatisk religion och normer förkastas emedan dessa inkräktar på individens rätt till ett fritt och lyckligt liv. Gör mot andra som de gör mot dig är ett utpräglat citat hos den här typen av satanister. Varför acceptera orätt behandling? Jämför med gör inte mot andra som du inte vill att andra ska göra mot dig. Sammanfattningsvis bör filosofisk satanism ses som en filosofi eller en ideologi, inte en religion. Det är den filosofiska satanismen de allra flesta satanister avser med satanism, den är trendig och relativt utbredd.

Teistiska satanister, däremot, tror på existensen av det övernaturliga och metafysiska, även om merparten inte dyrkar/tillber detta. Generellt är satanismen en antireligion. I motsats till filosofisk satanism betraktas magi som något esoterisk och inte psykologiskt och uppfattningen är att magi har både andliga och sinnliga effekter.

Traditionell Satanism är den typ av satanism de flesta utomstående associerar benämningen satanist med. Man dyrkar helt enkelt satan (djävulen) och menar att satan är den högsta makten.
Citera
2011-10-31, 10:39
Medlem
Mankas avatar
Satanism skapades troligen som en provocation mot kristna. Lögnens fader, vem vill gå runt och ljuga helhjärtat?
Citera
2011-10-31, 11:25
Medlem
melancholiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Satanism skapades troligen som en provocation mot kristna. Lögnens fader, vem vill gå runt och ljuga helhjärtat?

Nu ska vi inte kasta sten i glashus, tro inte att kristendomen inte provocerar. Kristendomen har i mitt tycke en fruktansvärd människosyn. Kommer du med ett empiriska bevis på guds existens är jag den första att gå ner på knä. Men som det ser ut nu kan jag inte för allt i världen förstå hur man med gott samvete kan sympatisera med en abrahamitisk religion, eller att man överhuvudtaget kan tro på uråldriga fiktiva texter.
Citera
2011-11-21, 12:00
Avslutad
Citat:
Det är vad vilseledda människor tycker är en "cool grej" som är lite inne just nu. Men satan är egentligen lögnens fader, tro på honom och ni går själv ut och ljuger för folk som satan vill att ni ska göra.

Pastorer, präster m.m. ljuger ju om att det finns en gud, och att hans son uppstod och lever. Skitsnack anser jag och andra vakna personer.
Citera
2011-12-18, 10:43
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:

Dyrkande av mörka gudar i diverse former har praktiserats långt innan kristendomen var ens påtänkt. Så på det sättet skulle man kunna säga att Satanism är äldre än kristendomen om man väljer att tolka Satan och alla mörka gudar som begränsade aspekter av någonting som ligger bortom mänkslighetens förståelse.

Den Laveyanska "Satanismen" handlar i mångt och mycket om att provocera och förvränga den Kristna tron. Men den Laveyanska Satanismen handlar endast om att tjäna pengar (Anton erkände detta faktum flera gånger innan sin död) och består av en i mitt tycke mycket barnslig materialistisk skitfilosofi. Church of Satan har profiterat och sålt ut och förvrängt termer som Ockultism och Satanism för ekonomisk vinning på det mest vidriga sätt. Det finns andra system som representerar Ljusbringaren på mer lämpliga sätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in