Citat:
Visserligen håller jag fullständigt med dig i detta, men likväl måste man acceptera att det inte alltid är lämpligt att kasta sanningar rätt upp i ansiktet på människor.
De ber om ett svar. Gillar de inte svaret och blir sura borde de inte ha frågat någonting i första hand.
Citat:
Då borde du ju också acceptera att moralöverföringen inte kan lämnas åt slumpen genom att föräldern inte följer samhällets moralkodex utan skaffar sig en egen moral. Då ligger risken för anarki nära
Slumpen kallar jag det knappast. Bara för att någon inte följer moralkodex för samhället de lever i betyder inte att något lämnas åt slumpen. Mn uoppfostrar antagligen sina barn med vissa principer som fungerar (i samhället moralkodex men kanske inte alltid i linje med den). Hade människan hållt sig till sina respektive samhällen moralkodex hade vi knappast suttit här idag med datorer, fria att säga det mesta vi vill och ha den här diskussionen. Det som utgör evolution är när något fungerar och man utvecklar det. Vem säger att samhällets normer alltid är bäst? Varför kan det inte vara några få rebeller som tycker annorlunda (i.e. INTE som samhället i helhet) och de försöker skapa något nytt och bättre. Vari ligger felet med att sträva efter med än vad man redan är?
Citat:
Där har du totalt fel. Under 1990-talet var t.ex. vid gruppvåldtäkter överrepresentationen gärningsmän från invandrargrupperna över 500 % jämfört med övriga svenskar. Inte särskilt märkligt med tanke på den inställning till kvinnor gärningsmännen varit vana vid i sina resp. ursprungskulturer. Detta var bara ett exempel på kulturkrockar.
Jag kan inget i små grupper av våldtäckter (som gruppvåldtäkter) men "overall" så är det vanligare med svenska våldtäktsmän. Gruppvåldtäckter får stora rubriker men är ändå relativt ovanliga i förhållande till dess motsvarighet.
Citat:
att tillåta sig en moral som i stora stycken avviker från den samhället är uppbyggt efter inte i längden fungerar att uppfostra barnen efter. Det skulle ytterligare öka risken för kulturkrockar och element av anarki. Det kan inte accepteras utan måste varje demokratiskt samhälle motarbeta.
Varför skulle kultutkrockar alltid innebära problem då? Måste vi inte våga satsa för att vinna? Ett fjantigt exempel är väl att vi knappast skulle kunna ta oss tid att avnjuta en pizza om det inte vore för att en bit av Italien skulle funnits i Sverige. Krockar är inte nödvändiga bara för att man tycker annorlunda. Satanismen behöver dessutom inte vara mot samhället i stort men det kan vara det. Så vi kan inte tala om satanismen som mot samhället. Individuella satanister kanske.
). Men jag vägrar att tro att kristendomen gjort mest för arbeten. Kina gjorde fina affärer (buddhism), liksom norden (forn sed/"asatroende"). Även Egypten fungerade bra (Set/Osiris kulterna). Jag tror det bara handlar om att vi bäst känner till kristendomens effekter för att vi lever i ett kristet land (positiva som negativa). Vad som är säkert är dock att kommunism inte leder till "arbetsamhet, innovation med blomstrande företagsamhet". Inte såsom den har varit i praktiken hittills iaf.