2010-02-02, 21:24
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djmarty
Detta är en sk. modern myt. Om du, helt utan anledning, pallnitar på vägen och någon kör in i dig bakifrån så kommer du förmodligen bli åtalad för vårdslöshet i trafik (http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet6.htm), [fixade din länk /S.] vilket i sin tur är helt riktigt. Folk ska inte leka låtsaspoliser. Oavsett om det gäller att folk kör för nära, kör om fel, kör för fort eller vad som helst. Vill man undvika bilar som ligger för nära bakom, så gör precis som någon ovan nämnde; släpp gasen så kör personen snart om (det är dessutom det riktiga tillvägagångsättet enligt dagens trafikutbildningar). Jag hatar också rövslickare på vägen, men det är rätt roligt att släppa gasen tills man märker att de kommer till insikt...

Men som du ser så blev den länkade bromsaren frikänd, eftersom han hävdade att han "bromsat för ett djur". En god standardförsvarsstrategi, eftersom det så gott som aldrig finns vittnen som utom rimligt tvivel kan bevisa att framförvarande inte såg ett djur eller annan annalkande fara. (Bromsaren i exemplet smet emellertid från "olyckan", vilket förtar en del av nöjet. Halva syftet med sådan trafiksäkerhetsutbildningsbromsning är ju att baksniffaren(s försäkringsbolag) skall få betala de uppkomna skadorna.)

Kör man in i framförvarande så har man hållit för kort avstånd, oavsett om framförvarande bromsade på jävelskap eller "på riktigt".

Men som du säger, ur juridisk synpunkt är den enda rätta motåtgärden att sakta ned när man har en mongoloid bilanalspeleolog bakom sig. Roligt är det också, som sagt, då mongoloiden som den mongoloid denne är tror att hans framfart på något magiskt vis skulle gå fortare om han kör för nära.
Citera
2010-02-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Ärligt talat så har jag lite svårt att hålla med. Något som verkligen är irriterande är puckon som inte respekterar den gröna eller röda övningsskylten utan lägger sig en decimeter bakom bakre kofångaren bara för att övningsbilen inte kör i 60 där det står 50 på skyltarna.

I denna situation valde jag dock inte själv att ligga honom i arslet, utan jag var tvungen att tvärnita för att rädda situationen. Annars lägger jag mig helst så långt bakom en övningskörning som går, om möjligt kör om när dom ligger 5km/h under gällande hastighet, eftersom sånna här händelser kan förekomma.

Citat:
Du har inte själv övningskört en gång i tiden?

Nej jag fick mitt körkort på posten dagen jag fyllde arton.. Jo det är klart jag har övningskört. Och jag var säkerligen inte alltid så vettig i trafiken jag heller, men jag kan inte rå för det, jag tycker det är skitirriterande att 16åringar åker ut med sina "handledare" som föräldrar och syskon kallas idag.
Citera
2010-02-04, 14:35
Avslutad
Jag skulle svänga vänster i en vanlig korsning där det är grönt, stannar bilen(är först i "kön") och väntar på bilarna i korsande fältet då helt plötsligt en blå skoda(med reg.nmr ACHMED(tro det eller ej) kör förbi mig från mittenfältet och stannar snett framför mig i det VÄNSTRA fältet!, blockar halvt dom framför mig som ska svänga höger och svänger sen som ingenting vänster.

Allt detta för att han troligtvis missade att svänga vänster. Istället för att köra 100 m längre fram och svänga vänster, göra u-sväng etc. Väljer han att göra som han gör.
Skulle inte förvåna mig om nån annan har sett bilen.

för att svara på topic: Folk som tror att bilar är leksaker och kör utan att bry sig om några regel.
Citera
2010-02-14, 09:15
Medlem
B. Mystics avatar
Som nämnts tidigare här. Folk som ligger i mittenfilen.

Häromdagen i lokala stadens mest helvetiska uppförsbacke; vägen är trefilig, varav den tredje filen är enbart för personbilar. Jag kommer kämpandes med min Golf 1,6 i 90 knyck. Ingen lastbil så långt ögat kan nå. Likt förbannat ligger det en röd fittbil i mittenfilen och bökar på i 80 knyck. Jag kör om på insidan och tutar lite. Fortfarande ingen lastbil i sikte.

Det irriterande är dock att jag inte vågar gasa för hårt med skitbilen så min saktar ner till 70 varpå idioten i röd bil kan köra om mig igen och fortsätter ligga i mittenfilen hela jävla backen upp. Fan vad jag hatar såna idioter. Hade god lust att köra förbi den jäveln och förklara läget. Men han hade väl inte fattat ändå och det hela skulle ha slutat med både tvångssterilisering av avlivning för den jäveln.
Citera
2010-02-15, 11:43
Bannlyst
Folk som plötsligt sänger ut i vänsterfilen när man kommer i hög fart och ska köra förbi.
Folk som blinkar vänster i en rondell
Folk som kör sakta
Folk med rishögar. Jag vill inte bli påkörd bakifrån för att idiotens bil saknar ABS ochj har blankslitna däck. Eller ta en bil för en motorcykel för att deras lampa är trasig.
Folk som ligger nära bakom.
Folk som inte blinkar, alternativt blinkar i sista sekunden.

Riktigt läskigt var det när en idiot kom i sin Porsche 911 Turbo och drog på utav bara satan i högerfilen precis när jag skulle av påfarten på motorvägen. Han körde i den fil som gick snabbast och zig-zagade mellan filerna. Så där kul när man ska köra på motorvägen och en idiot far fram i 300km/h i högerfilen... Jag gillar snabba bilar men om man vill köra så fort så gör det på en racingbana för i helvete. Eller så får man vara jävligt noga med att bromsa in på ställen där det kan behövas för att visa hänsyn till andra bilister. Jag kör själv i 180-190km/h när jag har bråttom men då ser jag fan till att bromsa i tid, och ligger i rätt fil dessutom.
Senast redigerad av oehae 2010-02-15 kl. 11:57.
Citera
2010-02-15, 14:23
Medlem
Folk som stör mig I bilen!
Ex folk som har sina väskor och liknande ivägen när jag ska växla eller folk som håller på att peta med stereon samtidigt som jag ska växla så att deras händer kommer i vägen.

Eller folk som ska hålla på och påpeka hur jag kör! Speciellt om dom som gnäller inte ens själva har körkort!
Citera
2010-02-15, 15:32
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Folk som blinkar vänster i en rondell
Ja, vad ska dom där och göra? Står dom i rondellen mitt i en cirkulationsplats, och dessutom blinkar, då är dom riktigt fel ute. Varningsblinkers vore mera befogat. För du vet väl att rondellen är den vanligtvis gräsklädda plätten i mitten av cirkulationsplatsen? ;-)

Annars har jag alltid ansett att enda gången man blinkar vänster i en cirkulationsplats är när man har för avsikt att köra upp på den där rondellen, utom när cirkulationsplatsen i sig är flerfilig, då det inte bara är befogat utan även obligatoriskt att blinka ifall man vill byta fil från höger till vänster.

Sen brukar körskolorna iofs lära ut att man alltid blinkar vänster i cirkulationsplatsen ifall man har för avsikt att ändra färdriktning åt ett håll som ligger åt vänster om den ursprungliga färdriktningen, ända tills man är framme före den avfarten, då man ska börja blinka åt höger. Det kan faktiskt vara intressant information för övriga trafikanter att få veta avsikten.
Citera
2010-02-15, 15:40
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkulan
Folk som stör mig I bilen!
Ex folk som har sina väskor och liknande ivägen när jag ska växla eller folk som håller på att peta med stereon samtidigt som jag ska växla så att deras händer kommer i vägen.

Eller folk som ska hålla på och påpeka hur jag kör! Speciellt om dom som gnäller inte ens själva har körkort!

Precis. Jag vet inte vilken som är värst: "Du kör för fort" eller "Där skulle du ha svängt av".

Eller dom som prompt ska byta min favoritkanal på radion till nån annan pissmusik.

Eller dom som lånar bilen och har ställt om radion eller glömt kvar en CD-skiva med äcklig musik som inte jag gillar, och ställt om stolen och vridit backspeglar så att man inte ser nånting i dom.

Och dom som lånar bilen och lämnar tillbaks den med nästan tom tank.

Och dom som lånar bilen och klagar på att den inte har lika bra prestanda som den där Porschen dom läst om i Teknikens Värld.
Citera
2010-02-15, 15:52
Medlem
Citat:
Precis. Jag vet inte vilken som är värst: "Du kör för fort" eller "Där skulle du ha svängt av".

Eller dom som prompt ska byta min favoritkanal på radion till nån annan pissmusik.

Eller dom som lånar bilen och har ställt om radion eller glömt kvar en CD-skiva med äcklig musik som inte jag gillar, och ställt om stolen och vridit backspeglar så att man inte ser nånting i dom.

Och dom som lånar bilen och lämnar tillbaks den med nästan tom tank.

Och dom som lånar bilen och klagar på att den inte har lika bra prestanda som den där Porschen dom läst om i Teknikens Värld.
Du kan ärligt talat inte störa dig på att dom som lånar bilen ställer om stolen och speglar så att dom både kan manövrera fordonet säkert och även ha uppsikt runt om. Det är i princip omöjligt att ställa tillbaka så det passar dig igen. De andra punkterna kan jag däremot hålla med om, det är bara idioter som beter sig så.
Citera
2010-02-15, 16:10
Medlem
Luposs avatar
Folk som tror att det är högst hastighet in i en rondell som har företräde och inte först att köra in, ofta ser man på avstånd att en bil kommer så fort att han inte tänkt bromsa när man själv står och väntar på att rulla ut i rondellen.

Folk som inte blinkar i rondeller och därmed tvingar hela kön som kommer från motsatt håll att stå och vänta för att se om bilen ska rakt fram eller vänster.

Yrkeschaufförer som inte kan sitt yrke.

Stockholmssyndromet att alla verkar tro att man kommer till himmelriket bara man ligger i vänsterfilen. Är det en flerfilig motorväg så är alltid höger körfält snabbast p.g.a. denna hysteri att ligga i "omkörningsfilen".

Folk som blinkar trots att de ser att man inte kan svänga ut, t.ex. på motorväg är det vanligt att folk ligger och blinkar i väntan på att någon ska släppa ut dem. Blinkers använder man för att visa att man ska svänga och därför skapar man panik när man börjar blinka innan det är klart att svänga ut. Ok på en 30 väg om man stannat vid sidan, men så här gör folk på motorväg när det är mycket bilar i vänsterfilen vilket resulterar i att man undrar har han sett mig eller inte?
Citera
2010-02-15, 16:52
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Du kan ärligt talat inte störa dig på att dom som lånar bilen ställer om stolen och speglar så att dom både kan manövrera fordonet säkert och även ha uppsikt runt om. Det är i princip omöjligt att ställa tillbaka så det passar dig igen. De andra punkterna kan jag däremot hålla med om, det är bara idioter som beter sig så.
det vet jag väl, men jag retar mig på det, och det var det som var ämnet för den här tråden. Mest retar jag väl mig på att dom lånar bilen öht.
Citera
2010-02-15, 16:58
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Folk som blinkar trots att de ser att man inte kan svänga ut, t.ex. på motorväg är det vanligt att folk ligger och blinkar i väntan på att någon ska släppa ut dem. Blinkers använder man för att visa att man ska svänga och därför skapar man panik när man börjar blinka innan det är klart att svänga ut.

Ganska vanligt att när en bil kommer ikapp bilkön, så kör den ut i *PÅ*körningsfilen, där det är lite tunnare med trafik, blinkar hysteriskt med vänsterblinkersen men gör ingen ansats att tränga sig in i högerfilen igen utan fortsätter i stället i påfartsfilen tills den tar slut och övergår i bussfil, fortsätter där, "för ingen vill ju släppa in mig", fortfarande hysteriskt vänsterblinkande, och kommer därmed förbi ett par-tre bilar till i kön och kommer hem fyra mikrosekunder tidigare än annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in